خبرگزاری کار ایران

اوقات فراغت بسترساز هویت و بومی‌شدن ارزش‌های اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۲۹

اوقات فراغت یکی از مهم‌ترین بسترهای ایجاد هویت و بومی شدن ارزش‌های اسلامی به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) گفت: اوقات فراغت یکی از مهم‌ترین بسترهای ایجاد هویت و بومی شدن ارزش‌های اسلامی به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زیارت محمد قاسمی، در رابطه با اهمیت اوقات فراغت زائران گفت: اوقات فراغت به معنای زمان استراحت، آسایش، آرامش و زمان آزادی می‌باشد که هر فردی به میل خود از آن استفاده می‌کند.

وی افزود: این پدیده یکی از مهم‌ترین بسترهای ایجاد هویت و بومی شدن ارزش‌های اسلامی به شمار می‌رود؛ بنابراین لازم است در برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن، اقتضائات و ویژگی‌های جامعه مد نظر قرار گیرد و در سازمان دادن آن از رویکرد‌ها و ابزارهای متناسبی بهره گرفته شود.

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) با بیان اینکه تدوین راهبرد و برنامه‌ریزی در عرصه اوقات فراغت زائر و توسعه فضاهای تفریحی - سیاحتی کلان‌شهر مشهد از جمله موارد مهم در طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) است، تصریح کرد: توجه به مقوله اوقات فراغت زائر به منظور استقرار نظام برنامه‌ریزی و مدیریت یکپارچه و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های بخش‌های دولتی، عمومی، خصوصی، نهادهای مدنی در افزایش میزان دسترسی زائران از فضاهای فراغتی معنوی، تلاش به منظور غنی‌سازی و بهینه‌سازی برنامه‌های اوقات فراغت، استاندارد سازی برنامه‌های فراغت، تأثیر‌گذاری در امور فراغتی زائر و البته با توجه به چشم‌انداز بیست ساله و سیاست‌های کلی نظام انجام گرفته است.

قاسمی با اشاره به تفاوت نگرش گردشگران مذهبی و زائران به مقوله اوقات فراغت، خاطرنشان کرد: زائر به فردی اطلاق می‌گردد که با انگیزه‌های فقط مذهبی(سفرهای تک منظوره) سفر می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع این افراد، مؤمنین و معتقدین مذهبی هستند که به اماکن مقدسه برای انجام فرایض دینی - مذهبی، قربت به خدا، زیارت قبور امامان و رهبران مذهبی، شفاعت، اداء نذر، ثواب، شفا، پاک شدن از گناه و… بر اساس آموزه‌های دینی - مذهبی کتب پیامبران الهی، احادیثپیامبران، امامان و.. که آموخته‌اند، اقدام به مسافرت می‌کنند.

عضو هیات علمی طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) اظهار کرد: اما گردشگران مذهبی، دیدارکنندگانی هستند که اگر چه در مراسم و زیارت قبور پیامبران، امامان و رهبران دینی - مذهبی، فعالیتهای مذهبی و… شرکت می‌جویند، اما در کنار آن از دیگر مکانهای گردشگری نیز دیدن کرده و اوقات فراغت خود را در این اماکن سپری می‌کنند.

قاسمی با بیان اینکه اهداف سفر گردشگران مذهبی، چند منظوره و چندکارکردی با اولویت مذهبی است، یادآور شد: به هر حال زائر و گردشگر مذهبی دارای مشترکاتی همچون سفری موقت و داوطلبانه از منطقه سکونت دائمی خود به مکانی دیگر، متأثر از عقاید مذهبی، وجود حقایق جمعی و تبعیت از ایام خاص مذهبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه عده‌ای از صاحب‌نظران، انگیزه مذهبی را در مقایسه با سایر اهداف و انگیزه‌های گردشگری به دلیل ویژگی‌ها و مشخصات خاص خود، غیر گردشگری محسوب می‌نمایند؛ با این وجود باید تصریح کرد که امروزه گردشگری مذهبی در اجزای متعدد و گونه‌های مختلفش، به دلیل مشخصه‌های ساختاری و کارکردی، توانسته خود را در متن گردشگری جهانی جای دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تک منظوره بودن سفر زائران، مدت اقامت آن‌ها را تابع اوقات فراغت ندانست و گفت: در این میان گردشگران مذهبی ضمن انجام زیارت و شرکت در مراسم مذهبی، از مکان‌های دیگر گردشگری اعم از مذهبی و غیر زیارتی نیز دیدن می‌کنند که بیانگر چند منظوره بودن سفر آنان است.

قاسمی با بیان اینکه در گردشگری مذهبی - فرهنگی، عامل جذب گردشگر مربوط به میراثفرهنگی با ماهیتی مذهبی است، تصریح کرد: بنابراین چنین سفر و گردشی دارای هدفی فکری برای درک پدیده‌های مذهبی و یا به طور معمول‌تر لذت بردن از عناصر هنری و زیبا‌شناختی است.

قاسمی افزود: به طور کلی این نوع از گردشگری نمود خاصی از گردشگری فرهنگی است که در آن ارتقای کالاهای فرهنگی متعدد به عنوان شیئی اهدایی گردشگری صورت می‌گیرد و در نتیجه منجر به غنی‌سازی فکری می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مذهب را زیربنای فرهنگ و میراثفرهنگیِ به وجود آمده توسط انسان‌ها در طی قرون گذشته بدانیم، بنابراین تعجب‌آور نیست که بخش بزرگی از گردشگری فرهنگی را باید به عنوان گردشگری در فضای مذهب دسته‌بندی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز