خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مپنا:

صادرات برق با سوخت ارزان منافع ملی را به خطر می‌اندازد

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۰۷۵

اکنون سوخت گران شده و تجهیزات نیروگاه‌های بخاری در کشور بومی‌سازی شده است و موانع گذشته وجود ندارد؛ بنابراین امکان اجرای بخش بخار و گاز نیروگاه‌ها به‌صورت همزمان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مپنا با بیان اینکه باید به صادرات برق نگاهی جامع داشت، گفت: برق، گاز و گازوئیل را ارزان به صنعت می‌دهیم و آنچه با سوخت ارزان تولید شده است را به بازارهای جهانی صادر می‌کنیم؛ وقتی حساب و کتاب کنیم به تناقض‌هایی می‌رسیم که شاید آن طور که باید، به منافع ملی توجه نشده است.

به گزارش ایلنا، عباس علی آبادی در نشست خبری پنجمین همایش صنعت نیروگاه‌های حرارتی، افزود: برق را هر کیلووات ۴۰ تومان و گاز را هر مترمکعب ۱۳ سنت به پتروشیمی‌ها، صنایع فولاد، مس و امثال آن می‌دهیم و مس، فولاد و محصول‌های پتروشیمی را به بازارهای جهانی صادر می‌کنیم و با سوخت ارزان به فکر توسعه صادرات نیز هستیم.

مدیرعامل شرکت مپنا، صادرات برق را از راهبردهای مهم اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: ما باید به افزایش تجارت برق در منطقه و افزایش تبادل‌های این حامل انرژی با کشورهای همسایه توجه کنیم که به امنیت منطقه و تامین برق در زمان‌هایی که اوج‌های مصرف در کشور ما و کشورهای همسایه متفاوت است، کمک می‌کند.

علی‌آبادی با اشاره به ری پاورینگ و افزایش توان همه نیروگاه‌ها حتی نیروگاه‌های جدید در کشور، گفت: حتی با قراردادهای خارجی که داریم، ضمانت کرده‌ایم نیروگاه‌هایی که ساخته‌ایم را براساس فناوری‌های روز جهان به‌روز کنیم که این رویه در ایران نیز لازم است و باید افزون‌بر نوسازی نیروگاه‌های قدیمی، به به‌سازی و هماهنگی نیروگاه‌های جدید با فناوری‌های روز جهان توجه کنیم.
ساخت پره‌های توربین SX تا اواخر امسال وی ساخت پره‌های توربین DS و ماشین‌افزارهای موردنیاز برای ساخت آن در کشور را بزرگ‌ترین اقدام طراحی و ساخت در حوزه صنعت سخت عنوان کرد و گفت: تا اواخر امسال و یا اوایل سال آینده ساخت پره‌های توربین SX را به‌عنوان یک افتخار ایرانی اعلام می‌کنیم.

علی آبادی افزود: ‌ با نصب ۵۴ توربین بخاری و تبدیل ۱۰۰ واحد گازی سیکل ساده به سیکل ترکیبی، سالانه پنج میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می‌شود و هزینه نصب هر توربین بخاری در هشت ماه به‌ صورت کامل برمی‌گردد.

مدیرعامل مپنا اظهار داشت: توربین‌های گازی که پیشتر نصب شده‌اند، بازدهی حدود ۳۳ درصد دارند که اکنون بازده آنها به ۳۶ درصد رسیده است و با ساخت هر واحد بخاری، به‌ازای هر دو واحد گازی مصرف سوخت به یک سوم کاهش می‌یابد.

علی آبادی با بیان این که توربین‌ها و نیروگاه‌های گازی به‌دلیل ارزان بودن و زود نصب شدن موجب می‌شد که واحد گازی آنها نصب نشده و یا با تاخیر نصب شود، خاطرنشان کرد: اکنون سوخت گران شده و تجهیزات نیروگاه‌های بخاری در کشور بومی‌سازی شده است و موانع گذشته وجود ندارد؛ بنابراین امکان اجرای بخش بخار و گاز نیروگاه‌ها به‌صورت همزمان وجود دارد.

وی تصریح کرد: امکان بهره‌مندی ۲۴ هزار میلیارد تومان از ظرفیت‌های بودجه سال ۹۲ و ۹۳ برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی وجود دارد که می‌توان با این کار مصرف سوخت را به یک سوم کاهش داد.

مدیرعامل شرکت مپنا، درباره مطالبه‌های مپنا از وزارت نیرو گفت: مطالبه‌های مپنا به‌صورت دینامیک است و با انجام طرح‌ها و پرداخت بخشی از مطالبه‌ها، میزان آن تغییر می‌کند و دولت برای پرداخت مطالبه‌ها نیز وعده‌هایی داده است و نسبت به تحقق وعده‌ها خوشبین هستیم.

علی آبادی گفت: مپنا یک بنگاه اقتصادی متعلق به همه مردم است که باید برای رشد و بالندگی آن تلاش کرده و از دستاوردها محافظت کنیم.

جایگاه چهارهم ایران در تولید برق

مدیرعامل مپنا گفت: صنعت برق کشورمان هم‌اکنون از نظر تولید برق در جایگاه ۱۴ جهان قرار دارد که با تلاش بیشتر می‌توان به رتبه‌های بالاتر دست یافت.
وی صنعت برق یکی از صنایع مهم کشور و رفاه، توسعه اجتماعی و توسعه صنعتی به برق وابسته است و خوشبختانه اهمیت آن به‌زودی در کشور درک شد.

علی‌آبادی وضع صنعت برق کشورمان را درمقایسه با سایر کشورهای مشابه، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: صنعت برق کشورمان هم‌اکنون از نظر تولید برق در جایگاه ۱۴ جهان قرار دارد که با تلاش بیشتر می‌توان به رتبه‌های بالاتر دست یافت.

وی با بیان این که این افزایش ظرفیت تولید فقط برای به دست آوردن رتبه بهتر نیست و باید نیازهای توسعه‌ای کشور را تامین کنیم، تاکید کرد: برای تحقق این موضوع نیاز است که اقتصاد برق جراحی شود.

مدیرعامل مپنا تصریح کرد: صنعت برق از نظر اقتصادی دچار مشکل است و بار این مشکلات بر دوش دولت و به‌طور غیر مستقیم بر مردم است که با حل مشکل اقتصاد برق، مشکلات از دوش دولت و مردم برداشته خواهد شد.

بار اصلی برق بر دوش نیروگاه‌های حرارتی

علی‌آبادی افزود: با وجود ظرفیت حدود ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور، اما بار اصلی برق بر دوش نیروگاه‌های حرارتی است که این موضوع تنها مختص به ایران نیست و بار اصلی شبکه در هر جای جهان بر دوش نیروگاه‌های حرارتی است.

وی با بیان این که تحول‌های فناوری در حوزه نیروگاه‌های حرارتی به سرعت در حال توسعه است، افزود: رقابت‌ها در این بخش به اندازه‌ای شدید است که حتما باید به استعداد و توان خود اتکا کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز