خبرگزاری کار ایران

سیدافقهی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف تهران از کاهش تنش با ریاض، بهره‌مندی تمام منطقه از برکات این رابطه بود/ بن سلمان با اعدام‌های گسترده گور خودش را کَند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۰۰۸

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: قصد ما از نزدیک شدن به عربستان و کاهش تنش این است که نهایتا برکات این کاهش تنش و برقراری روابط دیپلماتیک امنیتی باشد که شامل حال تمام مردم منطقه شامل یمن، بحرین و خود مردم عربستان شود.

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص خبر تعلیق موقت گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی به درخواست تهران و در پاسخ به این سوال که آیا این گمانه‌زنی که این تصمیم به دلیل اقدام این کشور در اعدام گسترده فعالان سیاسی شیعه صورت گرفته صحت دارد، گفت: من تصور می‌کنم که رژیم عربستان سعودی قاتل و مجرم خیال می‌کند وقتی روابط ایران با عربستان رو به بهبود است ملاحظات سیاسی را بیش‌تر رعایت کرده و چشمش را به جنایات آل سعود خواهد بست، در حالی که مسائل حقوق بشری در هر کجا زیر پا گذاشته شود، جمهوری اسلامی با توجه به آرمان حمایت از مستضعفین عالم به آن حساس است.

وی افزود: این اقدام فجیع بود و وجدان جهانی را شوکه کرد چه برسد به ایران که حامی مظلومان عالم است. در این جنایت کودکان زیر هجده سال هم در بین شهدا هستند و نشان می‌دهد خوی ددمنشی سعودی چه ابعادی دارد. لذا شایسته است که این مذاکرات مدتی به تعویق بیفتد تا مشخص شود این افراد به چه جرمی سر از تن‌شان شدا شده است.

این کارشناس خاورمیانه در پاسخ به این سوال که پیش از این نیز گفت‌وگوها به دلیل اختلاف نظر دو کشور در خصوص یمن دچار وقفه بلندمدت شده بود،‌ با توجه به این اقدام اخیر ریاض، چشم انداز مذاکرات چیست، گفت: قصد ما از نزدیک شدن به عربستان و کاهش تنش این است که نهایتا برکات این کاهش تنش و برقراری روابط دیپلماتیک امنیتی باشد که شامل حال تمام مردم منطقه شامل یمن، بحرین و خود مردم عربستان شود. لذا تصور می‌کنم هدف ایران تنها برقراری مجدد روابط دوجانبه نیست بلکه می‌خواهد با توجه به اهمیت دو کشور در سطح منطقه، این کاهش تنش و صلح با عربستان، نفعش به تمام منطقه برسد.

سیدافقهی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شد ولیعهد عربستان با این اقدام و اعدام گسترده درصدد آن است که نه تنها به مخالفان داخلی بلکه به کشورهایی همچون ایران پیام قاطعیت بدهد، آیا می‌توان تصور کرد که بن‌سلمان خواسته ایران را عصبانی کند، گفت: بن سلمان با این جنایات هم در حق اعضای خاندان سلطنتی و هم مردم عربستان و مردم منطقه جفا کرد و با دست خود، گورش را می‌کند. ممکن است چند صباحی با این اقدامات، سلطنت کند اما اکنون درون خاندان سلطنت با ایشان مخالفت جدی وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از علمای وهابیت که پیش از این با پوشاندن پوشش اسلام به اقدامات سعودی در منطقه، این رژیم را تطهیر می‌کردند، الان در زندان هستند. ولیعهد سعودی حتی عموی کوچک خود احمد بن عبدالعزیز را در حصر خانگی نگاه داشته است. بنابراین این ظلم و این گردن‌کشی قطعا ادامه پیدا نخواهد کرد. تصور ما این بود اگر با موضع حکمت و مصلحت این جوان را رام کنیم، فواید این ارتباط شامل حال کل مردم منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز