خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار با نخست وزیر پیشین ایتالیا:

غرب برداشت نادرستی از نحوه تعامل ایران دارد

کد خبر : ۱۲۹۹۶۰

امکان همکاری بین ایران و اروپا برای مقابله با پدیده‌های شومی مثل رواج افراط‌گرایی و ترویسم و نیز کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه وجود دارد

ماسیمو دالما، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا صبح سه‌شنبه با محمد جواد ظریف دیدار کرد و درباره مسائل و موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایلنا، وزیر خارجه ایران در این دیدار با اشاره به روابط خوب و دوستانه بین تهران و رم در دوران مسوولیت ماسیمو دالما، بر اهتمام و آمادگی ایران برای تداوم و گسترش بیش از پیش این روابط با کشورهای اروپایی به خصوص ایتالیا تاکید کرد و افزود: ایران با برخورداری از جایگاه و نقش بارز سیاسی و ظرفیت و امکانات متنوع اقتصادی، شریک مطمئنی برای اروپاست.

او با تشریح ابعاد مختلف مذاکرات سخت و دشوار بین ایران و گروه ۱ + ۵ که منجر به حصول توافق ژنو شد، خاطرنشان کرد: غرب برداشت نادرستی از نحوه تعامل ایران دارد و به اشتباه تصور می‌کنند که این رویکرد ناشی از تحریم و فشار است، درحالی که مردم ایران با حضور حماسی در انتخابات ریاست جمهوری رویکرد جدیدی را در تعامل با جهان بر اساس احترام متقابل برگزیدند.

ظریف اظهار کرد: مردم ایران با وجود نداشتن خصومت و دشمنی با غرب، در عین حال سوء ظن و بی‌اعتمادی عمیقی به غرب دارند و هرگونه تداوم فشار و تحریم و برخوردهای ناعادلانه، تنها موجب تعمیق این سوء‌ظن و بی‌اعتمادی در بین مردم ایران خواهد شد که تبعات جبران‌ناپذیری بر جای خواهد گذاشت.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه غرب هم اکنون در مقابل یک انتخاب مهم و سرنوشت‌ساز در مقابل فرصت تاریخی تعامل همراه با احترام با ایران قرار گرفته است، افزود: در صورت جلب اعتماد مردم ایران دورنمای روشنی از همکاری و تعامل سازنده بر اساس منافع و مصالح مشترک در همه ابعاد به‌وجود خواهد آمد.

ظریف با ابراز تاسف از برخی نگرش‌های نادرست در غرب در تداوم رویکرد غیرسازنده فشار و تحریم و تلاش برای امتیازگیری از ایران با برداشت‌های یک‌جانبه از توافق ژنو تاکید کرد: متن توافق ژنو و نیز مذاکرات بین دو طرف، بر لزوم توازن و هم‌زمانی در اقدامات متقابل در این روند صراحت دارد.

وی با اشاره به جدی بودن ایران در حصول توافق و برطرف شدن این بحران غیرضروری و رفع نگرانی‌های منطقی طرف مقابل در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران تاکید کرد: غرب نیز باید جدیت خود را با برداشتن گام‌های درست و در پیش گرفتنی رویکرد سازنده نشان دهد.

ظریف با اشاره به وجود مسائل و مشکلات بسیار مهم مرتبط با منافع و مصالح مشترک برای همکاری بین ایران و اروپا، به سابقه همکاری‌ها در زمینه تحقق صلح و ثبات در منطقه از جمله در مورد افغانستان با ایفای نقش موثر و خوب ایران و برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون نیز امکان همکاری بین ایران و اروپا برای مقابله با پدیده‌های شومی مثل رواج افراط‌گرایی و ترویسم و نیز کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه وجود دارد و خوشبختانه در این ارتباط شاهد اتخاذ موضع مدبرانه دولت ایتالیا در مخالفت با توسل به زور و حمایت از راهکار سیاسی بودیم.

او تنها راه برای فائق آمدن و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه از جمله موضوع سوریه و قضیه فلسطین را احترام به خواست و احقاق حقوق مردم برای تعیین سرنوشت سیاسی خودشان بدون مداخله و اعمال فشار خارجی دانست و افزود: صهیونیست‌ها با هیاهو و بهانه‌تراشی و دامن زدن به بحران‌های غیرضروری سعی دارند تا مسوولیت تداوم بحران واقعی و اصلی در منطقه یعنی قضیه فلسطین را به دوش دیگران بیاندازند، در حالیکه این موضوع تنها با ارائه یک راه حل عادلانه و احقاق حقوق همه مردم فلسطین حل و فصل خواهد شد و غرب به خصوص کشورهای اروپایی باید بدون توجه به این بهانه تراشی‌ها و اعمال فشار بر صهیونیست‌ها، حقوق مردم فلسطین را مد نظر قرار دهند.

ماسیمو دالما، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با ظریف و آرزوی موفقیت برای وی در این مسوولیت، به تداوم و توسعه روابط خوب بین ایران و ایتالیا و رفت و آمد مقامات عالی‌رتبه دو کشور اشاره کرد.

وی بر اشتیاق و علاقه وافر کشورهای اروپایی برای موفقیت کامل و نهایی روند مذاکرات بین ایران و گروه ۱ + ۵ تاکید کرد و افزود: ایران در همه عرصه‌های سیاسی‌، اقتصادی و بازرگانی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و می‌تواند شریک توانمندی برای اروپا در منطقه باشد و بدون نقش موثر ایران دستیابی به صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه امکان‌پذیر نیست.

نخست‌وزیر پیشین ایتالیا با ابراز خوشبینی از دورنمای روابط بین اروپا و ایران و اهتمام کشورهای مهم و تاثیرگذار اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا به توسعه و تعمیق روابط با ایران، بر ضرورت بهره‌گیری از نقش و نفوذ ایران برای حل و فصل مسائل و بحران‌های منطقه تاکید کرد.

رییس بنیاد فرهنگی پیشروان اروپایی که بنا به دعوت دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان به تهران سفر کرده است، هم‌چنین تداوم و گسترش همکاری‌های مطالعاتی و تحقیقاتی با مراکز مطالعاتی ایران را خواستار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز