نگاهی به گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ پلتفرم خرید و فروش خودروی سوییچ
گزارش آماری متفاوت از عملکرد یک پلتفرم آنلاین خرید و فروش خودروی سازمانی

شرکت سوییچ، پلتفرم حوزه خرید و فروش خودرو (از کارشناسی تا تعویض پلاک) و ارائه خدمات سازمانی مرتبط با این حوزه، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ خود را منتشر کرد؛ گزارشی که حاکی از رشد چشمگیر توسعه خدمات سازمانی، ثبات نسبی بازار خودرو و ارتقای تجربه کاربران در فضای دیجیتال است. این گزارش نشان میدهد که سوییچ، با اتکا به فناوری، تحلیل دادهمحور و تعهد به ارزشهایی چون شفافیت، سهولت و امنیت، موفق به رقمزدن تجربهای متفاوت در زیستبوم معاملات خودرو ایران برای اشخاص حقیقی و همچنین سازمانها شده است.
میثم شفیق، مدیرعامل سوییچ، درباره بازار خودرو میگوید: «بازار خودرو در سالهای گذشته با چالشهای زیادی مواجه بوده است اما در سال ۱۴۰۳، با شروع واردات قطره چکانی خودرو تا حدودی شاهد ثباتی نسبی در بازار بودیم. در این سال خریدوفروش خودروهای کارکرده، بازاری پررونق داشت.»
او در ادامه درباره خدماتی که سوییچ در زمینه خرید و فروش خودروهای سازمانی ارائه میدهد، میافزاید: «یکی از چالشهای سازمانها در زمینه خرید و فروش خودرو برای ناوگان حملونقلشان است. این چالشها در حوزههای مختلفی مانند جستوجو برای خرید خودرو، کارشناسی فنی و بدنه، پیگیری و انجام مراحل قانونی انتقال سند و خدمات نگهداشت و تعمیر وجود دارند. ما در سوییچ توانستیم برای چالشهایی از این دست، راهکارهایی مبتنی بر نوآوری و فناوری ارائه دهیم تا سازمانها بتوانند با سهولت، اطمینان و سرعت بالا، خدمات مرتبط با این حوزه شامل خرید و فروش و نگهداری خودروهای سازمانی را دریافت کنند.»
شایان ذکر است، این گزارش اولین گزارش سال پلتفرم سوییچ است و با ارائه آمارها و عملکرد مرتبط با این پلتفرم و همچنین بازار خرید و فروش آنلاین خودرو، به دنبال آن است که نگاه اهالی صنعت، کارشناسان، رسانهها و مشتریان را به این حوزه شفافتر کند.
آمارهایی که از تحول خبر میدهند
در سال ۱۴۰۳، مجموع ارزش خودروهای معامله شده در بستر سوییچ به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید. سهم خودروهای ایرانی از این معاملات ۴۲ درصد و سهم خودروهای مونتاژی و وارداتی ۵۸ درصد بوده است. در میان خودروهای ایرانی، ۷۰ درصد خودروهای معامله شده از محصولات «ایران خودرو» بودهاند.
در بخش خودروهای مونتاژی نیز، کرمانموتور با ۲۸ درصد، مدیرانخودرو با ۲۳ درصد و بهمنموتور با ۱۳ درصد از سهم معاملات، پیشتاز بودهاند. در بخش وارداتی نیز ۵۲ درصد معاملات مربوط به برندهای کرهای و ۳۰ درصد متعلق به خودروهای ژاپنی بوده است.
نکته جالب توجه، ثبت معامله گرانقیمتیترین خودرو در بستر سوییچ با فروش یک پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷ به قیمت ۱۴.۵ میلیارد تومان بوده است. لندکروزر GXR مدل ۲۰۱۱ با قیمت ۱۱ میلیارد تومان و بیامدبلیو X4 با قیمت ۱۰.۹ میلیارد تومان نیز از دیگر معاملات شاخص سال گذشته بودهاند.
خدمات نوآورانه برای کاربران حقیقی و سازمانی
یکی از مهمترین اقدامات سوییچ در سال ۱۴۰۳ توسعه خدمات سازمانی در کنار ارائه خدمات به افراد حقیقی بود؛ حوزهای که اکنون نهتنها امکان خرید و فروش و مدیریت ناوگان را برای شرکتها فراهم کرده، بلکه در کنار آن امکان خرید اقساطی خودرو را نیز در اختیار کارمندان سازمانها قرار میدهد.
براساس این گزارش خدماتی که سوییچ به سازمانها ارائه میدهد شامل تسهیلات برای معاوضه یا خرید خودروی کارمندان، فروش خودروهای سازمانی (خودروهایی که در اختیار شرکت هستند)، خرید خودروهای سازمانی (برای ناوگان شرکت، خودرو مدیران و…) و نگهداشت خودروهای سازمانی (سرویسهای دورهای، برطرف کردن مشکلات فنی و…) میشود.
در حوزه خرید اقساطی، سوییچ دو مسیر متفاوت پیش روی کاربران گذاشته است؛ خرید یکساله با چک صیادی و بدون نیاز به مدارک اضافی، و خرید بانکی با اقساط یک تا سهساله.
امکان معاوضه خودرو، کارشناسی در محل، استعلام سوابق خودرو، و حتی مشاهده ۳۶۰ درجه خودروها در آتلیه اختصاصی، از دیگر خدماتی است که در سال ۱۴۰۳ توسعه یافتهاند. به گفته مدیرعامل سوییچ، این اقدامات گامی بلند در مسیر تبدیل فرآیند خرید و فروش خودرو به یک تجربه دیجیتال تمامعیار بوده است.
چشمانداز ۱۴۰۴؛ همکاری استراتژیک و توسعه تجربه کاربری
در گامی راهبردی، همکاری مجدد سوییچ با دیجیکالا پس از ۸ سال و احیای بخش خودرو در این پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیکی، یکی دیگر از نقاط عطف سال ۱۴۰۳ بوده است. اکنون سوییچ بهعنوان تنها تأمینکننده این بخش در دیجیکالا، نقش کلیدی در بازتعریف تجربه خرید آنلاین خودرو ایفا میکند.
همچنین در سال گذشته، بازطراحی کامل سایت سوییچ با هدف بهبود تجربه کاربری و افزودن امکاناتی نظیر نمایش قیمت صفر خودرو و محاسبه هوشمند قیمت خودرو کارکرده که در سال پیشرو عملیاتی خواهد شد، گامی دیگر در مسیر دیجیتالیسازی کامل این صنعت محسوب میشود.
میثم شفیق، مدیرعامل سوییچ، درباره مسیری که این پلتفرم تا کنون طی کرده و چشماندازش برای آینده عنوان میکند: «سوییچ تلاش کرده در بازاری که همواره با بیثباتی، عدم شفافیت و پیچیدگی همراه بوده، روندی ساده، امن و قابل پیشبینی برای مشتریان رقم بزند. ما در سال ۱۴۰۳ توانستیم نهتنها خدمات خود را توسعه دهیم، بلکه اعتماد گستردهتری در میان کاربران حقیقی و حقوقی به دست آوریم. این مسیر را در سال ۱۴۰۴ نیز با تمرکز بر هوشمندسازی کامل و تحلیل دقیق بازار ادامه خواهیم داد.»
مدیرعامل سوییچ در پایان تأکید میکند: «ما در سوییچ باور داریم که بازار خودرو ایران، بهرغم چالشهای ساختاری، ظرفیتهای بینظیری برای توسعه دارد. مأموریت ما تبدیل فرآیند سنتی و پرتنش خرید و فروش خودرو به تجربهای شفاف، مطمئن و لذتبخش برای همه کاربران ایرانی است.»
علاقهمندان میتوانند گزارش کامل عملکرد سوییچ در سال ۱۴۰۳ را در اینجا مطالعه کنند.