خبرگزاری کار ایران

معدوم سازی ۱۰۰ هزار قطعه جوجه مبتلا به بیماری نیوکاسل عصبی در سبزوار

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۸۶۸

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: بر اساس گزارش‌های آزمایشگاهی از نمونه‌های یک واحد مرغ گوشتی ۱۰۰ هزار قطعه‌ای در سبزوار واحد مرغداری یاد شده به دلیل ابتلا به بیماری نیوکاسل عصبی، قرنطینه و مرغ‌ها معدوم شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، براتعلی زیدآبادی گفت: تلفات بیش از ۴۰ درصد جوجه‌ها در سن ۱۲ روزگی، باعث شد تا نمونه‌گیری انجام و پس از مثبت شدن نتیجه، معدوم سازی انجام گیرد.

وی ادامه داد: نیوکاسل یک بیماری عفونی ویروسی و بسیار واگیر در بین پرندگان است که تلفات بسیار بالایی ایجاد می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: به همین منظور معدوم‌سازی کانون یاد شده با هدف کنترل و جلوگیری از سرایت بیماری به مرغداری‌های مجاور و منطقه در دستور کار این شبکه قرار گرفت.

زیدآبادی افزود: انتقال بیماری نیوکاسل عصبی در بین پرندگان هم به صورت گوارشی از طریق بلع یا آشامیدن عوامل بیماری‌زا و هم به صورت تنفسی از طریق استنشاق صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بی حالی، نفس نفس زدن، لرزش سر و عضلات، فلجی پا یا بال و اسهال سبز رنگ از نشانه‌های عمومی بیماری نیوکاسل است که باعث تلفات زیاد و حتی ۱۰۰ درصدی در واحدهای پرورش مرغ و جوجه می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: بهترین و مطمئن‌ترین راه پیشگیری از بیماری نیوکاسل، قرنطینه و رعایت امنیت زیستی مناسب است و مرغداران ضمن رعایت مسایل بهداشتی –قرنطینه ای در مرغداری باید در زمان مقرر، گله خود را علیه این بیماری واکسینه کنند و در صورت تلفات ناگهانی و غیر متعارف، مراتب را به اطلاع مسوول فنی بهداشتی خود و شبکه دامپزشکی برسانند.

۳۶۰ واحد مرغداری گوشتی و مرغ تخم‌گذار، ۱۱ کارخانه خوراک دام و طیور و مراکز پرورش دام سبک و سنگین در شهرستان سبزوار فعالیت دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز