خبرگزاری کار ایران

سیدافقهی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بررسی دلایل ریاض برای درخواست تنش‌زدایی با تهران/ تنش ما با عربستان، امارات، بحرین به نفع آمریکا و اسرائیل است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۸۰۶

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ریاض امروز در بحرانی گرفتار شده که چاره را در کاهش تنش با تهران می‌داند؛ اساس مساله موضوع یمن است.

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی سخنان پادشاه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر تائید گفت‌وگوها با ایران و ابراز امیدواری برای کاهش تنش با تهران گفت: اول باید به این نکته اشاره کنیم که عربستان سعودی با آمدن ملک سلمان و انتخاب فرزندش محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد علیه ایران اعلان جنگ کرد که فیلم و صوتش همچنان وجود دارد که گفت ما می‌خواهیم جنگ را به داخل مرزهای ایران بکشانیم پیش از آنکه ایران جنگ را به داخل عربستان بکشد و در پاسخ به دلیل این امر می‌گوید ایران به مهدویت اعتقاد دارد و مهدویت می‌خواهد عالم را شیعه کند. حال بعد از ۶ سال چه شد که چند ماه قبل محمد بن سلمان سخنانی را گفت که پدرش آن را در مجمع عمومی کامل کرد. با بدانیم این حرکت راهبردی و حقیقی یا فرصت‌طلبانه است و باید درک درستی از این سخنان داشته باشیم.

وی ادامه داد: ریاض امروز در بحرانی گرفتار شده که چاره را در کاهش تنش با تهران می‌داند؛ اساس مساله موضوع یمن است. این‌ها الان در یمن گرفتار شده‌اند و هزینه‌های زیادی صرف شده و شکست‌ها پایه‌های حکومت ملک سلمان را به لرزه انداخته است. پیش از این اگر انصارالله و ارتش یمن در هر چند ماه ۱۰ الی ۱۲ کیلومتر پیش می‌رفتند الان بحث پیشروی ۲۷۰۰ کیلومتر مربع به سمت مارب به عنوان سومین  شهر مهم یمن است. اول صنعاست بعد عدن که در جنوب و در اختیار طرفداران عربستان و امارات است بعد از این دو شهر مارب است. این شهر هم چهارراه مواصلاتی است و هم موقعیت راهبردی دارد و یک خیز بردارند این شهر در دست انصارالله خواهد بود. این شهر هم تاریخی و هم حاصلخیز است و پیش‌تر گفتم حلقه محاصره کم کم در حال کامل شدن است.

وی افزود: پس اگر مارب سقوط کند، دیگر ریاض حرفی برای گفتن ندارد و حالا اگر بخواهند وارد مذاکره شوند، در این مذاکره دست انصارالله بالا است و آن‌ها معتقد هستند زلف انصارالله به ایران گره خورده و ما هم می‌دانیم عربستان از ما چه می‌خواهد. قطعا مسائل دوجانبه و موضوع حج مطرح می‌شود و مطرح شده اما مساله اصلی ریاض همین موضوع یمن است و باقی مسائل نه مهم است و نه برای سعودی‌ها اولویت دارد. نگرانی آن‌ها این است که انصارالله اگر پیروز جنگ باشد و آمریکا هم پشت‌شان را خالی کند به چه کسی پناه ببرند و تنها از ایران هراس دارند و فقط ایران نیست و ایران در قالب محور مقاومت مورد خصم عربستان سعودی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آیا می‌خواهند با ایران وارد جنگ شوند؟! این‌ها در حالی که کل دنیا پشت‌شان بود از بچه‌های پابرهنه یمنی شکست خورده‌اند مگر توان جنگ با ایران را دارند. ایران هم پاسخش به درخواست عربستان روشن است و می‌گوید مشکلی ندارد تشنج ما با عربستان و امارات و بحرین به نفع آمریکا و اسرائیل است پس ما می‌توانیم به حداقل‌ها قناعت کنیم به این معنا که ابتدا جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ما متوقف شود بعد موضوعات دیگر را در دستور کار قرار خواهیم داد. ما در خصوص یمن هم معتقد هستیم عربستان باید نیروهایش را خارج کند و ما هم گفت‌وگوهای یمنی-یمنی را تسهیل خواهیم کرد. ایران قطعا از هرگونه تلاش برای کاهش تنش با همسایگان استقبال می‌کند و این موضوع برای ما خیلی مهم است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز