خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

اجازه دخالت هیچ طرفی را در مذاکرات برجام نمی‌دهیم/ سعودی‌ها در مذاکره با ایران جدی نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۱۹۸

یک دیپلمات پیشین گفت: کشورهایی که سعی دارند اسرائیل را در مذاکرات برجام دخالت دهند، باید بدانند که ما بارها اعلام کرده‌ایم که فشارهای سایر طرف‌ها در روند مذاکرات وین را نمی‌پذیریم و ما حتی آمریکا را هم که از برجام خارج شده به اتاق مذاکرات راه نداده‌ایم.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اقدامات خصمانه اخیر رژیم صهیونیستی در قبال کشورمان در دو موضوع مذاکرات وین با اعزام هیاتی برای رایزنی با طرف‌های برجام و آمریکا و همچنین اظهارات نخست‌وزیر این رژیم در منامه پایتخت بحرین مبنی بر دعوت این کشور برای عضویت در ائتلاف ضدایرانی به سردمداری تل‌آویو، در پاسخ به این سوال که نفتالی بنت در حالی از سیاست سلف خود در خصوص ایران انتقاد می‌کرد که خودش دقیقا همان مسیر را در پیش گرفته آیا در حوزه منطقه و مذاکرات وین به دستاوردی دست خواهد یافت یا خیر، گفت: سیاست‌های اسرائیل در قبال جمهوری اسلامی ایران هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد، ممکن است دولت‌ها در شیوه برخورد با یکدیگر اختلاف داشته باشند اما در استراتژی و هدف‌گذاری هم نظر هستند. لذا سیاست نفتالی بنت همان ادامه سیاست بنیامین نتانیاهو است. اینکه آیا این سیاست‌ها در مذاکرات وین یا در حوزه منطقه تاثیری داشته باشد، اگر تاکنون تاثیری داشته، بعد از این هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: کشورهایی که سعی دارند پای اسرائیل را به منطقه ما باز کنند یا در بحث برجام به گونه‌ای این رژیم را دخالت دهند که در مسیر احیای آن سنگ اندازی کند، باید بدانند که ما بارها اعلام کرده‌ایم که فشارهای سایر طرف‌ها در روند مذاکرات وین را نمی‌پذیریم و ما حتی آمریکا را هم که از برجام خارج شده به اتاق مذاکرات راه نداده‌ایم چگونه اجازه می‌دهیم آنها که هیچ نقشی در این توافق نداشته‌اند، در این روند تاثیرگذار باشند.

وی افزود: در خصوص منطقه خلیج فارس و حضور اسرائیل در بحرین و امارات؛ ما بارها به همین کشورها هم اعلام کرده‌ایم که اگر فکر می‌کنند که با همکاری با رژیم صهیونیستی می‌توانند برای خودشان امنیت بیاورند یا ضمانت بقای خود را به دست بیاورند، این اشتباه محاسباتی بزرگی است. باید بدانند که در همکاری با کشورهای خلیج فارس از جمله ایران می‌توانند این امنیت را به دست بیاورند و طرف‌های دیگر به خصوص اسرائیل نمی‌توانند برای آن‌ها امنیت به ارمغان بیاورند. 

سفیر پیشین کشورمان در کویت همچنین در پاسخ به این سوال که عربستان سعودی برای از سرگیری گفت‌وگو با ایران تعلل کرده و برخی این تعلل را ناشی از نگاه این کشور به نتیجه مذاکرات وین می‌دانند در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه چنین رویکردی را ناشی از اشتباه محاسباتی ریاض می‌داند، آینده مذاکرات برای احیای برجام تا چه میزان در رویکرد سعودی برای بازگشت پای میز مذاکرات بغداد موثر است، گفت: این ما نبودیم که از عربستان درخواست مذاکره کردیم بلکه این سعودی‌ها بودند که با واسطه عراق به ایران درخواست مذاکره دادند و ما نیز به دلیل حسن نیت، حسن همجواری و اخوت اسلامی این درخواست را پذیرفتیم. با این حال در ادامه کار عربستان نشان داد خیلی در این مذاکرات جدی نیستند یا به دنبال این هستند که از این مذاکرات برای رفع مشکلات منطقه‌ای خود از جمله مساله جنگ یمن استفاده کنند که ما نیز در پاسخ اعلام کرده‌ایم که شما باید شخصا مشکلات با انصارالله را حل کنید. 

وی ادامه داد: قرار نیست که عربستان سعودی روزانه شهرهای یمن را بمباران کرده و آتش جنگ را گسترش دهد و از طرف دیگر از ایران بخواهد که برای خروج این کشور از بحران خودساخته یمن پا پیش بگذارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز