خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور توانبخشی - مراقبتی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

نگهداری۱۲هزار و۸۰۰ مجهول‌الهویه در مراکز بهزیستی / برای تامین دارو مشکل داریم

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۸۵۴

امروزه به دلیل تغییر در فرهنگ و افزایش سن سالمندی بیش از گذشته شاهد حضور سالخوردگان کارتن‌خواب، متکدی و مجهول‌الهویه در سطح شهرها هستیم.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی - مراقبتی سازمان بهزیستی کشور از وجود ۱۲هزار و ۸۰۰ فرد مجهول‌الهویه معلول، سالمند و بیمار روانی در مراکز بهزیستی خبر داد.

رامین رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت سالمندان متکدی گفت: به صورت معمول این افراد بنا به دلایل مختلف در معابر عمومی و خیابان‌ها‌‌ رها شده و به دلیل نداشتن فضای فیزیکی مناسب برای خواب به عنوان کارتن خواب شناخته می‌‌شوند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی بر اساس قانون مکلف است؛ نسبت به خدمت‌رسانی به سالخوردگان، معلولان و بیمار روانی مزمن پاسخگو باشد به ویژه افرادی که تحت عنوان کارتن‌خواب، فاقد سرپرست موثر و مجهول‌الهویه شناخته می‌شوند.

رضایی با بیان اینکه بر اساس قانون، شهرداری مکلف به جمع‌آوری این افراد و انتقال آنان به سامان‌سراهای خود برای مدت زمانی مشخص است، اظهار کرد: این افراد پس از انجام بررسی‌های اولیه، توسط احکام قضایی برای نگهداری به مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی سپرده می‌‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود در حال حاضر نزدیک به ۱۲هزار و ۸۰۰ فرد مجهول‌الهویه معلول، سالمندو بیمار روانی وجود دارد که به مراکز بهزیستی سپرده شده‌اند که این افراد به مراکز خصوصی نگهداری از این افراد سپرده می‌شوند، البته منظور از مراکزخصوصی، مراکزی است که مدیریت آن خصوصی بوده اما تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار دارند.

رضایی ادامه داد: یارانه مصوب هیئت دولت به این مراکز پرداخت شده و آنها موظف هستند؛ خدمات توانبخشی و مراقبتی لازم را به این افراد ارائه دهند.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به این افراد در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی به دوصورت توانبخشی و مراقبتی است، گفت: ‌ چنانچه این افراد به دلیل سالخوردگی به معلولیت‌های حرکتی یا بیماری‌های مزمن ناشی از کهولت سن مبتلا باشند، مجموعه‌ای از خدمات توانبخشی همچون کاردرمانی، فیزیوتراپی و… ارائه خواهد شد که به توانمندسازی آنان و پیشگیری از بخشی معلولیت‌های ناشی از سالمندی منجر خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی - مراقبتی افزود: خدمات مراقبتی نیز شامل؛ تامین خوراک، پوشاک، بهداشت و فعالیت‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی‌ است که برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده است.

سازمان بهزیستی برای تامین داروی سالمندان مشکل دارد

رضایی با اشاره به مشکل سازمان بهزیستی در خصوص تامین دارو این افراد اظهارکرد: زمانی که این افراد به سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند به دلیل کهولت سن به انواع بیماری‌ها مانند دیابت، آلزایمر و سایر بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مربوط به دوران سالمندی مبتلا هستند و به همین دلیل نیازمند استفاده از داروهایی خاص هستند.

وی تصریح کرد: تامین دارو و درمان جزء وظایف سازمان بهزیستی نبوده و از وظایف وزارت بهداشت و درمان است و ما درحال حاضر در بحثدارو با مشکل مواجه هستیم و امیدواریم در رابطه با مباحثی همچون تجویز دارو و تعیین میزان مصرف دارو بر اساس نوع بیماری وزارت بهداشت نیز وارد عمل شود تا این افراد از خدمات دارویی نیز بهره‌مند شوند.

رضایی درباره افزایش تعداد سالخوردگان متکدی و بی‌سرپرست خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور ما به لحاظ جمعیتی به سمت سالخوردگی پیش می‌رود، جمعیت سالخوردگان کشور ۶ میلیون نفر است که با توجه به تغییرات جمعیتی در سال‌های آینده بر این تعداد افزوده شده و شاهد سالخوردگی جمعیت کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به بروز تغییرات فرهنگی و جمعیتی در خانوار، اظهار کرد: بعد خانوار در گذشته بالای ۵،۶ نفر و بیشتر بوده اما به دلیل رفتارهای جامعه و سیاست‌هایی که وجود داشته متاسفانه برحسب گزارش سازمان آمار ایران بعد خانوار در ایران ۳ و نیم نفر شده است.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی مراقبتی گفت: افزایش سن سالمندی، بعد خانوار و تغییرات فرهنگی سبب شده است که امکان نگهداری سالمندان بیمار در خانواده کمتر شده است.

هزینه نگهداری سالمندان در ماه بیش از یک میلیون تومان

رضایی افزود: سالمندان به دلیل بیماری‌هایی که دارند؛ نیاز به مراقبت دائمی دارند اما به دلیل مسائل جامعه امروز مانند اشتغال به کار همسران در خارج از محیط خانه برای مراقبت به مراکز نگهداری شبانه‌روزی سپرده می‌شوند که نیاز به مراقبت سالمندان در مراکز شبانه‌روزی در آینده بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

وی اظهار امیدواری کرد: با سیاست‌های موثر، کارآمد و به‌روز بتوانیم، پاسخگوی نیازهای روزافزون جمعیت سالمند کشور باشیم.

رضایی با بیان اینکه نگهداری در منزل به لحاظ اقتصادی کمتر مشکل‌آفرین است، گفت: امروزه هزینه نگهداری سالمندان در مراکز شبانه‌روزی بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ در هر ماه است و براساس مصوبات دولت مبلغی که به عنوان یارانه به مراکز پرداخت می‌شود، ۴۰۰ هزار تومان است و به طور طبیعی بخشی از هزینه نگهداری در این مراکز برعهده خانواده‌ها است.

وی ادامه داد: به همین دلیل برخی خانواده‌ها به خاطر عدم توانایی در پرداخت این مبلغ سالمندان خود را در این مراکز‌‌ رها می‌کنند، همچنین به دلیل اینکه برخی از سالمندان فاقد سرپرست موثر هستند، در خیابان‌ها‌‌ رها شده و پس از طی مراحل قانونی به مراکز بهزیستی ارجاع می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی - مراقبتی با بیان اینکه پدیده سالمندان متکدی یا کارتن خواب بیشتر در کلان‌شهر‌ها اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: به دلیل بعد جمعیتی و وسعت شهر تهران بیشترین تعداد افراد مجهول‌الهویه و فاقد سرپرست را در این شهرداریم، همچنین در برخی شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد نیز به صورت قابل توجهی شاهد این پدیده هستیم.

رضایی عنوان کرد: توصیه می‌کنیم؛ با توجه به جایگاه سالمندان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و کرامتی که این افراد در آموزه‌های دینی و فرهنگ سنتی کشور دارند، در خانواده‌ آنان را بیشتر درک کرده و سعی کنیم این افراد را درون خانواده‌ها نگهداری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز