خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش متوسطه:

مدارس نمونه دولتی جلوه ویژه عدالت تربیتی و آموزشی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۴۳۴

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پیشرفت هر کشوری، پیشرفت علمی و پژوهشی است، اما وقتی رشد علمی موثر خواهد بود که نگاه توحیدی در آن باشد. اگر به علم توجه کنیم، اما به معنویت توجه نکنیم تولید علم ما توحیدی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تخصصی مدیران مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه سراسر کشور صبح امروز ۲۱ اسفندماه برگزار شد.در ابتدای این نشست «محمدمهدی کاظمی» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: طی چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هرچه به دست آوردیم از مدارس آغاز شده است.پیشرفت هر کشوری پیشرفت علمی و پژوهشی است اما وقتی رشد علمی موثر خواهد بود که نگاه توحیدی در آن باشد. اگر به علم توجه کنیم اما به معنویت توجه نکنیم تولید علم ما توحیدی نیست و ما را به سرانجامی که خداوند ترسیم فرمودند نمی رساند.

کاظمی ادامه داد: آموزشگاه تنها محیط علم آموزی نیست و مهم ترین وجه ما که در مدرسه رقم می خورد و در کنار تعلیم قرار می‌گیرد، بحث تربیت است. کلید واژه تربیت که در سند تحول تاکید شده باید مورد توجه ما باشد، ولی ما اگر دنبال شکوفایی تمدن نوین اسلامی هستیم که رهبر انقلاب در ۵ وجه آن را ترسیم کردند، مهم ترین راه تحققش نظام تعلیم و تربیت است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش افزود: در نظام تعلیم و تربیت هم باید توسعه علمی برای دانش آموزان رقم بزنیم هم مسئله تربیت و پرورشی را برنامه‌ریزی و طراحی کنیم. شناسایی استعدادها و شکوفایی دانش آموزان امری اساسی است و در آموزش و پرورش و دوره حساس اول متوسطه که دوره هویت یابی دانش آموزان است و علایق و استعداد آنها در این دوره رقم می خورد اهمیت دو چندان دارد.

او با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین ده سال پیش با اهداف و انتظاراتی ترسیم شد، بیان کرد: از زمان تصویب سند بیش از ۱۰ سال گذشته، اما ما در اجرایی سازی آن موفق نبودیم. ۲۱ اردیبهشت در دیدار رهبر انقلاب با معلمان تاکید فرمودند که علی رغم همه گزارش ها و تلاش ها بیش از ۱۰ درصد از اجرایی سازی و اهداف سند تحول بنیادین آموزش و محقق نشده است. یکی از وسایل عدم اجرا شاید این باشد که ما نتوانستیم سند را از بالا به پایین اجرا کنیم و الگوی تحول مدرسه را تدوین نکردیم.

او گفت: یکی از رویکردهای این دولت، اجرایی سازی سند است و یکی از موضوعات مورد تاکید وزیر آموزش‌وپرورش در بدو ورود، اجرایی سازی سند تحول بود و بدیم منظور به تازگی الگوی سند تحول طراحی شده و با اجرای آن اهداف سند محقق خواهد شد.

کاظمی یادآور شد: اجرایی سازی سند در مدرسه رقم می خورد و محور اصلی اجرایی شدن آن مدیران مدارس هستند. اگر مدرسه را به مثابه هرم ترسیم کنیم در راس این هرم حیات طیبه را در نظر باید گرفت و هر ضلع آن نقشی دارد. یک ضلع دانش آموزان، اولیا و معلمان هستند. ضلع دیگر برنامه درسی و محتوای آموزشی و ضلع دیگر زیرساخت ها و فضا و امکانات و محیط پیرامونی است. پس مدیر مدرسه کجای هرم است؟ مدیر مدرسه محور اصلی در مرکز ثقل هرم است که کل جریان و فرایند را رصد می کند و خلأها و ضعف ها در هر بخش می بیند و متناسب با آن اقدامات اصلاحی انجام می دهد.

کاظمی افزود: در این راستا هم نسبت به این نگاه مدیریتی و توانمندسازی مدیریت مدارس تلاش مضاعف کنیم تا مدارس کانون اصلی اجرایی سازی سند تحول شوند. ما در دوره متوسطه مدارس متنوعی داریم و یکی از مدارس نمونه دولتی است. این مدارس با هدف ایجاد فرصت مناسب در مناطق کمتر برخوردار ایجاد شد؛ دانش آموزانی که با استعداد هستند ولی فرصت مطلوب یادگیری برای آنها فراهم نیست. مدارس نمونه دولتی در متوسطه در مناطق کم تر برخوردار و برای جذب دانش آموزان مستعد مناطق حاشیه و روستا فعال هستند. البته بعد از تغییر و بازنگری در اساس نامه و آیین نامه اجرایی مدارس نمونه دولتی صورت گرفت و توجه ویژه ای به این موضوع شد و در سال ۹۶ با بازنگری در شیوه آزمون، شرایط جدید بخصوص در دوره متوسطه با حذف آزمون وروی این مدارس به وجود آمد و تغییراتی اعمال شد که شاید چالش امروز مدیران در جذب دانش آموزان باشد. این مدارس جلوه ویژه عدالت تربیتی و آموزشی هستند.

کاظمی خاطرنشان کرد: باید هویت ایرانی اسلامی را در بچه ها در اولویت قرار دهیم و یکی از راه های آن ادبیات است و امروز بزرگداشت نظامی گنجوی است و ما با موضوع ادبیات و شناخت مفاخر می توانیم هویت بچه ها را شکل دهیم. در متوسطه اول کار ویژه دیگری استعداد سنجی است.باید فرصت مناسب برای شناسایی استعداد دانش آموزان فراهم کنیم تا پرورش یابند و با هدایت تحصیلی که باید فرایندی باشد دانش آموزان را به سمت توانمندی هایشان هدایت کرد. هدایت تحصیلی باید از دوره چهارم آغاز شود و تا هفتم و نهم این فرایند ادامه پیدا کند. دوره متوسطه اول واسطه دوره ابتدایی و متوسطه است پس پیچیده ترین دوره است یعنی راهنمایی و مشاوره و هدایت یابی است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز