خبرگزاری کار ایران

ادامه سکوت مسئولان در بیست و یکمین روز از اعتصاب «ایران برک»

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۲۸۰

اعتراض صنفی حدود 120 کارگر کارخانه ایران برک رشت از صبح امروز (دوشنبه 18 خرداد) به بیست و یکمین روز متوالی وارد شد. همزمان با اعتصاب کارگران در داخل سالن ها، تعدادی از کارگران برای کنترل ورود و خروج در مقابل درب ورودی کارخانه اجتماع کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، معترضین که در بخش‌های مختلف کارخانه کار می‌کنند خواستار دریافت 9 ماه حقوق معوقه و تامین امنیت شغلیشان پس از خاتمه اعتصاب هستند.

کارگران می‌گویند عامل تشدید اعتراضات صنفی بی‌توجه‌ای کارفرما به پرداخت مطالبات 9 ماهه کارگران بوده است. به گفته آنان مسئولان و سایر ذی نفعان کارخانه به جای چاره اندیشی منطقی برای خاتمه اعتصاب، سکوت اختیار کرده و با تهدید به اخراج سعی دارند بین کارگران نفاق ایجاد کنند.

بر اساس ادعای کارگران ایران برک، کارفرما در نخستین روز اعتصاب با شناسایی 10 نفر از کارگران معترض قصد داشت با آنان به جرم ایجاد اغتشاش و رهبری معترضان، تسویه حساب کند اما با حمایت سایر کارگران این اتفاق نیافتاد.

کارگران معترض مدعی‌اند یکی دیگر از راه کارهای کارفرما  برای خاتمه اعتصاب ایجاد تفرقه بین آنان بوده است. در توضیح این ادعا عنوان شده است که کارفرما طی روزهای  اعتراض  به 10 نفر از کارگران که متهم به رهبری کارگران برای ادامه اعتراضات بودند مبلغ 300 تا 400 هزار تومان  پرداخت کرده است. برای 30 نفر از کارگران که در حاشیه اعتراضات بوده و سکوت کرده بودند یک حقوق کامل پرداخت کرده و به مابقی کارگران که در اعتراضات حاضر و فعال بودند هیچ پولی پرداخت نکرده است.

کارگران ایران برک همچنین می‌گویند: کارفرما در ایام نوروز سال جاری کارخانه و کارگران را 21 روز تعطیل کرد و در این مدت سعی داشت با گرفتن تعهد از کارگران فقط 10 روز به کارگران حقوق بدهد و بیمه کارگران را از همان ده روز حقوق کسر کند که با مخالفت کارگران این موضوع نیز محقق نشد.

به گفته کارگران، اواخر سال گذشته  کارفرما با فروش دو میلیارد و 900 میلیون تومانی یکی از فروشگاهای زنجیره‌ای کارخانه که در منطقه گلسار رشت واقع است،  قرار بود بخشی از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کند اما این مبلغ صرف سایر بدهی‌ها شد و حقوق عقب افتاده آنان پرداخت نشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز