خبرگزاری کار ایران

آیا «ناطق» حلقه وصل می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۷۶۹

تجربه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ برای اصلاح طلبان آن قدر رضایت بخش بود که بخواهند در انتخابات آتی مجلس نیز‌‌ همان راه و روش را انتخابات کنند.

اصولگرایان میانه رو از ائتلاف احتمالی علی اکبر ناطق نوری با اصلاح طبان استقبال کردند و آن را به نفع جریان اعتدال و میانه روی در کشور دانستند.

تجربه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ برای اصلاح طلبان آن قدر رضایت بخش بود که بخواهند در انتخابات آتی مجلس نیز‌‌ همان راه و روش را انتخابات کنند. این جریان با حمایت از حسن روحانی به عنوان کاندیدایی که سوابق اصولگرایی‌اش بیشتر بود توانست در ائتلاف با میانه روهای جریان رقیب به نتیجه دلخواه برسد.

اکنون نیز محسن رهامی، رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از ادامه این شیوه صحبت کرده و گفته است: «ممکن است در انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی، فهرست واحدی متشکل از اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل اصولگرا، مثل نزدیکان حجت‌الاسلام ناطق‌نوری ارایه شود.» 

به گزارش گروه سایر رسانه های ایلنا به نقل از فرارو تحلیل گرایان اصول گرا نیز به این اتحاد نانوشته اذعان دارند.

کنعانی مقدم: ناطق نوری حلقه وصل اصولگریان و اصلاح‎طلبان
حسین کنعانی مقدم، کار‌شناس سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز در گفت‌و‌گو با فرارو درباره چنین ائتلافی گفت: با توجه به اینکه ناطق نوری را نمی‌توان فردی از جناح اصولگرا یا اصلاح طلب دانست و هر دو جریان به وی ارادت دارند، می‌توان او را حلقه وصل دو جریان سیاسی دانست. 

 

وی افزود: ممکن است با اراده ناطق نوری یک ائتلاف نانوشته میان اعتدالیون دو جریان شکل گیرد اما تندروهای اصولگرا و اصلاح طلب به هیچ عنوان حاضر به همکاری با یک‌دیگر نیستند. 

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که آثار این ائتلاف در انتخابات مجلس چه خواهد بود، گفت: به طور حتم به مشارکت بیشتر مردم می‌انجامد زیرا همه طیف‌های میانه رو به صحنه خواهند آمد. 

این کار‌شناس مسایل سیاسی همچنین در خصوص ترکیب مجلس آتی با حضور ناطق نوری گفت: در این خصوص باید منتظر مانده و ببینیم که آقای ناطق چطور عمل می‌کنند زیرا اگر بخواهند به صورت مستقیم در انتخابات کاندیدا شده و رییس مجلس شوند حتما ترکیب مجلس خیلی متفاوت خواهد بود اما اگر قصد داشته باشند به عنوان حامی در انتخابات اثرگذار باشند، شاهد تغییر عمده‎ای نخواهیم بود. 

احتمال ائتلاف با ناطق نوری به عنوان چهره شناخته شده ای در میانه روی در حالی مطرح است که پیش از این محمد رضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرده بود جریان اصولگرایی حاضر است با تندرو‌ها ائتلاف کند اما با اصلاح طلبان همراه نمی‌شود. باید دید که میانه رو‌ها در اردوگاه اصولگرایی از این ائتلاف استقبال می‌کنند یا نزدیکی با تندرو‌ها را انتخاب می‌کنند؟

غرویان: این ائتلاف شانس اعتدالیون را بیشتر می‎کند 

 

آیت الله محسن غرویان، کار‌شناس سیاسی اصولگرا و مدرس حوزه علمیه قم، در گفت‎وگو با فرارو نیز با تاکید بر اینکه هیچ یک از عبارت اصولگرایی، اصلاح طلبی و میانه رو معنای مشخص و به دور از ابهام ندارند،گفت: خیلی از اظهاراتی که در خصوص جریان‌های سیاسی می‌شود تحت تاثیر همین ابهامات با بازی‌های لفظی همراه است. 

وی افزود: به هر حال افراطیون طیف خاصی هستند که آنان را از اظهاراتشان می‌توان شناخت و هیچ یک از افراد معتدل در دو جریان سیاسی حاضر به همراهی با آنان نیستند. 

غرویان در خصوص احتمال ائتلاف اصلاح طلبان و ناطق نوری گفت: در هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا افراد فهیم و معتدلی هستند که مشی سیاسی آن‌ها بر اساس عقلانیت است. آقای ناطق نوری به عنوان یکی از این افراد با داشتنن شخصیتی عالم، منطقی، متوازن و به عنوان یکی از نزدیکان مقام معظم رهبری می‌توانند میان اعتدالیون هر دو جریان ائتلاف ایجاد کنند. 

این کار‌شناس مسایل سیاسی با تاکید بر اینکه شانس اعتدالیون در انتخابات با این ائتلاف بیشتر خواهد شد، گفت: مصلحت کشور ایجاب می‌کند که همه فعالان سیاسی بر اساس وحدت و همگرایی، نیروهای خود را تجمیع کنند تا در پرتو این ائتلاف‌ها قدرت ملت افزایش یابد. 

وی با تاکید بر اینکه قدرت نظام و دولت از مردم نشات می‌گیرد، گفت: همه افرادی که در چارچوب قانون، نظام و منافع ملی عمل می‌کنند باید در کنار هم قرار گرفته تا قدرت مردم و دولت افزایش باید زیرا تنها در این صورت است که دولت می‌تواند در عرصه بین المللی نیز قدرتمند ظاهر شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز