خبرگزاری کار ایران

اعتصاب کارگران «ایران برک» به بیستمین روز رسید

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۰۴۳

کارگران معترض کارخانه ایران برک رشت 17 خرداد ماه در بیستمین روز از شروع اعتصابات کارگری در این واحد تولیدی همچنان با توقف تولید در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

کارگران حاضر در تجمع امروز به ایلنا گفته‌اند طی بیست روز گذشته کارگران خطوط تولید در اعتراض به تعویق 9 ماه حقوق و نداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده‌اند. به گفته آنان طی 20 روزی که کارگران کار  در کارخانه را  به دلیل بی توجه ای کارفرما به پرداخت مطالبات‌شان متوقف کرده‌اند هیچ یک از مسئولان استانی و شهرستانی پیگیر مطالبات کارگران ایران برک نبوده‌اند.

کارگران با بیان این که مطالبات‌شان تنها محدود به 9 ماهه اخیر نمی‌شود، افزودند: علاوه بر معوقات حقوقی، حق سنوات خدمت 5 تا 10 سال (بسته به کارگر) به همراه عیدی سالهای 92 و 93 کارگران به طور کامل پرداخت نشده است.

دلایلی فراتر از تعویق 9 ماه حقوق

این منابع کارگری همچنین می‌گویند یکی دیگر از دلایل اعتراض کارگران نداشتن امنیت شغلی است. آنان به طور مشخص به اخراج 20 نفر از کارگران که عمدتا زن بودند اشاره می‌کنند که همگی در فروردین‌ماه سال جاری به دلیل پی‌گیری مطالبات صنفی و با اتهام تحریک سایر کارگران به اغتشاش با وجود 5 تا 6 سال سابقه کار اخراج شدند.

کارگران با بیان اینکه بی‌توجه ای کارفرما به مطالبات صنفی‌شان باعث کاهش انگیزه کار شده است، در ادامه پیرامون سایر مشکلات‌شان گفتند: حدود 7 سال است کارفرما بر خلاف قانون کار از دادن یک وعده غذای گرم به کارگران خوداری می کند. همچنین یکی از دو سرویس ایاب و ذهاب کارگران حذف شده است.

به گفته کارگران، در این کارخانه با وجود گرد و خاک فراوان از سوی کارفرما به کارگران ماسک تحویل داده نمی‌شود و آنان خود هر  چند روز یکبار این ماسک‌ها را خریداری می‌کنند.

کارگران ایران برک در بخش دیگری از این گفتگو اضافه کردند؛ قرار بود سال گذشته برای پرداخت بخشی از مطالبات معوقه کارگران یکی از فروشگاهای زنجیره‌ای  کارخانه که در منطقه گلسار رشت  مستقر است به فروش برسد اما کارفرما با  سود حاصل از فروش این فروشگاه بزرگ، بخش دیگری از بدهی‌های کارخانه را پرداخت کرد.

آنان در خاتمه تاکید کردند: اگر شرکا و ذینفعان  کارخانه ایران برک به مشکلات  کارگران همچنان بی توجه ای نشان دهند، ناچاریم اجتماعات صنفی خود را به خارج از کارخانه انتقال دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز