خبرگزاری کار ایران

85 درصد سپرده گذاران افضل توس تا 25 مهر ماه تعیین تکلیف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۴۶۵

85 درصد سپرده گذاران تعاونی اعتبار افضل توس تا 25 مهر ماه سال جاری تعیین تکلیف خواهند شد که شامل 88 درصد سپرده های این تعاونی است.همچنین پس از این تاریخ عملیات تعیین تکلیف ارقام بالای سه میلیون تومان آغاز خواهد شد.

به گزارش ایلنا، در چند روز اخیر برخی از سپرده گذاران تعاونی اعتبار افضل توس در مقابل برخی از شعب بانک آینده تجمع کرده اند.این تجمع برای درخواست از بانک آینده جهت تسریع در تعیین تکلیف تعاونی افضل توس که مدیریت ساماندهی آن به این بانک واگذار شده است، می باشد.بانک آینده در این پروسه مدیریت دارایی و بدهی این تعاونی را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بر عهده گرفته و در حال تعیین تکلیف سپرده ها و سپرده گذاران تعاونی افضل توس است.

باید توجه داشت که بانک آینده و مشتریان این بانک هیچ ارتباطی با تعاونی افضل توس ندارند و تنها مدیریت این تعاونی به بانک آینده واگذار شده تا از منابع و دارایی های افضل توس وجه سپرده گذاران افضل توسی ها پرداخت شود.

بانک مرکزی براساس برنامه ساماندهی تعاونی های اعتبار فاقد مجوز سه تعاونی اعتبار را به دو بانک تجارت و آینده و موسسه اعتباری ملل واگذار کرده است.

هر یک از این بانک ها و موسسات باید اقدام به حسابرسی و تسویه دارایی و بدهی تعاونی های مذکور کنند و سپس با تائید بانک مرکزی و مراجع ذیصلاح اقدام به پرداخت سپرده ها کنند.

در این بین بانک آینده نیز در اولین مرحله اقدام به اعلام جدول زمانبندی برای پرداخت مبالغ تا سه میلیون تومان کرده است.طبق آخرین آمار تا 25 مهر ماه سال جاری 85 درصد سپرده گذاران و 88 درصد سپرده های تعاونی اعتبار افضل توس تعیین تکلیف خواهد شد.براساس این آمار بیش از 365 هزار سپرده گذار در افضل توس حساب دارند که 312 هزار نفر تا 25 مهر ماه تعیین تکلیف خواهد شد که رقم بالا و قابل قبولی برای ساماندهی است.

پس از 25 مهر ماه نیز عملیات تعیین تکلیف مابقی سپرده گذاران آغاز خواهد شد.

باید توجه داشت که بانک آینده توانسته در مدت زمان کمی اقدام به حسابرسی و تعیین تکلیف وجه عمده سپرده گذاران این تعاونی کند که در مقایسه با رفتار سایر بانک ها برای تسویه تعاونی های اعتباری منحل شده عملکرد قابل قبولی دارد.

اما نکته ای که بسیاری از سپرده گذاران تعاونی های اعتبار از آن غافل هستند، این است که اتمام شناسایی دارایی، بدهی و تعیین تکلیف منابع و نیروی انسانی این تعاونی های در مدت زمان چند ماه تقریبا غیر ممکن است.

همچنین بانکی که متولی یک تعاونی اعتبار می شود نمی تواند از منابع و دارایی خود که به نوعی امانت نزد آن است، اقدام به پرداخت وجه سپرده گذاران تعاونی های اعتبار کند.

مگر می شود یک بانک سپرده های به امانت گذاشته را به سپرده گذاران یک تعاونی دیگر منتقل کند؟این بانک ها و موسسات که متولی ساماندهی تعاونی ها شده اند خصوصی و صاحب سهامدار عمده و خرد هستند و در نهایت هیات مدیره باید جوابگو باشد.

اما نگاهی به فرآینده ساماندهی تعاونی افضل توس توسط بانک مرکزی و آینده نشان می دهد که سرعت تعیین تکلیف سپرده ها نسبت به سایر تعاونی های دیگر منحل شده بالاست.برای همین است که تا 25 مهر ماه 88 درصد سپرده های افضل توس تعیین تکلیف خواهد شد.

اما سپرده گذاران افضل توس باید بدانند که مسوولان بانک مرکزی و آینده از اتلاف وقت در تعیین تکلیف سودی نمی برند و هر دو نهاد قصد اتمام هر چه زودتر این پروسه را دارند.

تجمع در مقابل شعب و کند شدن رسیدگی

یکی از نکاتی که در روزهای اخیر مشاهده می شود تجمع تعدادی از سپرده گذاران افضل توس در مقابل برخی شعب بانک آینده است.این تجمعات نه تنها سودی برای سپرده گذاران افضل توس ندارد، بلکه سرعت ساماندهی این تعاونی را کند تر هم خواهد کرد چراکه مسوولان بانک آینده باید هم به مشتریان خود خدمات ارائه دهند و از سوی دیگر این تجمعات را مدیریت کنند که وقت و هزینه می طلبد و در انجام کارهای مشتریان بانک آینده اخلال ایجاد می کند.

برخی از این تجمعات نیز دستمایه شبکه های معاند کشور شده و عملا کاری که به راحتی با کمی صبر قابل حل است، دچار اتلاف وقت و خدشه دار شدن نظام بانکی کشور می شود.

تجمع سپرده گذاران زمانی مفید و قابل دفاع است که بانک متولی در انجام امور محول شده کوتاهی کرده و یا اقدامی در جهت تعیین تکلیف سپرده گذاران نکند.اما بررسی های دقیق ما نشان می دهد این موضوع اکنون صدق نمی کند.

تجمع وقتی که بانک مربوطه اقدام به تعیین تکلیف 85 درصد سپرده گذاران کرده و در حال ارزیابی و انجام امور مربوط به سایر سپرده گذاران با ارقام بالاتر از سه میلیون تومان است، معنا ندارد.

تعاونی افضل توس تنها چند ماه است که به بانک آینده واگذار شده اما کارهای مثبت انجام شده در این رابطه از سایر ساماندهی های دیگر که نمونه های آن قابل مشاهده می باشد، بهتر و سریع تر بوده است.

بانک آینده جزو بانک های خصوصی است که توانسته مجوز افزایش سرمایه را از بانک مرکزی اخذ کند و جزو معدود بانک هایی بوده که موفق به برگزاری مجمع عمومی در سال جاری کند، موضوعی که بسیاری از بانک های بزرگ کشور هنوز نتوانسته این مهم را اجرایی کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز