خبرگزاری کار ایران

علیرضا ساوری:

سیستان و بلوچستان در جمع ۵ استان موفق حوزه پیشگیری از قاچاق کالا است

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۸۶۶

گردهمایی مسئولان کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان با هدف تشریح نقش و جایگاه مناطق آزاد امروز در سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ساوری در تشریح عوامل بروز قاچاق کالا اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تفکیک بین علل دور و نزدیک ارتکاب قاچاق کالا و تمرکز در سیاست گذاری های مرتبط با علل تسهیل‌گر قاچاق کالا است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضاییه با تأکید بر تکریم قانون مداری در قوه قضاییه گفت: کشور در حوزه‌های تقنینی و سیاست‌گذاری از یک ظرفیت عظیم برخوردار است که محصول این ظرفیت قوانین و آیین نامه های کاربردی مرتبط با پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی است.

وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از عدم قوانین، افزود: برخی احکام و قوانین موثر و فاخر دارای جایگاه ممتاز منحصر به فردی بوده که عدم اهتمام به تحقق و عملیاتی‌کردن آن منجر به تبعات و پیامدهای گسترده می‌شود.

این مسئول با اشاره به ضرورت‌ها و الزامات مرتبط با پیشگیری از قاچاق کالا خاطرنشان کرد: جامعه در راستای مدیریت جرایم و آسیب‌های اجتماعی به شدت از فضای گمنامی رنج می‌برد و بانک‌های اطلاعاتی بر خط در فرایند چرخش و تبادل اطلاعات کاربردی حلقه مفقوده رفع این موضوع است.

ساوری گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک قانون ممتاز و واقع‌بینانه است و از ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای به خصوص در فصل دوم با رویکرد پیشگیرانه برخوردار بوده و تحقق بالفعل مواد ۵، ۶، ۷ و ۱۳ این قانون نقش موثری در ابهام زدایی حذف گمنامی و پیشگیری از قاچاق کالا ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به تعدد نهادهای متولی در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز افزود: باید پذیرفت همچنان در حوزه پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماع محور و رویکرد وضعی درباره حوزه قاچاق کالا با چالش‌های جدی مواجه هستیم و آگاه‌سازی عمومی و اختصاصی، توجیه و ارشاد، هشدار و انذار می‌بایست به عنوان مطالبه اصلی کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا قلمداد شود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش ریسک‌پذیری ارتکاب قاچاق کالا، بر هم زدن محیط‌های ارتکاب جرم و سلب ابزارها و فرصت‌های ارتکاب قاچاق کالا گفت: متاسفانه عدم تحقق سر فصل‌های مدنظر قانونگذار در حوزه قاچاق کالا منجر به افزایش پرونده‌های واصله به محاکم قضایی منتهی می‌شود.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به عملکرد کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان ابراز داشت: خوشبختانه ماحصل فعالیت‌ها و مصوبات کارگروه استان در این حوزه منتج  به نتایج ارزشمندی شده و استان سیستان و بلوچستان در زمره ۵ استان موفق کشور در امر قاچاق کالا و ارز محسوب می شود.

ساوری در پایان ابراز امیدواری کرد: تا با توجه به زیرساخت‌های موجود در منطقه آزاد چابهار و ظرفیت‌های ممتاز منابع انسانی مستقر در استان، چالش‌های موجود در این حوزه نیز در آینده نزدیک مرتفع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز