خبرگزاری کار ایران

در همایش فناوری‌های نوین در صنعت ساخت‌وساز مطرح شد؛

تذکر جدی چمران درباره نمای بسیار ناایمن ساختمان‌های وزارت نیرو و بانک مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۰۳۸

رییس شورای شهر تهران گفت: متاسفانه وقتی می‌خواهیم از تکنولوژی روز در امر ساخت‌وساز بناها استفاده کنیم، از معماری و مهندسی ایرانی چشم‌پوشی می‌کنیم و ساختمانی همانند وزارت نیرو یا بانک مرکزی با نمای بسیار ناایمن شیشه‌ای می‌سازیم که علی‌رغم صرف انرژی بالا، فضای ساختمان را برای افراد داخل و بیرون آن در صورت بروز هرگونه حادثه با مخاطره جدی روبه‌رو خواهد کرد و هر تکه از شیشه‌های نمای این ساختمان‌ها ترکشی بر پیکره مردم خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران، رییس شورا با حضور در همایش فناوری‌های نوین در صنعت ساخت‌وساز و آیین بزرگداشت روز مهندس که در سالن خلیج‌ فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد بزرگ شعبانیه و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و گرامیداشت روز مهندس گفت: هر وقت بخواهیم ایران را به کسی معرفی کنیم و چیزی از آن را نشان دهیم، بناهای تاریخی مانند تخت جمشید، مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع تبریز و بسیاری از این بناهایی که ریشه در معماری و مهندسی ایرانیان داشته است را معرفی می‌کنیم. 

چمران در تشریح مقام خواجه نصیرالدین طوسی عنوان کرد: این شخصیت بعنوان یکی از مفاخر بزرگ کشورما و اسلام است و فعالیت‌های بسیار بزرگ و عجیب در بسیاری از زمینه‌های علمی مانند نجوم نیز داشته است.

رییس شورای شهر تهران با بیان این که ما امروز شاهد پیشرفت‌های بسیاری در حوزه مهندسی هستیم، گفت: همه این موفقیت‌ها حاصل یک خودباوری بوده، چراکه ما به این خودباوری «ما می‌توانیم» رسیده‌ایم و یقین داریم که می‌شود کارهای بزرگ را انجام داد، همچنان که در گذشته انجام داده‌ایم و امروز به آن می‌بالیم. 

وی افزود: هنوز رموز این که چگونه بناهای گران‌سنگی مانند تخت جمشید ساخته شد در دست نیست و یا فاش نشده است که به صورت دقیق بتوان در خصوص سردرها، سرستون‌ها و خود ستون‌های تخت جمشید با وزن‌های بسیار بالا در آن زمان با توجه به محدودیت‌هایی که بوده و چگونگی ساخت این بناها اظهار نظر کرد، اما این بناها هنوز پس از هزاران سال سرپاست و مایه افتخار ما ایرانیان است. در دوره حاضر نیز بر اساس همین باور «توانستن» ما خوشبختانه موفق شدیم تا از یک دنیایی که چشم به دست دیگران داشتیم به خود بیاییم و به باوربرسیم تا در نهایت ساختیم.

چمران با اشاره به روایت رسول اکرم (ص) که فرمایش کرده بودند، علم اگر در ثریا هم باشد، ایرانیان به آن دست خواهند یافت، اظهار داشت: بخشی اعظمی از شکوفایی و توانمندی‌ها با صرف فعل خواستن به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران رخ داد، به طوری که آغاز این توانستن‌ها از دوران هشت سال دفاع مقدس شکل گرفت که سبب‌ساز این شد تا ما در محدودیت‌ها و فشار تحریم‌ها بتوانیم تسلیحات بسازیم و حتی توانستیم زیردریایی در اوج درگیری جنگ تحمیلی بسازیم و حالا با وجود دانش‌های فنی و مهندسی شاهد پیشرفت‌های بسیاری در تمامی حوزه‌ها هستیم و این مایه مسرت و غرور ملی است.

وی اضافه کرد: ممکن است برای ساخت هر آن چیزی که نیاز کشور باشد، نشود در زمان کوتاهی اقدام کرد، اما بالاخره آن را می‌سازیم همانند موشک‌هایی که الان در دنیا نظیر ندارند و یا پهپادهایی که جزو نمونه های قدرتمند هستند؛ زمانی ما دست به دامان کشورهایی همچون روسیه بودیم، اما الان می‌گویند روسیه از ایران پهپاد خریداری کرده است؛ همین گفته یعنی ما توانستیم.

رییس شورای شهر تهران در ادامه با انتقاد از این که علی رغم وجود پیشرفت‌های قابل تامل در حوزه نظامی، متاسفانه در حوزه ساخت‌وساز دارای عقب ماندگی هستیم گفت: متاسفانه با این که تکنیک‌های نوین ساخت و ساز در داخل کشور وجود دارد، اما نه در زمان‌بندی و نه در ساخت به نقطه تحول نرسیدیم و براساس رویه‌های مرسوم قدیمی اقدام به ساخت و ساز ساختمان ها می‌کنیم و همین موجب می‌شود تا در برابر بلایای طبیعی ساختمان‌ها دارای مقاومت مطلوب نباشند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری متحمل مردم و کشور شود.

وی افزود: متاسفانه وقتی می‌خواهیم از تکنولوژی روز در امر ساخت‌وساز بناها استفاده کنیم، از معماری و مهندسی ایرانی چشم‌پوشی می‌کنیم و ساختمانی همانند وزارت نیرو یا بانک مرکزی با نمای بسیار ناایمن شیشه‌ای می‌سازیم که علی‌رغم صرف انرژی بالا، فضای ساختمان را برای افراد داخل و بیرون آن در صورت بروز هرگونه حادثه با مخاطره جدی روبه‌رو خواهد کرد و هر تکه از شیشه‌های نمای این ساختمان‌ها ترکشی بر پیکره مردم خواهد شد.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: عدم مهندسی صحیح در ساخت‌وساز موجب می‌شود که با احداث یک تیغه 10 سانتی و نبود استاندارهای لازم، ساختمان‌ها در فصل سرما، سرد و در فصل گرما گرم شود، چراکه ایزوله درستی صورت نگرفته است و همین‌طور در موضوع مقاوم‌سازی که متاسفانه اقدامات درستی دیده نشده است، به طوری که یک ساختمان مانند متروپل آبادان قبل از اتمام فرو ریخته است.

وی با اشاره به وقوع زلزله بم و پایداری ساختمان مسجد جامع بم با قدمت بسیار بالا گفت: با توجه به قدمت و عمر بالای این بنا می‌توان گفت مهمترین ساختمانی است که زلزله نتوانست به آن آسیب جدی وارد کند، همین مسجد جامع بم بود، اما دیدیم ساختمان‌های جدیدی که با مصالح نوین و ستون‌بندی‌های مختلف ساخته شده بود، به بروز چنین تکانه‌هایی فرو ریخت و بیشترین علت فروریختن این ساختمان‌ها، عدم نظارت درست و حرکت در مدار ساخت‌وسازهای استاندارد بود.

چمران در پایان با ذکر این مثال که مهندسین هم مانند اطبا حافظ جان مردم هستند، تاکید کرد: پزشکان در مواقعی به دنبال نجات جان یک نفر هستند، اما مهندسان با نظارت درست و صحیح می‌توانند جان بسیاری را نجات دهند و ساختمان‌ها را به حریمی امن برای انسان‌ها تبدیل کنند و امیدواریم بتوانیم به‌زودی شاهد تحول در حوزه مهندسی ساخت‌وسازها و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز