خبرگزاری کار ایران

انواع باتری نیم قلمی (عادی و شارژی) را بشناسید

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۳۸۵

باتری نیم قلمی یا AAA با نام تریپل A (Triple A) نیز شناخته می‌شوند، یک باتری سلولی استوانه‌ای کوچک از ترکیب

  • قلیایی
  • لیتیوم
  • یا Ni-MH

است. باتری نیم قلمی یک باتری بسیار رایج است و توسط بسیاری از برندهای بزرگ مانند

  1. Duracell
  2. Atomic
  3. Energizer
  4. Toshiba

و ... تولید می‌شود.

باتری‌های نیم قلمی دومین نوع باتری محبوب و پر استفاده در جهان هستند. آنها برای لوازم بسیار زیادی از اسباب بازی‌های کوچک و کنترل تلوزیون گرفته تا دماسنج و ماشین حساب و ... استفاده می‌شوند.

باتری‌های نیم قلمی مانند باتری‌های قلمی نیز 1.5 ولت دارند، اما به دلیل اندازه کوچک‌تر، انرژی کمتری تولید می‌کنند.

این باتری‌ها عمدتاً در دستگاه‌های کوچکی که به انرژی زیادی نیاز ندارند، مانند تایمر آشپزخانه استفاده می‌شوند. همچنین این باتری‌ها برای مدت طولانی دوام خواهند داشت.

 

انواع باتری نیم قلمی

نوع باتری AAA

ولتاژ (V)

ظرفیت (mAh)

استفاده مجدد

ترکیب شیمیایی

آلکالین

1.5

850-1200

یکبار مصرف

MnO2

نیکل اکسی هیدروکسید

1.7

300-600

یکبار مصرف

NiO(OH)

لیتیوم آهن دی سولفید

1.5

1100-1300

یکبار مصرف

LiFeS2

نیکل کادمیوم

1.2

300-500

قابل شارژ

NiCd

نیکل متال هیبرید

1.2

600-1300

قابل شارژ

NiMH/ NiOH2

 

 

 

 

 

 

 

 

باتریهای نیم قلمی غیر قابل شارژ

برخی از باتری‌های نیم قلمی دارای یک باتری اولیه یکبار مصرف هستند که پس از اتمام دور ریخته می‌شوند. به طور معمول، باتری‌های غیر قابل شارژ بسته به مواد شیمیایی خود در چهار گروه اصلی قرار می گیرند.

انواع باتری نیم قلمی (عادی و شارژی) را بشناسید

  1. روی-کربن

باتری‌های روی کربن جریان الکتریکی خود را از واکنش بین روی و دی اکسید منگنز دریافت می‌کنند.

سلول‌های روی کربن دارای ولتاژ اسمی 1.5 ولت و ظرفیت بسیار کم (500-600 میلی آمپر ساعت) هستند، بنابراین فقط برای دستگاه‌هایی که جریان زیادی را استفاده نمی‌کنند مانند کنترل تلویزیون یا ساعت به خوبی کار می‌کنند. به علاوه، آنها سریعتر از سایر نیم قلمی‌ها تخلیه می‌شوند.

  1. قلیایی

باتری‌های قلیایی دارای ترکیب شیمیایی مشابه با باتری‌های روی کربن هستند. اما تفاوت در الکترولیت مورد استفاده نهفته است.

این تفاوت جزئی در شیمی به بهبود ظرفیت باتری‌های قلیایی برای همان ولتاژ اسمی (1.5 ولت) کمک زیادی می‌کند. آنها تمایل دارند چگالی انرژی و ظرفیت بالاتری داشته باشند و عمر طولانی‌تری دارند.

  1. نیکل اکسی هیدروکسید

باتری‌های نیکل اکسی هیدروکسید از هر دو اکسی هیدروکسید نیکل و دی اکسید منگنز به عنوان الکترولیت استفاده می‌کنند.

آنها معمولاً چگالی انرژی بالاتری دارند و می‌توانند در دستگاه‌هایی که انرژی زیادی جذب می‌کنند، مانند دوربین‌ها، استفاده شوند.

  1. لیتیوم دی سولفید آهن

باتری نیم قلمی غیر قابل شارژ ولتاژ مشابهی (1.5 ولت) مانند سایر دارند. ظرفیت آنها معمولاً حدود 1200 میلی آمپر ساعت است که آنها را برای استفاده با تخلیه بالا در دوربین‌ها و روشنایی با قدرت بالا مناسب می‌کند.

باتری‌های دی سولفید آهن لیتیوم طول عمر بالایی دارند. برخی از آنها می‌توانند تا 20 سال دوام بیاورند. این بدان معنی است که می‌توان از آنها در دستگاه‌های مهم‌تر مانند هشدارهای خطر استفاده کرد.

باتری‌های نیم قلمی قابل شارژ

باتری‌های نیم قلمی قابل شارژ که عضور باتری‌های ثانویه هستند را می‌توانید بارها و بارها استفاده کنید. شارژ باتری نیم قلمی به شما اجازه استفاده مجدد از این نوع باتری را می‌دهد. باتری‌های نیم قلمی عمدتاً بر پایه لیتیوم و نیکل هستند. انواع این باتری‌ها شامل 3 مورد زیر است.

انواع باتری نیم قلمی (عادی و شارژی) را بشناسید

  1. نیکل کادمیوم

باتری نیم قلمی نیکل-کادمیم از اکسید نیکل هیدروکسید و کادمیوم به عنوان الکترود با الکترولیت هیدروکسید پتاسیم استفاده می‌کند. این باتری‌ها دارای ولتاژ نامی 1.2 ولت و ظرفیت بین 300 تا 500 میلی آمپر ساعت هستند.

نیکل کادمیوم قدیمی‌ترین باتری در میان باتری‌های نیم قلمی قابل شارژ با خود تخلیه بالا و سمیت بالا است (کادمیم یک فلز سنگین خطرناک است). آنها در حال حاضر به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند و عمدتاً با باتری‌های مبتنی بر متال هیدرید جایگزین شده‌اند.

این موارد شارژ باتری نیم قلمی نیکل کادیوم را خطرناک می‌کرد.

  1. نیکل متال هیدرید

باتری‌‎های نیم قلمی نیکل متال هیدرید دارای ولتاژ نامی 1.2 ولت با ظرفیت 600-1300 میلی آمپر ساعت هستند.

آنها از نظر شیمی بسیار شبیه به باتری‌های نیکل-کادمیم هستند، اما کادمیوم خطرناک با یک آلیاژ متفاوت در این باتری‌ها جایگزین می‌شود. این باعث می‌شود آنها با خروجی پایدارتر ایمن‌تر شوند.

  1. لیتیوم یون

باتری‌های لیتیوم یونی (10440) از نظر فنی یک باتری نیم قلمی استاندارد نیستند. با این حال، آنها از نظر اندازه بسیار شبیه به این نوع باتری‌ها هستند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز