خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان با جدیت و دستور کار مشخص در دور پنجم مذاکرات حاضر شود/ امیدوارم آتش‌بس یمن در برگزاری دور جدید گفت‌وگوها تأثیرگذار باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۳۲۱

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به سعودی‌ها اعلام کرده‌ایم که اینطور نباشد که وقتی پای میز مذاکره نشستیم، هر موضوعی که ارتباطی هم با روابط دوجانبه ندارد، مطرح شده و از جمهوری اسلامی ایران هم توقع حل آن موضوع را داشته باشند. همچنین امیدواریم ریاض در دور بعدی مذاکرات با جدیت و با دستور کار مشخص ورود کند.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در پی وقفه طولانی شکل گرفته در گفت‌وگوهای ایران و عربستان به منظور از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور شاهد فعالیت مجدد مقام‌های عراقی برای تشکیل دور پنجم این گفت‌وگوها هستیم، دلایل اهمیت این مذاکرات برای بغداد چیست، گفت: برگزاری این گفت‌وگوها با ابتکار طرف عراقی و به میزبانی بغداد بیش از هرچیز برای این کشور پرستیژ و موقعیت سیاسی را به همراه دارد که توانسته میزبان نشستی با این سطح از اهمیت باشد.

وی ادامه داد: مساله دوم این است که بغداد همیشه این موضوع را مطرح کرده که اختلافات کشورهای همسایه عراق تاثیر منفی روی این کشور دارد و بارها هم تاکید کرده که اختلافات ایران با عربستان به نفع عراق نیست و در همین راستا هم تلاش کرده تا شرایط کاهش تنش میان همسایه‌های خود را فراهم و تسهیل کند. در این مورد هم ایران همسایه شرقی و عربستان همسایه غربی عراق هستند و کاهش تنش میان این دو کشور از اهمیت بالایی برای بغداد برخوردار است.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که پیش از اقدام عربستان در زمینه اعدام گسترده شیعیان در ماه گذشته، اخباری مبنی بر برگزاری دور پنجم مذاکرات تهران و ریاض مطرح شده بود که به نظر می‌رسد اقدام فوق مانع آن شد؛ با این حال در روزهای اخیر هم موضوع آتش بس دوماهه میان ائتلاف عربی و انصارالله که از حمایت ایران نیز برخوردار شده، امیدواری را ‌برای برگزاری دور پنجم مذاکرات ایجاد کرده است، آیا این امیدواری منطقی است، گفت: ما امیدواریم این آتش‌بس تاثیرگذار باشد اما مساله مسلم این است که ما به سعودی‌ها اعلام کرده‌ایم که اینطور نباشد که وقتی پای میز مذاکره نشستیم، هر موضوعی که ارتباطی هم با روابط دوجانبه ندارد، مطرح شده و از جمهوری اسلامی ایران هم توقع حل آن موضوع را داشته باشند. همچنین امیدواریم ریاض در دور بعدی مذاکرات با جدیت و با دستور کار مشخص ورود کند.

میرابیان در پاسخ به این سوال که پس از برگزاری دو اجلاس نقب و شرم‌الشیخ این گمانه مطرح شد که عربستان هم مایل است در ادامه به این نشست‌ها بپیوندد، آیا در آینده نزدیک شاهد عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو خواهیم بود و این موضوع چه تاثیری برای روابط دوجانبه تهران و ریاض خواهد داشت، گفت: در جریان برگزاری این دو اجلاس گزارش‌هایی منتشر شد که وزیر مشاور در امور دولت عربستان که یکی از شاهزاده‌های سعودی است به صورت محرمانه و غیررسمی در ان اجلاس حضور داشته است. با این حال موضع رسمی ریاض این است که تا زمانی که صلحی میان اعراب و اسرائیل شکل نگرفته و شهرک‌سازی‌ها متوقف نشود، حاضر به عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیستند و این موضع به تازگی هم در یکی از دیدار ولیعهد سعودی تکرار شده است. معتقدم عربستان در آینده نزدیک جرائت این اقدام را نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز