خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تبریز در گفت وگو با ایلنا :

غفلت دولت از مدیریت شهری باعث کسب درآمد شهرداری ها از تراکم فروشی شد/ در بخش حمل ونقل شهری هم موفق نبودیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۲۱۰

عضو ششمین دوره شورای شهر تبریز با بیان اینکه زمینه بی اعتمادی به شورا بخاطر نامحرم دانستن مردم در موضوعات شهری بوجود می آید، گفت: شهروندان باید محرم باشند و از تمام اقدامات صورت گرفته در شهر مطلع شوند، شورای ششم باید با شفافیت برای ایجاد دسترسی مردم به آمار و اطلاعات معاملات، مناقصات، میزان پرداختی و پیشرفت پروژه های عمرانی تلاش کند.

احد صادقی عضو ششمین دوره شورای شهر تبریز در گفت وگویی با ایلنا با اعلام  به بررسی مسائل شهرداری و شورای شهر تبریز پرداخت و گفت: به عنوان نمایندگان مردم در شورا تلاش کرد یم به معاملات، مناقصات، میزان پرداختی و پیشرفت پروژه های عمرانی و... دسترسی داشته باشیم، اما متاسفانه در امر ایجاد دسترسی مردم به همین آمار و اطلاعات خوب پیش نرفته ایم و باید تلاش کنیم اقدامات جدی و عملی در این راستا صورت گیرد.

غفلت دولت از مدیریت شهری باعث کسب درآمد شهرداری ها از تراکم فروشی شد/  در بخش حمل ونقل شهری هم موفق نبودیم

این عضو شورا در ادامه گفت:  جایگاه شورا محل تصمیم گیری است و در حوزه شهری بالاترین تاثیرگذاری را دارد، وقتی رویکرد شورا به یک سمت خاص می رود در پایان دوره چهار ساله اقدامات بیشتری در آن حوزه صورت می گیرد، رویکرد شورای پنجم بیش تر حوزه محیط زیست، توسعه فضای سبز و پارک بود و اقدامات قابل توجهی هم در این حوزه صورت گرفت، ولی متاسفانه شاهد اقدام موثری در راستای توسعه حمل و نقل عمومی نبودیم.

توسعه حمل و نقل عمومی با توجه به کاهش آلودگی هوا و شاخص سرزندگی اجتماعی از اولویت های مهم توسعه شهرها است، اگر چه نتوانستیم در این بخش اقدامات خوبی انجام دهیم و موفق باشیم اما توانستیم با نوسازی ناوگان تاکسیرانی مصوبه های قابل توجهی داشته باشیم. از جمله تسهیلات 120 میلیونی با 4% مصوب شده و در مرحله اجرایی قرار دارد و قطعا با این طرح چهره ناوگان تاکسیرانی شهر متمایز خواهد شد. همچنین در حوزه مسائل مالی با ایجاد خزانه متمرکز بودجه به صورت عادلانه و مسئله محور توزیع می شود تا مناطقی که سالیان گذشته کمتر از منابع شهر برخوردار بودند شاهد روند افزایشی منابع و اعتبارات باشند.

صادقی در پاسخ به این پرسش که دوره ششم شورا چقدر در نظارت  برعملکرد  نهادهای شهری  موفق بوده است ،اظهار کرد : در زمینه مدیریت جامع شهری تبریز نقص قانونی وجود دارد. وقتی شهرداری آسفالت ریزی می کند دو ماه بعد دیگر ارگانهای خدمات رسان برای کابل کشی، لوله کشی و... حفاری کرده، چهره شهر را به هم می ریزند و هزینه های اضافی به شهر تحمیل می شود که در مدیریت واحد این مشکلات حل خواهد شد.

صادقی اضافه کرد :  دولت درخصوص مدیریت شهری غفلت کرده، نه تنها درخصوص تصمیم گیری بلکه در حوزه درآمدی و مالی هم سالیان سال با غفلت باعث شده شهرداری ها برای کسب درآمد به تراکم فروشی و فروش اموال، املاک و تغییر کاربری و... متوسل شوند. باید قانون اجازه و ابزاری بدهد تا بتوانیم با تحکم و جدیت مطالبه کنیم، اگر شهردار عملکرد خوبی نداشته باشد، شورا ابزار تذکر، طرح سئوال و استیضاح را دارد اما در مورد دیگر ارگان ها و سازمانها این ابزار را نداریم، ما داوطلبیم و اگر دولت برای ایجاد مسیر قانونی مدیریت جامع شهری تصمیم بگیرد ما توان بررسی عملکرد ارگانهای مختلف را داریم که شهردار به معنی واقعی کلیددار شهر باشد و این وضعیت آشفتگی های تصمیم گیری و اجرایی رفع شود.

این عضو شورا در باره عملکرد شهرداری در سال های اخیر در خصوص ورزش قهرمانی و همگانی  هم گفت: با مدیریت متمرکز ورزش موافق هستم، اما نحوه عمل شهرداری از لحاظ قانونی مهم است. برخی از سازمان ها به صورت 100درصد زیر نظر شهرداری کار می کنند و برنامه ریزی، بودجه ریزی و نظارت توسط شورای شهر انجام می شود و برخی شرکت های ماده 84 هم با قانون تجارت و هیأت مدیره و مجامع مجزا اداره می شوند، من با مدیریت متمرکز ورزش موافق بودم اما با اداره این شرکت ها توسط ماده 84 که در قانون نیز به مرور سهم شهرداری کاهش می یابد، مخالفم. متاسفانه در این زمینه هرچه بحث و جلسات شورا بیشتر شده عملکرد اجرایی کمتر بود و عمدتا به صحبت و بحث و جدل گذشته است. 

صادقی افزود : در واقع شهرداری با این کار خودش رقیب دیگر تیم ها می شود، قطعا دیگر تیم های محلات مقابل اعتبار و بودجه شهرداری توان رقابت ندارند، شهرداری نباید خود را رقیب تیم های محلات کند بلکه باید نقش حامی را ایفا کند و با استعدادیابی در حوزه های مختلف کشتی، ورزشهای رزمی، والیبال و... از بین تیم های محلات بازیکن پرورش دهد. شهرداری باید سرانه ورزشی را افزایش داده و با استفاده از تیم های فعال در شهر این بازیکنان را حمایت و بستر رشد استعدادهای ورزشی شهر باشد. از طرف دیگر وقتی بحث تیم داری شهرداری مطرح می شود همه چیز در فوتبال داری خلاصه شده و از بقیه ورزشها غفلت می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز