خبرگزاری کار ایران

سرپرست مرکز ملی فرش ایران:

امیدواریم تا پایان سال رقم ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات فرش را تجربه کنیم

کد خبر : ۱۹۳۷۱۴

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: در مقابل بازار آمریکا دست به سینه نخواهیم نشست. همچنین امیدواریم تا پایان سال رقم ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات فرش را تجربه کنیم.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: در مقابل بازار آمریکا دست به سینه نخواهیم نشست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به شرایط وخیم فرش دست بافت در سالهای اخیر گفت: فرش دست بافت در سالهای اخیر روند مثبت و رو به بهبودی نداشته و دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی فرش دست بافت را به لحاظ تولید وصادرات به حاشیه برد.
وی با اشاره به آمار گمرک در خصوص صادرات فرش دست بافت در سال گذشته، افزود: درسال ۹۲ رقمی به ارزش ۳۱۴ میلیون دلار صادرات داشته ایم که این عدد به نسبت صادرات سالهای ماقبل رقم ناچیزی است.
کارگر با اشاره به دلایل کاهش صادرات فرش تصریح کرد: تحریم آمریکا در زمینه واردات فرش ایران به این کشور پیامدهای غیر مستقیم هزینه های حمل ونقل و بیمه را به همراه داشت همچنین موضوع هدف مندی یارانه ها در داخل کشور و افزایش هزینه های حاملهای انرژی باعثکم شدن نظارت در حوزه فرش دستبافت شد.
وی ادامه داد: البته تغییر سلیقه مخاطبان ومصرف کنندگان و نوسانات نرخ ارز و بحرانهای سیاسی در کشور های عربی و رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی از دیگر عواملی است که فرش ایران طی سالهای گذشته تجربه کرده است.
کارگر با اشاره به آمار سه ماهه گمرک گفت: در این مدت ۵۷.۴۷ میلیون دلار فرش از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد رشد ۲۲.۷ درصدی بودیم.
وی افزود: پیش بینی می شود با توجه به بهبود مناسبات سیاسی شاهد کم شدن بار تحریم ها و روند روبه رشد افزایش صادرات باشیم و امیدواریم تا پایان سال رقم ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات فرش را تجربه کنیم.
کارگر در ادامه با اشاره به برگزاری بیست وسومین نمایشگاه فرش دستبافت گفت: این نمایشگاه از تاریخ ۱ تا ۷ شهریور در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.
کارگر ادامه داد: دراین نمایشگاه ۶۲۰ شرکت تولیدی صادراتی غرفه خواهند داشت ومتراژ آن نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته واز ۴۶ هزار متر مربع به ۵۲ هزار متر مربع رسیده است.
وی ادامه داد: امسال شاهد سالنهای کم کیفیت و چادری نخواهیم بود و نمایشگاه دیگری همزمان با نمایشگان فرش برگزار نمی شود. همچنین بازرگانان فرش خارجی دستبافت باهمکاری سفارتخانه ها واتحادیه ها برای بازدید و خرید به این نمایشگاه دعوت شده اند.
کارگر افزود: همچنین یازدهمین نمایشگاه فرش دستبافت در شلینگ چین در حال برگزاری و آیین ویژه ایران دراین نمایشگاه برگزار شد.
وی درپاسخ به این پرسش که آیا چین رقیب ایران در حوزه فرش دستبافت است گفت: این موضوع صحت ندارد و خبر نامگذاری شهری در چین به نام کاشان درست نیست.
وی افزود: طبقه ثروتمندی در چین ایجاد شده که به دنبال کالاهای لوکس و برند دار است و میزان صادرات ما به این کشور در دو سه سال اخیر روند رو به رشدی بوده است.
کارگر با بیان اینکه چین پنجمین کشور وارد کننده فرش دستبافت ایران است گفت در سه ماهه اول سال جاری صادرات فرش به این کشور ۱۵۵ درصد رشد داشته است.
وی در خصوص شناسنامه دار شدن فرش گفت: این موضوع مخالفین وموافقین زیادی دارد اما مرکز ملی فرش قصد ورود جدی به این حوزه را ندارد اما به دنبال آن هستیم که گواهی یا برچسبی در خصوص رج شمار و شرکت تولیدی برای فرش ها طراحی شود.
کارگر درپاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای رونق بازار داخل درحوزه فرش دستبافت دارید یا نه افزود: معتقدیم هیچ فردی شایسته تر از ایرانیان برای استفاده از فرش دستبافت نیست برای این منظور جشنواره فروش فرش دستبافت در اواخر سال را طراحی کرده ایم.
وی گفت: این باور غلط است که فرش دستبافت گران است زیرا مزیت های این فرش نسبت به سایر فرشها بسیار بیشتر است.
وی در مورد میزان تولیدات فرش گفت آمار دقیقی دراین زمینه در دسترس نیست اما با رصد اتحادیه های فعال و فعالین در این حوزه می توان میزان تولید راتخمین زد.
وی افزود: در این راستا تخمین زده می شود ۳ میلیون متر مربع تولید فرش دستبافت بوده است که دو سوم آن صادر و بقیه آن مصرف داخل است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در مورد از دست دادن بازار آمریکا گفت: درمقابل بازار آمریکا دست به سینه نخواهیم نشست واز پژوهشگران آمریکایی برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده ایم و در بازار چین روسیه آفریقا وبرزیل حضور فعال داریم ودر تدارک تدوین برنامه تبلیغاتی گسترده برای حفظ بازارهای سنتی و ورود به بازارهای جدید هستیم.
کارگر با اشاره به کاهش شدید میزان وزن صادرات فرش گفت: این امرلزوما اتفاق بدی نیست زیرا زمانی که عدد صادراتی تغییرکند نشان دهنده این است که فرش نفیس تری صادر شده.
وی گفت: در سه ماهه نخست امسال صادرات فرش به لحاظ وزنی منفی ۴ درصد بوده و ۸۷۲ تن فرش دستبافت صادر شده است.
وی در خاتمه گفت: در صورتی که تخلفی در غرفه های نمایشگاه فرش صورت گیرد سال آینده آن غرفه ارائه نخواهد شد زیرا دیده شده غرفه ای که اجاره شده با رقمی بالاتر به فرد دیگری واگذار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز