خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اظهارات کارشناسان در مورد تحقق اقتصاد مقاومتی

asdasd
کد خبر : ۳۵۹۳۶۲

با نامگذاری سال 95 به عنوان "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" کارشناسان اقتصادی در گفت و گو با ایلنا از زوایای مختلف به آسیب شناسی و بررسی شرایط تحقق این شعار کلیدی سال پرداختند.

به گزارش‌ایلنا از شیراز، امروز با وجود رفع تحریم‌ها و توافق‌ هسته‌ای باز هم پرداختن به این موضوع به دلایل مختلف امری مهم و ضروری است. از یک طرف دشمنان ملت ایران تلاش دارند تا نسبت به در هم ریختگی اقتصاد ایران اقدام و از ناحیه اقتصاد، ضرباتی را به ملت ایران اسلامی وارد کنند و از طرف دیگر مقاومت در اقتصاد نسخه‌ای کارساز برای عبور از این مرحله است.

از سویی دیگر موضوع اقتصاد مقاومتی موضوعی بسیار بدیع و جدید و بکر است و تجربه منتشر شده مکتوبی در مورد آن وجود ندارد و قاعدتاً باید جوانب آن بررسی و مورد توجه قرار گیرد.

از منظری دیگر برای کشور جمهوری اسلامی ایران که مصمم است اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر درآمد نفت را متحول کرده و به سمت عدم وابستگی به نفت حرکت کند، موضوع اقتصاد مقاومتی یک راهکار و نقشه راه سازنده است.

کمیته تخصصی اقدام و عمل در اتاق اصناف تشکیل می شود

سید محمود هاشمی در مورد شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل می‌گوید: هرگاه که سخنان مقام معظم رهبری مورد توجه و اقدام و عمل مدیران قرار گرفته، موفقیت قطعی و سرشار از برکت الهی نصیب ملت ایران شده است.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید روحیه انقلابی و اسلامی بر مدیران حاکم گردد، طوری که در هر نوع حرکت و اقدام خود، خدا را ناظر و حاضر ببینند و خود را مسئول و پاسخگو در مقابل اقدامات و تصمیمات خود ملاحظه کنند می افزاید: در اقتصاد مقاومتی همه مسئولند از هزینه های بی‌مورد و غیرضرور و بدون اولویت پرهیز کنند و در عوض برنامه ریزی و اولویت‌دار کردن برنامه ها و تأمین بودجه، جایگزین هر نوع چانه‌زنی موردی گردد.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی همان درمان رکود، گرانی و بسیاری از مشکلات اقتصادی است می افزاید: اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی در دستور کار اتاق اصناف فارس قرار گرفته است.

وی به برنامه های اتاق اصناف در خصوص تحقق شعار مقام معظم رهبری اشاره می کند و می گوید: قرار است کمیته تخصصی اقدام و عمل بر اساس شعار سال در اتاق اصناف تشکیل شود ضمن اینکه این کمیته در سطح کلان در اتاق اصناف ایران و دیگر اتاق های اصناف کشور دنبال می شود.

هاشمی یادآور شد: به دنبال آن هستیم که نتیجه اقدامات و برنامه ها در راستای سیاست های اتاق اصناف با اقدام و عمل برای مردم ملموس باشد.

اظهارات کارشناسان در مورد تحقق اقتصاد مقاومتی

اقتصاد ایران وابسته به رانت است

خسرو فروغان نیز معتقد است در اقتصاد ایران پویایی وجود ندارد و مشکلات بسیار زیادی را در آن شاهد هستیم.

وی این مشکلات را دستاورد یک دولت خاص نمی‌داند و می گوید: سال‌هاست که بحث تحریم، اختلافات داخلی، عدم مدیریت‌های صحیح در تصمیم گیری ها و برخی قوانین دست و پا گیر دلیل این مشکلات است.

نایب رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس عدم توجه به اصل 44 قانون اساسی، عدم رعایت قانون هدفمند کردن یارانه ها و همچنین مسایلی در زمینه بانک‌ها و تسهیلات را از دیگر موارد مشکلات کشور برشمرد که تمام اینها باعث شده تا اقتصاد سالمی نداشته باشیم.

عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف فارس به گروهایی اشاره می‌کند که اصلا مالیات نمی دهند و ادامه می دهد: همه اینها چالش‌های اقتصادی کشور هستند.

وی با بیان اینکه نمی توانیم بگوییم اقتصادی اسلامی بر جامعه حاکم است بیان می کند: اقتصاد کشور را نه می توان اسلامی دانست نه لیبرال و نه سوسیالیستی است چرا که بسیاری از موضوعات در کشور با اقتصاد اسلامی همخوانی ندارد.

فروغان در ادامه می گوید: مقام معظم رهبری در چند سال گذشته به نکات مهمی اشاره کرده اند و فرمایشات ایشان دقیقا درست بوده چرا که عدم پویایی اقتصاد یقینا معضلات مختلف اجتماعی و اقتصادی از قبیل سرقت و اختلاس را در پی دارد.

وی معتقد است اقتصاد ایران وابسته به رانت است و اضافه می کند: پول‌های بسیار زیادی از فروش نفت با قیمت بالا به دست دولت رسید اما درست مدیریت نشد و باعث افزایش تورم شدید شد.

نایب رئیس اتاق اصناف فارس با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید با هدف و با برنامه باشد، می‌گوید: برای اینکه اقتصاد را در مسیر درست آن قرار دهیم باید تنش‌ها کم شود، عدالت اجتماعی در سیستم مالیاتی به وجود آید و این طور نباشد که برخی از ارگان‌ها معاف از مالیات باشند، دلیل ندارد که ما تعرفه ها را هر لحظه کم و زیاد کنیم.

وی اظهار می کند: تا زمانی که به بخش خصوصی قدرت داده نشود و تصمیم گیرنده نباشد اقتصاد مقاومتی نمی‌تواند شکل بگیرد.

فروغان بیان می کند: مشکل کشور ما این است که مسایل سیاسی در ورزش و اقتصاد و مسایل اجتماعی نیز تاثیر گذاشته و ما یک کشور کاملا سیاسی شده ایم که این موضوع خوشایند نیست چرا که بایستی هر بخشی بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی کار خودش را انجام دهد اما متاسفانه سیاست در اقتصاد پر رنگ است.

وی می افزاید: امسال نیز با تاکید مقام رهبری و برنامه ریزی‌های انجام شده موضوع حل مشکلات اقتصادی را در اتاق اصناف شدیدتر دنبال خواهیم کرد و با توجه به جلسات و کارگروهایی که تشکیل شده است امیدواریم که بتوانیم در این راستا اقدامات موثری را انجام دهیم.

اتاق اصناف نیاز به تسهیلات وپشتوانه دولت دارد

خلیل ترابی در این باره نیز تصریح می کند: نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نشان از دغدغه مقام معظم رهبری پیرامون مسایل اقتصادی دارد.

وی ادامه می دهد: مقام معظم رهبری همواره بر تحقق عملی سخنان‌شان تاکید دارند بنابر این بایستی برای تحقق این شعار برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شود.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف با اشاره به ضرورت خودکفایی بیان می کند: بایستی کشور از هر نظر خود کفا شود.

وی به رویکرد دورن زا و برون گرا اشاره می‌کند و می افزاید: منظور از رویکرد درون‌زا در اقتصاد مقاومتی بهره‌برداری حداکثری و بهره‌وری بالا از ظرفیت‌ها و مزیت‌های درونی اقتصاد ایران و عوامل اصلی ثبات و رشد اقتصادی با منشأ داخلی است. همچنین منظور از رویکرد برون‌گرا در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌های موجود در جهان خارج به منظور پیشبرد اهداف است.

ترابی بحث تولید را مهم ترین موضوعی می داند که در اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه کرد.

 وی می گوید: اتاق اصناف بخش خصوصی است و ضرورت دارد تا دولت مردان ما به این بخش بها دهند چرا که نیاز به تسهیلات وپشتوانه دولت از نظر مسائل قانونی است.

توجه به شعار سال، پیروزی بر مشکلات اقتصادی را آسان می‌کند

قدرت اله جوکار در خصوص نام گذاری شعار امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل با اشاره به اینکه شاید برخی گمان کنند که اقتصاد مقاومتی به معنای تمرکز بر توان داخلی و دست کشیدن از اقتصادی جهانی است، می‌گوید: اقتصاد مقاومتی از نظر تعریف، با اقتصاد ریاضتی تفاوت دارد. اقتصاد مقاومتی به هیچ عنوان به دنبال بستن درهای اقتصاد ایران به دنیا نیست. تعامل سازنده با دنیا با نگاه به بیرون و البته اتکا به توان داخلی از مهمترین وی‍ژگی‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه از اقتصاد مقاومتی نباید انزوا و بسته شدن درها تعبیر شود می افزاید: برای داشتن اقتصاد پویا، باید با دنیای پیرامون رابطه داشت و از فرصت های خارجی هم برای تقویت توان داخلی استفاده کرد.

مسئول نظارت بر واحد اجرائیات و ساماندهی اتاق اصناف تصریح می کند: شاهد هستیم که در طول سال های گذشته که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای اجرا به دستگاه و نهادهای کشور اعلام شده اقدام چندان مهمی برای عملی کردن آن صورت نگرفته است و تنها به صحبت و همایش هایی در این خصوص بسنده شده این در حالی است که اگر اقدامی عملی صورت می گرفت بسیاری از کارخانه ها و واحد های صنعتی در شهرهای بزرگ که به دلایل مختلف یا تعطیل شده اند و یا با ظرفیت کامل خود کار نمی کنند در شرایط امروز باید فعال می بودند.

وی بیان می کند: در صورتی که به مبانی شعار سال توجه شود، مسیر بسیار همواری برای پیروزی بر مشکلات اقتصادی پیش روی ملت ایران خواهد بود.

جوکار می گوید: براساس مبانی اقتصاد مقاومتی باید با جدیّت به بررسی منشاء مشکلات اقتصادی پرداخت و آنها را با همت و اراده برطرف کرد.

شعار سال نشان از عدم رضایت اقتصادی کشور از سوی مقام معظم رهبری است

ناصر مهرتاش می‌گوید: دوران دادن شعارها به سر آمده و مقام معظم رهبری با نام گذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نیز به این موضوع اشاره کردند که وقت آن رسیده تا شعارها اجرایی شوند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اقدام جدی و اساسی در راستای اقتصاد مقاومتی صورت نگرفته است، می گوید: در این چند سال تنها شعار داده شد و طرح و برنامه هایی روی کاغذ آمد و کار اجرایی کمتر انجام شد.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف معتقد است شاید انتخاب عنوان اقتصادی برای امسال نشان از عدم رضایت مطلوب و کافی اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری باشد که نیاز است همه دستگاه ها و نهادها و تشکل‌ها تمام تلاش خود را برای رسیدن به وضعیت اقتصادی مناسب انجام دهند.

مهرتاش به کمیسیون امور اقتصادی اتاق اصناف اشاره می کند و می افزاید: در سال جدید اعضا این کمسیون ها مشخص می‌شود تا در مسیر اقتصاد مقاومتی برنامه های خود را عملی کنند.

وی عملی شدن اقتصاد مقاومتی را یک کار و همت جمعی می داند و بیان می کند: همه دستگاه ها باید با یکدیگر همسو و متحد شوند چرا که اگرتنها برخی از نهادها وارد عمل شوند کاری پیش نمی‌رود و تغییری حاصل نخواهد شد.

گزارش:نرگس فرجام

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز