خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

عمان از ظرفیت بالایی برای شکست بن‌بست پیش آمده در وین برخوردار است/ افزایش روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه را به دنبال دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۴۵۶

یک کارشناس مسائل خاورمیانه به بررسی اهداف و اهمیت سفر رئیس‌جمهور به عمان پرداخت و تاکید کرد: به هر میزان که روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس افزایش پید کند، نفوذ رژیم صهیونیستی و بطور کلی نیروهای خارجی در منطقه خلیج فارس کاهش خواهد یافت.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص خبر سفر یک روزه سیدابراهیم رئیسی به عمان و در پاسخ به این سوال که این سفر نخستین سفر رئیس جمهوری ایران به عمان در زمان سلطان جدید این کشور است،‌ آیا رویکرد این سلطان نشین در زمان سلطان هیثم بن طارق نسبت به ایران تغییر کرده است، گفت: پادشاهی عمان یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که روابط خود با ایران را طی چهار دهه گذشته حفظ کرده و توانسته نقش سازنده‌ای در حل و فصل بسیاری از مشکلات پیش آمده میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ایران و غرب ایفا کند.

وی ادامه داد: در گذشته و در دوره حاکمیت سلطان قابوس حاکمیت عمان نقش موثری در شکل گیری مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای به عهده داشت. پس از فوت سلطان قابوس،‌ سلطان هیثم بن طارق نیز همان نقشی را که سلف خود پیش گرفته بود، ایفا کرده و در تلاش است تا بتواند در موضوع احیای برجام موثر باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که اهداف سفر رئیس‌جمهور در حوزه توسعه روابط دوجانبه چیست، گفت: کشور عمان از ظرفیت بالایی برای همکاری تجاری، امنیتی و دریانوردی در جهت توسعه روابط با ایران برخوردار بوده و همچنین نسبت به واردات کالاهای ایرانی پذیرش دارد. طبیعتا سفر آقای رئیسی به عمان می‌تواند در کوتاه مدت و درازمدت بر توسعه روابط دو کشور موثر باشد و این سفر می تواند در افزایش سطح روابط اقتصادی موثر باشد.

وی افزود: رئیس‌جمهور می‌تواند در همکاری با عمان بن‌بست پیش آمده در مذاکرات وین را بشکند، چراکه مسقط این ظرفیت را دارد که میان ایران و غرب میانجی‌گری داشته باشد.

وی ادامه داد: عمان می‌تواند در حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز ایفای نقش کند. همچنین توسعه روابط با پادشاهی عمان و قطر می‌تواند پای رژیم صهیونیستی را در این مناطق کم کند. به طور کلی به هر میزان که روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس افزایش پید کند، نفوذ رژیم صهیونیستی و بطور کلی نیروهای خارجی در منطقه خلیج فارس کاهش خواهد یافت.

هانی‌زاده در خصوص مسأله عادی‌سازی روابط عمان با رژیم صهیونیستی نیز گفت:  در حال حاضر عمان رابطه رسمی با اسرائیل ندارد و این موضوع ناشی حساسیت ایران به این موضوع و همچنین اهمیت بالای افکار عمومی در این کشور است که با توجه به عدم پذیرش این عادی‌سازی در میان مردم این سلطان‌نشین، عمان برخلاف کشورهایی همچون امارات و بحرین پروسه عادی‌سازی روابط با تل آویو را به تعویق انداخته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز