خبرگزاری کار ایران

صالحی‌امیری:

آتش به اختیار حرکت خودجوش فرهنگی است/افزایش دو برابری بودجه فعالیت‌‌های قرآنی

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۶۵۶

وزیر ارشاد گفت: سال‌گذشته بودجه قرآنی این وزارتخانه 160 میلیارد ریال بود که امسال به 320 میلیارد رسیده است.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صالحی امیری اظهارداشت: بودجه باید مبتنی بر دو اصل هدف و برنامه باشد و در یک چارچوب رسمی درست تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه در وزارت ارشاد برای اینکه از قافله عقب نمانیم، بودجه قرآنی در درون وزارتخانه تعریف شده، تصریح کرد: معتقدیم باید ارتباط مردم با قرآن و عترت به زندگی مردم و متن جامعه آید و البته ارتباط مردم با قرآن از طریق فیلم و انیمیشن ممکن‌تر است از این رو لازم است برای گسترش مفاهیم قرآنی تولید فیلم‌، هنر و نقاشی و بازی اسلامی را افزایش داده و زبان جدیدی برای انتقال مفاهیم قرآنی تعریف کنیم.

وزیر ارشاد درباره نوآوری‌های این وزارتخانه در بحث قرآن و معارف گفت: سازمان‌های متنوعی از جمله معاونت فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت با مجموعه فعالیت‌های‌قرآنی وزرات ارشاد  در ارتباط هستند و امسال الزام کردیم همه حوزه‌های مرتبط با فرهنگ، برنامه‌قرآنی داشته باشند.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه جهت‌گیری وزارتخانه در راستای فعالیت قرآنی تقویت شده، اظهار داشت: باور داریم قرآن نور است و توجه به آن مقوم جامعه اسلامی است و قرآن و عترت از شاخصه‌های اصلی هویت دینی به شمار می رود.

صالحی امیری تصریح کرد: در کشور با تنوع و گستردگی فعالیت‌های قرآنی مواجه‌ایم اما نیازمند یک سازمان و نهاد قرآنی هستیم که بر این مجموعه‌ها نگاه نظارتی و تولی‌گری داشته باشد. هر فعالیتی باید یک نتیجه داشته باشد. فعالیت‌های گسترده ای در مساجد و موسسه‌های قرآنی داریم اما چقدر ارزیابی کردیم اثربخشی آنها در جامعه چیست؟ معرفت افزایی، سبک زندگی اسلامی، قرآن و گفتار و اخلاق اجتماعی چقدر رشد داشته است؟

وی با بیان اینکه گسترش فعالیت ها باید منجر به نتیجه شود، عنوان کرد: این سازمان می‌تواند زیر مجموعه هر نهادی اداره شود و با سخنرانی، همایش و شعار به هدف اصلی توسعه قرآن در متن جامعه نمی رسیم.

وی درباره تعبیر آتش به اختیار که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، گفت: آتش به اختیار همچنان که رهبر انقلاب فرمودند، حرکت خودجوش فرهنگی است و نه خودسر و ما تعبیر و فرمایش رهبری را یک فرصت دیدیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نقص در بحث فرهنگی را می‌پذیریم، اظهار داشت: با برگزاری جلسات متعدد در راستای حل معضلات فرهنگی قدم بر می داریم و چارچوب کاری ما در بحث فرهنگ، گفتمان امام راحل، رهبر معظم انقلاب و برنامه های دولت یازدهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پس از سخنرانی مقام معظم رهبری درباره آتش به اختیار، به این نکته رسیدیم که با ارزیابی و تشکیل شورا، آسیب‌شناسی درباره نهاد خود داشته باشیم و با یک برنامه‌ریزی، اثر بخشی فرهنگ در جامعه را ببینیم.

صالحی امیری درباره برگزاری جشنواره رضوی نیز گفت: ضروری ست در راه اشاعه فرهنگ رضوی قدم برداریم و باید بدانیم که فرهنگ ما با اهل بیت علیهم السلام و عشق به آنها عجین شده است.

وی با اشاره به اینکه بحث از معرفت و فرهنگ رضوی تبلیغات نیست، بلکه یک نیاز اجتماعی است، یادآورشد: اکنون 34 نهاد در کل کشور با برپایی دو هزار و 500 مراسم در این باره در تکاپو هستند و هم اکنون فرهنگ رضوی از مرزها هم عبور کرده و ما امسال شاهد برگزاری جشن های دهه کرامت در 77 کشور جهان هستیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه یکی از دغدغه های بنیاد ملی امام رضا (ع) اشاعه فرهنگ رضوی در دنیا است، افزود: ما باید بدانیم که این سرزمین آیینه معرفت افزایی اهل بیت (ع) است و حتی از طریق کانون‌های پرورش فکری و مهدکودک‌ها باید برای ترویج این فرهنگ تلاش کنیم.

صالحی امیری عنوان کرد: با اعلام فراخوان جشنواره امام رضا (ع) حدود یک میلیون نفر لبیک گفتند و آثار مقبولی در رشته‌های هنر، پژوهش و شعر و ادب به دبیرخانه رسید که همه آنها نشان از ترویج فرهنگ رضوی و قرآنی در جامعه دارد.

وی در خصوص برپایی نمایشگاه دائم برای پرداختن به مباحث قرآن و عترت گفت: می توان یک نمایشگاه دائم برای مسائل فرهنگی برپا کرد به این ترتیب، در طول سال با توجه به مناسبت‌ها و اتفاقات روز به موضوعات قرآنی، فرهنگی و اجتماعی می‌پردازیم.

وزیر ارشاد  درباره اعزام حاجیان به حج نیز گفت: همه آنچه لازم بود برای تامین امنیت و عزت حجاج بررسی شده و نتیجه همفکری با بعثه مقام معظم رهبری به عنوان مجریان امور این بود اگر شروط ما را عربستان پذیرفت، اعزام خواهیم داشت.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: وزیر حج عربستان رسما شروط ما را پذیرفت. این را بدانید که عربستان به همه کشورها که حاجی می فرستند تعهدنامه‌ای را فرستاد تا امضا کنند، ولی ما امضا نکردیم. ما شرایطی را تعریف کرده و رئیس سازمان حج را به مکه فرستادیم تا بر شروط ایران برای اعزام حاجی تاکید کند و در نهایت عربستان شروط ایران را پذیرفت.

وی تاکید کرد: زائرین نیز باید ملاحظه قوانین را داشته باشند و از دادن هرگونه بهانه به دست سعودی‌ها بپرهیزند تا امسال در کمال امنیت و آرامش و بدون ورود به حواشی مراسم برگزار شود.

صالحی امیری اضافه کرد: حجاج ما باید به عنوان الگو برای حجاج جهان به همه مواردی که از طرف بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مطرح شده، عمل کنند و بدانند که همه شرایط برای اعزام آن ها و تامین عزت و امنیت‌شان فراهم شده و حدود یک میلیون نفر بالای 60 سال، در صف سفر به حج هستند و ما امسال در مقابل مردم و مراجع تقلید احساس تکلیف​ کردیم تا راه را برای سفر حجاج باز کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز