پایان راه "سورن پلاس"؛
خداحافظی ایرانخودرو با دهه هفتادیها

مدیرعامل ایرانخودرو از توقف قریبالوقوع تولید سورن پلاس خبر داد و اعلام کرد این تصمیم در راستای حذف پلتفرم قدیمی سمند و جایگزینی آن با پلتفرمهای جدید و ایمنتر اتخاذ شده است.
در راستای تلاش صنعت خودروی ایران برای همراستایی با استانداردهای جهانی، یکی از محصولات قدیمی ایرانخودرو در آستانه خروج از خط تولید قرار دارد. تولید خودروی «سورن پلاس» که بر پایه پلتفرم سمند توسعه یافته، بهزودی متوقف خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو اعلام کرد که به منظور حذف پلتفرمهای قدیمی و جایگزینی آنها با پلتفرمهای جدید و ایمنتر، تصمیم گرفته شده خودروهای قدیمی به تدریج از خط تولید خارج شوند.
به گفته عادل پیرمحمدی، اولین مدلی که کنار گذاشته خواهد شد، سورن است، زیرا پلتفرم آن دیگر قادر به پاسخگویی به نیازهای روز نیست و در آزمون تصادف جانبی نیز مردود شده است.
دو پلتفرم جدید در راه است
پس از واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی، تمرکز مدیران جدید بر نوسازی و ارتقای پلتفرمهای تولیدی افزایش یافته است. به گفته عادل پیرمحمدی، دو پلتفرم جدید در دست طراحی است که یکی در اواسط سال ۱۴۰۵ و دیگری در آغاز ۱۴۰۶ به تولید خواهد رسید. به گفته او، این پلتفرمها، پاسخی به نیازهای روز بازار و استانداردهای جهانی خواهند بود.
او همچنین تأکید کرد که ادامه این مسیر به سرمایهگذاری سنگین در زنجیره تأمین و صنایع وابسته، بهویژه فولاد، نیاز دارد.
پلتفرمی که دیگر جواب نمیدهد
پلتفرم سمند در اواخر دهه ۷۰ شمسی طراحی و از سال ۱۳۸۱ به تولید انبوه رسید. سورن که در سال ۱۳۸۵ بر اساس همین پلتفرم عرضه شد و بعدها نسخه پلاس آن با تغییرات ظاهری و فنی به بازار آمد، همچنان از همان ساختار قدیمی بهره میبرد. هرچند این خودرو توانسته استانداردهای داخلی را پاس کند، اما در تستهای ایمنی بهویژه در تصادف جانبی موفق ظاهر نشده است.
اما بر اساس گزارش ایرانخودرو در سامانه کدال، سورن پلاس با تولید بیش از ۲۳ هزار دستگاه در دو ماه نخست سال جاری، یکی از محصولات پرفروش این شرکت بوده است. با این حال، به نظر میرسد سیاستهای اقتصادی ایرانخودرو به سمتی پیش میرود که خودروهای ارزانتر بهتدریج کنار گذاشته شوند تا فضا برای عرضه مدلهای پرسودتر فراهم شود.
پیش از این نیز روند مشابهی در توقف تولید پژو ۴۰۵، سمند و ۲۰۶ مشاهده شده بود. اکنون نوبت سورن پلاس است که جای خود را به مدلهایی مانند دنا پلاس بدهد؛ خودروهایی که با قیمت بالاتر، سود بیشتری برای شرکت به همراه دارند.