خبرگزاری کار ایران

در همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مطرح شد؛

مردم هنوز حقوق خودشان را نمی‌دانند

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۲۳۷

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال معتقد است که مردم هنوز حقوق خودشان را نمی‌دانند و درخصوص طلبکاری‌شان هیچ تلاشی نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده با حضور مرتضی موسویان (رئیس همایش و رئیس مرکز فناوری اطلاعات)، حسن خجسته (دبیر شورای سیاستگذاری همایش و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما)، خسرو سلجوقی (عضو شورای سیاستگذاری همایش)، محمدصادق افراسیابی (دبیرکل همایش) و بهاره نصیری (دبیر علمی همایش) برگزار شد.

سیدمرتضی موسویان (رئیس همایش و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال) با بیان اینکه سال گذشته و در نخستین دور این همایش 4 نشست تجربه‌نگاری برگزار شد، گفت: مستندات آن به کسانی که  وارد عرصه تولید می‌شوند کمک بسیاری کرد.

موسویان با طرح این موضوع که چرا امسال عنوان اطلاعاتی به سواد رسانه‌ای اضافه شده است، گفت: چون در ارتباط نزدیکی با دبیرخانه دسترسی آزاد به اطلاعات هستیم، معتقدم مردم هنوز حقوق خودشان را نمی‌دانند و درخصوص طلبکاری‌شان هیچ تلاشی نمی‌کنند.

او ادامه داد: این موضوع باعث شده علیرغم اینکه قانون تکلیف به همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دارد، این همکاری کمتر از 50 درصد محقق شود.

رئیس دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی تصریح کرد: ما بر خود وظیفه می‌دانیم که آموزش‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم و در این نشست و حاشیه آن افراد نخبه و علاقمند و دارای انگیزه را جذب کنیم تا به ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مردم کمک کنند.

موسویان، طرح پروژه فرهنگ یار را یکی از قدم‌هایی خواند که در این زمینه برداشته شده و گفت: فرهنگ یار اکنون 35 هزار عضو دارد که به آنها آموزش‌های مختلفی داده می‌شود. باتوجه به علایقی که خودشان اعلام می‌کنند برای آنها بخش‌های فرهنگی آماده می‌شود. به‌طوری‌که تعداد قابل توجهی محصول فرهنگی رایگان در اختیارشان قرار داده می‌شود.

موسویان همچنین از برنامه‌ریزی برای ساده کردن مقررات صدور مجوز فعالیت در فضای مجازی خبر داد و گفت: قبلا یک فرد حقیقی نمی‌توانست کسب و کار دیجیتالی فرهنگی راه ‌ندازی کند اما امروز 700 شخصیت حقیقی مجوز کسب و کار دریافت کرده‌اند.

موسویان با بیان اینکه کار شبکه‌ای را مانند کار تیمی خوب بلد نیستیم و در استفاده از تجربه‌های عملیاتی برای جلوگیری از آن موازیکاری و کاهش هزینه‌ها تجربه دقیقی نداریم، گفت: مدیریت پروژه به طوری که افراد مختلف را بتوانیم در یک پروژه بازی دهیم بلوغی می‌طلبد که باید روی آن به اندازه کافی کار کنیم.

او همچنین با بیان اینکه شبکه ملی فرهنگ می‌تواند به توسعه کسب و کار مجازی با سرمایه‌گذاری اندک منجر شود، گفت: امروز شاهد پیگیری دو هزار شغل در زمینه کسب و کار دیجیتال هستیم که میانگین سنی افراد شاغل در آن 24 تا 25 سال است که توانسته‌اند کارهای فاخر ارائه داده و حتی قراردادهای بزرگی هم منعقد کنند.

موسویان خاطرنشان کرد: ما به عنوان حاکمیت تنها تصویرگر این فعالیت‌ها هستیم. تمام خانه‌های دیجیتال شخصیت‌های حقوقی و مستقلی دارند و تنها گاهی موفقیت‌های خود را به ما گزارش می‌کنند.

رئیس همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با بیان اینکه تاکید ما در این همایش این است که همه می‌توانند به ما کمک کنند، گفت: بیش از 360 هزار نفر تاکنون دارای شناسنامه شده و کد شامد را دریافت کرده‌اند. همچنین در نظر داریم نظرسنجی‌ای از استفاده‌کننده‌های خدمات و برنامه‌ها انجام دهیم تا نبض سلایق را در نظر گرفته و به تولیدکنندگان منتقل کنیم تا تولیدکنندگان در جایی ورود کنند که خلأ و نیاز وجود دارد.

موسویان همچنین با اشاراه به ضرورت توجه به صادرات از ایجاد بخشی در این زمینه خبر داد و گفت: امیدواریم با شناسایی کشورهای فارسی‌زبان در مرحله اول و سپس با همکاری موسسه فرهنگی اکو بتوانیم کشورهایی را که پذیرای تولیدات ما هستند شناسایی کنیم.

در این نشست همچنین محمدصادق افراسیابی (دبیرکل دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی) تصریح کرد: سال 95 اولین دوره این همایش برگزار شد و تاکید داشتیم تا دستاوردهای آن مستندسازی شود که نتیجه‌اش انتشار سه جلد کتاب مقالات برگزیده همایش شامل 9 مقاله در طرح بود. همچنین کلیه مقالاتی که در پنل‌های تخصصی این همایش ارائه شده بود در قالب دو جلد کتاب چاپ شده که معتقدم جزو کامل‌ترین منابع در زمینه سواد رسانه‌ای است.

افراسیابی محور دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را موضوع خانواده عنوان کرد و گفت: این همایش شنبه تا دوشنبه مورخ 12 تا 14  آبان 1397 برگزار می‌شود که آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و همایش تا 31 خرداد سال 97 خواهد بود.

او همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تجربه‌نگاری، میزگردهای علمی و نمایشگاه دستاوردهای حرفه‌ای را ازجمله برنامه‌های جانبی این همایش برشمرد.

افراسیابی با اشاره به ضرورت استفاده از عنوان اطلاعاتی در کنار سواد رسانه‌ای برای این همایش گفت: امروز وقت زیادی از مردم به دلیل نداشتن سواد اطلاعاتی رسانه‌ای در فضای مجازی هدر می‌شود. مردم هر روز در فضای مجازی اطلاعات زیادی را می‌گیرند که به کارشان نمی‌آید از این رو عنوان همایش تغییر کرد.

خسرو سلجوقی (عضو شورای سیاست گذاری همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی) نیز در این نشست با بیان اینکه محوری‌ترین سواد رسانه‌ای در مورد کودکان است، گفت: در عرف بین‌الملل از سنین صفر تا 18 سال را کودک می‌خوانند و در نتیجه جامعه بزرگی را شامل می‌شود. مناسب‌سازی فضای مجازی برای کودکان در این  راستا از اهداف سازمان فناوری اطلاعات است.

سلجوقی با بیان اینکه الگوی ایجابی برای تحقق این هدف روش مورد تایید وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، گفت: نگاه ما به فضای مجازی توسعه‌ای است اینکه بتوانیم آنقدر محتوای مناسب آماده کنیم که انتخاب برای کاربران آسان شود.

وی ادامه داد: همچنین مدیریت بازار عرضه و تقاضا جزو  سیاست‌های دیگر ما در این زمینه است که با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی می‌توانیم این اهداف را در تنظیم بازار عرضه و تقاضا تامین کنیم در عرضه تولید کننده باید اغنا شود تا بتواند تولیدات خود را در بازار بیشتر و با کیفیت بهتر ارائه کند. معتقدم محتوای تولید شده اما در پستوها مانده است از سوی دیگر مصرف‌کنندگان یعنی کودک و خانواده نمی‌دانند چه چیزی را مصرف کنند که از طریق این همایش می‌تـوانیم این آگاهی‌بخشی را انجام دهیم.

سلجوقی همچنین یکی از نیازهای این حوزه را نبود متخصصان فضای مجازی برای آموزش دادن به شهروندان عنوان کرد و گفت: نبود مشاور و دکترای سواد رسانه‌ای از خلاهای ماست که این شکاف باید پرشود.

عضو شورای سیاستگذاری همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها سواد رسانه‌ای برای کارمندان دولت الزامی است اما متاسفانه در کشور ما در این زمینه تعلل شده است این خواسته را از سازمان استخدامی کشور و شورای عالی فضای مجازی دارم تا این موضوع را جدی بگیرند.

بهاره نصیری (دبیر علمی همایش) نیز با بیان اینکه مخاطب این همایش خانواده‌ها هستند نه همه شهروندان گفت: آموزش و پرورش سواد رسانه‌ای را به‌رغم نواقصی که دارد آموزش می‌دهد آموزش عالی نیز رشته‌ای را مصوب کرده و انجمن‌ها و کمپین‌های سواد رسانه‌ای نیز به این موضوع کمک می کنند اما خانواده‌ها در این بخش مغفول مانده‌اند. درحالیکه سبک‌ها و شیوه‌های استفاده از فضای مجازی در میان کودکان از عادت رسانه‌ای خانواده شکل می‌گیرد.

نصیری ادامه داد: وقتی وارد خانه این خانواده می‌شویم می‌بینیم که آموزش رسمی با آموزش خانواده برای کودک در زمینه سواد رسانه‌ای شکاف دارد برای همین در دومین همایش مخاطبان را والدان قرار دادیم تا در زمینه فرهنگ‌سازی برای ارتقای سواد رسانه‌ای آنها تلاش کنیم.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه امسال فراخوان در دو بخش ارائه شده است، گفت: این دو بخش شامل علمی – پژوهشی و تجربی – کاربردی است همچنین موضوعات را در چهار عنوان اصلی و 26 عنوان فرعی دسته‌بندی کردیم که موضوعات اصلی شامل توانمندسازی، سبک زندگی، آموزش و دین و اخلاق می‌شود.

حسن خجسته (دبیر شورای سیاستگذاری همایش) نیز با اشاره به نقاط ضعف شبکه‌های اجتماعی ایرانی گفت: ما در ایران دانش و فلسفه وسیله‌های ارتباطی جدید را نداریم و بیشتر درک فنی داریم.

خجسته با اشاره به چهار ویژگی فردگرا، کاربرمحور، دارای محتوا با ویژگی خاص و مبتنی بر تجارت و بازار بودن شبکه‌های اجتماعی گفت: جامعه ما اساسا جامعه‌ای جمع‌گرا است و کاربر ایرانی دائم در خود و محیط این تعارض را می‌بیند اتفاقا شبکه‌های اجتماعی ایرانی هم فردگرا هستند در شبکه‌های فردگرا کاربر می‌تواند هیچ احساس مسئولیتی نداشته باشد پس ما باید جمع‌گرایی را تقویت کرده و کاربر با احساس مسئولیت تربیت کنیم.

او خاطرنشان کرد:‌ در زمانی محتوای شبکه‌های اجتماعی حدود 95 درصد مربوط به امور جاری بخش کوچکی اخبار و بخشی محتوای برنامه‌ریزی شده است. باید بدانیم تولید اطلاعات کاربردی دانش می‌خواهد و باید در شبکه‌های ایرانی اجتماعی طبقه‌بندی محتوا عوض شده و در کنار آن از ظرفیت تجاری‌اش هم درست استفاده کنیم پس برای ساختن یک شبکه اجتماعی ایرانی از یک سود سواد فنی و از سوی دیگر مطالعات اجتماعی را تقویت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز