خبرگزاری کار ایران

طاری­‌بخش:

موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز از مالیات بر ارزش افزوده معاف نیستند

asdasd
کد خبر : ۲۸۷۰۷۹

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز از مالیات بر ارزش افزوده معاف نیستند و از این موسسات مالیات بر ارزش افزوده اخذ می­‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌رضا طاری­‌بخش، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: مالیات بر ارزش افزوده در قانون با چند هدف طراحی شد که یکی از این اهداف ایجاد درآمد پایدار برای جایگزینی درآمد نفت بود. همچنین مالیات بر ارزش افزوده موجب شفافیت اقتصادی می‌شود.

وی تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده باعث کاهش بار مالیات از تولید کننده به مصرف کننده است. در حال حاضر در ترکیب درآمدهای مالیاتی، از سهم تولید کاسته شده و بر سهم مصرف کننده افزوده شده است.

طاری بخش افزود: مالیات بر ارزش افزوده در مراحل مختلف واردات؛ تولید و فروش وصول می­‌شود. همه فعالان اقتصادی مودی ما نیستند و اگر درآمد وصول مالیات از هزینه‌ای که از وصول مالیات حاصل می شود، بیشتر باشد در آن صورت مودی برای رسیدگی احضار می­‌شود.

معاون سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات ارزش افزوده رستوران­‌ها و اغذیه فروشی­‌ها، گفت: رستوران­‌ها از نیمه دوم سال 89 برای رسیدگی و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فراخوان شدند و ملزم به دریافت و واریز مالیات بر ارزش افزوده هستند. از سال 94 سفره خانه­‌های سنتی و اغذیه فروشی­‌های زنجیره­ای نیز فراخوان شده­‌اند.

وی افزود: آژانس­های حمل و نقل و مسافربری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و نباید تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده، از مشتری وجهی دریافت کنند.

طاری بخش تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده  در مورد مصرف کننده، نهایی به کل فاکتور فروش تعلق می­‌گیرد اما در مورد حلقه­‌های قبل از مصرف کننده نهایی به مابه التفاوت هزینه خرید و هزینه فروش تعلق می‌گیرد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده بالا بودن نرخ ارزش افزوده در ایران را رد کرد و بیان داشت: حدود 150 کشور در دنیا مالیات بر ارزش افزوده را اجرایی کرده­اند و در همه جای دنیا نرخ مالیات بر ارزش افزوده بین 15 تا 25 درصد است.

طاری بخش گفت: مالیات بر ارزش افزوده را تولید کننده پرداخت نمی­‌کند. تولید کننده صرفا واسطه است و این پول را از حلقه قبلی می‌گیرد و از طرف او به دولت پرداخت می­‌کند.

معاون سازمان مالیاتی مستثنی بودن تعاونی ­های مصرف در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را رد کرد.

معاون سازمان امور مالیاتی از افزایش نرخ مالیات بر مصرف در سال آینده به رقم 10 درصد خبر داد و تاکید کرد این رقم در تمام طول برنامه ششم توسعه تغییر نمی­‌کند.

طاری بخش افزود: بانک­ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز بابت خدماتی که ارائه می‌کنند از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. اما موسسات اعتباری غیر مجاز شامل این معافیت نمی­‌شوند و موسسات اعتباری که در لیست موسسات مجاز نیستند، در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند.

معاون سازمان امور مالیاتی در انتها تاکید کرد: برای این که بهای کالاهای اساسی مورد مردم افزایش نیابد، کالاهای اساسی را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده­‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز