در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
چرا کارگران شرکتهای خودروسازی شورای اسلامی کار ندارند؟ / قوانین حمایتی بدون قید و شرط اجرایی شوند
نائب رئیس اتحادیه کارگران خودروساز گفت: چرا شرکتهای خودروسازی شورای اسلامی کار ندارند؟ بارها برای پیگیریِ ایجاد شوار به مسئولان نامه نوشتیم، هم برای وزیر کار و هم کمیسیون صنایع درخواست دادیم، اما به نتیجه نرسیدیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی پاشایی (نائب رئیس اتحادیه کارگران خودروساز) در خصوص مشکلات کارگران صنعت خودروسازی کشور گفت: مهمترین عامل تولید، نیروی انسانی است، اما متأسفانه در عمل توجه کمی به این عامل مهم میشود. حتی قوانین و مقرراتی که درجهت رفاه حال کارگران وضع شده، به درستی و به طور کامل اجرا نمیشود. در اجرای این قوانین معمولا سلیقهای برخورد میشود، درحالیکه آنچه در قانون آمده حق و حقوق کارگران است و باید بدون قید و شرط به آنها پرداخت شود. قوانین باید ضمانت اجرایی بالایی داشته باشند تا کارگران تکلیف و حق و حقوق خود را بدانند.
پاشایی با اشاره به مشکلاتِ کارگران برای گرفتنِ مزایای بازنشستگی سخت و زیانآور گفت: کارگران بسیاری داریم که بعد از سالها کارِ سخت و در شرایطی که دچار مشکلات و بیماریهای بسیاری شدهاند، برای بازنشستگی اقدام میکنند اما متوجه میشوند که عنوان شغلی آنها اشتباه رد شده است.
نائب رئیس اتحادیه کارگران خودروساز ادامه داد: به طور مثال، ممکن است کارگری سالها راننده لیفتراک بوده اما عنوان شغلی در حکمش متصدی انبار رد شده باشد. یا کارگرانِ جوشکاری داریم که عنوان شغلی آنها مونتاژکار رد میشود. این کارگران پیچ میبندند اما با جوشکاری این کار را انجام میدهند. برای این کارگر نباید عنوان شغلی مونتاژکار رد شود که در اینصورت نمیتواند از مزایای مشاغل سخت و زیانآور و بازنشستگیِ پیش از موعد استفاده کند.
پاشایی بیان کرد: کارگر مشاغل سخت زیانآور بعد از بیست سال بازنشسته میشود، اما وقتی عنوانِ شغلیِ او متفاوت رد میشود، کارگر برای بازنشستگیِ زودتر از موعد دچارمشکل میشود. چرا باید این حق از کارگر گرفته شود؟ کارگر بیست سال حواسش به کار خود بوده و خیال کرده قانون درست اجرا شده اما بعد از بیست سال خدمت، باید تازه به دنبال مشکلاتی باشد که برایش به وجود آوردهاند.
نائب رئیس اتحادیه کارگران خودروساز بیان کرد: کشور ما ارزانترین نیروی کار را دارد، اما باز هر زمان که میخواهند هزینهها را کاهش دهند، به سراغ حق و حقوق کارگر میروند. این درحالیست که ما با گسترش بیرویهی چارت سازمانی مواجه هستیم و اینها هزینهها را افزایش میدهند، نه حقوق ناچیزِ کارگران.
این فعال کارگری تصریح کرد: حقوق و دستمزد، ۸ تا ده درصد هزینههای کل تولید را دربرمیگیرد. وقتی مدیران ناآشنا برای کاهش هزینهها به سراغ دستمزد کارگران میروند، انگیزه را از کارگر میگیرند و به تولید آسیب میزنند.
پاشایی در بخش دیگری از صحبتهایش به لزوم وجود شورای اسلامی کار در شرکتهای خودروسازی اشاره کرد و گفت: مقاومت برای ایجاد شورای اسلامی کار در شرکتهای خودروسازی برای چیست؟! شوراهای اسلامی کار در کنار سیستم و مدیریت میتوانند مشکلات بسیاری را حل کنند. مسئولان نباید شوراها را مقابل خود ببینند.
وی گفت: چرا شرکتهای خودروسازی شورای اسلامی کار ندارند؟ بارها برای پیگیریِ ایجاد شوار به مسئولان نامه نوشتیم، هم برای وزیر کار و هم کمیسیون صنایع درخواست دادیم، اما به نتیجه نرسیدیم.
نائب رئیس اتحادیه کارگران خودروساز به شورای اسلامی کار ایرانخودرو دیزل اشاره کرد و گفت: چرا شرکتی که بیش از ۴هزار نفر نیرو دارد، شورایش اعتبار ندارد؟ از سال ۹۹ اعتبار شورای اسلامی یک شرکت تمام شده و حدود ۲۱ ماه است که شورای جدید تشکیل نشده است. در واقع حتی شرکتی هم که از شورای اسلامی کار برخوردار است، شورایش اعتبار ندارد. در حالیکه انتخابات شورای اسلامی کار هر دو سال یکبار باید برگزار شود و اعتبار هر شورا تنها دو سال است.