خبرگزاری کار ایران

در ششمین نشست سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی مطرح شد:

بالا بردن سواد رسانه‌ای، برخورد حکیمانه با فضای مجازی است

ششمین نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با حضور سیدمرتضی موسویان؛ رئیس مرکز توسعهٔ فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن خجسته؛ رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و برخی مدیران شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مرتضی مفید‌نژاد؛ قائم مقام مرکز مطالعات راهبردی ژرفا در ششمین نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی گفت: در زمانی به سر می‌بریم که برخورد حکیمانه با شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های مجازی به عنوان تنها راه منطقی و عقلانی استفاده از فرصت‌ها و مصونیت از تهدیدهای شبکه‌ها و رسانه‌های مجازی، در میان اندیشمندان کشور پذیرفته شده است و پژوهش‌های مرکز مطالعات راهبردی ژرفا حاکی از آن است که بالا بردن سواد رسانه‌ای جامعه، یکی از مهم‌ترین مصادیق برخورد حکیمانه با شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های مجازی است.

حسن خجسته؛ رئیس هیات علمی همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای در ایران موضوع جدیدی است تاکید کرد: بحث اخلاق حرفه‌ای، اخلاق رسانه‌ای و اخلاق استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی از موضوعاتی است که لازم است در ایران به شکل بومی مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوانیم سواد رسانه‌ای را به شکل یک علم و دانش بومی بازتولید کنیم.

سید مرتضی موسویان؛ رئیس همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی ضمن تایید سخنان حسن خجسته خاطر نشان ساخت: افزایش سواد رسانه‌ای جامعه به تنهایی برای استفاده از فرصت‌های فضای مجازی و مقابله با تهدیدهای آن کفایت نمی‌کند و لازم است مسئولیت اجتماعی همهٔ کاربران اینترنت و فضای مجازی افزایش یابد.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی یعنی اینکه هر یک از تولید کنندگان محتوا باید مسئولیت آنچه را تولید می‌کنند برعهده بگیرند و اگر بتوانیم با تعریف ساده‌ای از هنجار‌ها این مسئولیت را در بین تک تک اعضای جامعه تسری دهیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم.

وی پیوند سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تنها راه سالم سازی فضای مجازی، واگذار کردن مسئولیت به تک تک اعضای جامعهٔ ایرانی است زیرا تنها در این صورت است که نگاه افراد به تمامی مطالب و محتواهای این فضا انتقادی شده و یاد می‌گیرند چگونه یک مطلب را تحلیل نمایند و خوب را از بد تشخیص دهند، بالا بردن سواد رسانه‌ای در جامعه تنها با یک جریان سازی مستمر امکان پذیر است.

همزمان با برگزاری همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در این همایش می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad. ir مراجعه نمایند.

کد خبر : ۳۸۴۴۹۶