در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
عدم تمایل به دریافت سوخت از ایران به دلیل تحریم / سهم ۵ درصدی از بانکرینگ

دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: بزرگترین چالش صنعت بانکرینگ در ایران اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشور بوده و هست. چراکه اعمال تحریمها موجب عدم تمایل خطوط بینالمللی کشتیرانی به دریافت سوخت از ایران به علت ترس از تحریم شدن است.
محمدجعفر عابدینژاد در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت بانکرینگ و سوخترسانی به کشتیها اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت مجوز سوخترسانی از سازمان بنادر و دریانوردی ایران اخذ کردهاند که از این تعداد ۲۰ شرکت عضو انجمن صنعت بانکرینگ ایران هستند که انجمن فعالیت این شرکتها را زیر نظر دارد اما متأسفانه چالشهای متعددی وجود دارد که از این تعداد کمتر از ۱۰شرکت فعالیت سوخترسانی را انجام میدهند.
یک میلیون تن سوخترسانی به کشتیها
وی افزود: چالشهای موجود محدودیتهای بسیاری را برای شرکتها بوجود آورده و در حال حاضر سالیانه حدود یک میلیون تن سوخترسانی به کشتیها انجام میگیرد.
سهم ۵ درصدی ایران
دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران درباره میزان تامین سوخت کشتیها در آبهای بینالمللی توسط ایران گفت: سهم کشور ما از بازار سوخترسانی منطقه خلیجفارس و دریای عمان کمتر از ۵ درصد است.
الزام توزیع سوخت با کربن صفر
وی با اشاره به وضعیت کیفیت سوخت تصریح کرد: براساس قوانین بینالمللی IMO از سال ۲۰۲۰ کشتیها موظف به استفاده از سوخت با سولفور زیر نیم درصد بودهاند که طبق قوانین مذکور این الزام تا آینده نزدیک به سمت سولفور زیر یک دهم درصد و در آیندهای نه چندان دور الزام استفاده از سوخت پاک با کربن صفر خواهد بود.
محدودیت تولید سوخت کمسولفور
عابدینژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید سوخت (نفت کوره) با سولفور کم (زیر نیم درصد) در کشور با محدودیتهایی مواجه است که این امر خود یکی از مشکلات فعالیت شرکتهای سوخترسان است.
وی توضیح داد: با توجه به نیاز ناوگان ملی کشور و در حد امکان در یکی از پالایشگاههای کشور برشی از نفت خام با کیفیت بسیار بالا و سولفور زیر نیم درصد به ناوگان ملی تخصیص یافته است که پاسخگوی نیاز کل ناوگان ملی نیز نیست؛ بخش خصوصی هیچ بهرهای از این سهمیه ندارد و نیاز خود را به صورت واردات تأمین میکند.
افزایش کرایه حمل و نقل دریایی
دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران در ادامه درباره اینکه آیا درگیریها در منطقه و یمن سوخترسانی را تحتتاثیر قرار داده یا خیر، گفت: با توجه به شرایط خاص در سالهای اخیر کرایه حمل و نقل دریایی افزایش چشمگیری داشته است.
عدم تمایل به دریافت سوخت از ایران به دلیل تحریم
وی درباره تاثیر تحریم بر صنعت بانکرینگ نیز خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش صنعت بانکرینگ در ایران اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشور بوده و هست. چراکه اعمال تحریمها موجب عدم تمایل خطوط بینالمللی کشتیرانی به دریافت سوخت از ایران به علت ترس از تحریم شدن است.
رونق بانکرینگ ایران در صورت لغو تحریم
عابدینژاد در خصوص در صورت اینکه آیا توافق در مذاکرات گشایشی در اوضاع سوخترسانی ایران ایجاد خواهد کرد، تاکید کرد: قطعا در صورت لغو تحریمها بازار صنعت بانکرینگ ایران رونق خواهد یافت چراکه مزیتهای خدادادی و اقلیمی کشور ما در مقایسه با رقبای این صنعت در منطقه بسیار زیاد بوده و ایران نزدیک ترین لنگرگاهها به آبراهههای بینالمللی را داراست.
رقبای ایران
وی از کشورهای امارات متحده عربی ، عمان و قطر بعنوان رقبای ایران در صنعت بانکرینگ یاد کرد.
چالشهای بانکرینگ
دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران به چالشهای این صنعت اشاره کرد و گفت: تخصیص سهمیه مناسب به شرکتهای بانکرینگ، روش قیمتگذاری محمولههای بانکرینگ و عدم جبران هزینههای عملیاتی این صنعت، بدلیل اینکه سوخترسانی دریایی نوعی خردهفروشی محسوب میشود طبیعتا هزینههای متعددی سربار شرکتهای بانکرینگ است. این هزینهها شامل سرمایهگذاری در احداث تأسیسات و مخزن و یا اجاره مخزن، خرید شناورهای سوخترسان و یا اجاره این شناورها، تأمین نیروی انسانی برای شناورها و تأسیسات ساحلی و فراساحلی که تمامی موارد ذکر شده هزینههایی برای صنعت بانکرینگ دارد. در حالیکه روش قیمتگذاری محمولههای بانکرینگ دقیقا مشابه محمولههای کارگو (صادراتی-عمده) است.
وی همچنین عدم تأمین سوخت کمسولفور برای شرکتهای بانکرینگ، اخذ ۱۰ درصد کرایه حمل از ناوگان عملیاتی محمولههای بانکرینگ، لحاظ نشدن نظرات کارشناسی انجمن صنعت بانکرینگ ایران در آییننامه اجرایی ماده ۶۲ قانون برنامه هفتم توسعه که اخیرا توسط هیأت وزیران مصوب شده را نیز دیگر چالشهای این صنعت برشمرد.