خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بررسی اهداف سفر امیر قطر به ایران/ مشورت‌های تهران و دوحه در خصوص منطقه خلیج فارس بصورت دائم برقرار است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۵۲۸

سفیر پیشین کشورمان در کویت و کارشناس مسائل منطقه، اهداف سفر امیر قطر به ایران را تشریح و به این سوال که آیا قطر در صدد میانجیگری میان ایران و ایالات متحده است، پاسخ داد.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل سفر امیر قطر به ایران و در پاسخ به این سوال که یکی از رسانه‌های عربی مدعی شده که شیخ تمیم پس از ایران راهی غرب خواهد شد تا رایزنی‌هایی را به منظور از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین صورت دهد. این رسانه همچینن در ادعای دیگری از خواست ایالات متحده برای ایجاد پیمان امنیتی در منطقه خلیج فارس و اعطای وظیفه اقناع کشورهای منطقه به دوحه خبر داده است، آیا جدای از صحت و سقم این ادعاها،‌ قطر اساسا از چنین ظرفیتی برقرار است، گفت: این دو موضوع که بیان شد بیشتر جنبه گمانه‌زنی دارد و هیچ شواهدی نیز وجود ندارد که چنین ادعایی را تائید کند. این سفر در واقع در پاسخ به سفر اسفندماه رئیس‌جمهور ایران به قطر است. همچنین میان قطر و جمهوری اسلامی ایران دائما مشورت‌ها و رایزنی‌هایی در خصوص وضع منطقه خلیج فارس و مشخصا بحث امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای وجود دارد. 

وی ادامه داد: در نتیجه می‌توانیم دلیل اصلی سفر را در همین موضوع مشورت‌ها و رایزنی‌ها و ادامه تلاش ایران برای ایجاد امنیت در خلیج فارس جستجو کنیم. البته قطری‌ها ممکن است از ظرفیت‌هایی که دارند بخواهند در راستای تسهیلگری در موضوعات مورد نظر دو طرف استفاده کنند اما محور اصلی همان همکاری‌های دوجانبه به علاوه موضوعات منطقه‌ای است.  

این کارشناس خاورمیانه در پاسخ به این سوال که عمان بصورت سنتی در حوزه میانجیگری و تسهیلگری در خصوص موضوعات میان ایران و غرب ایفای نقش کرده است، آیا شیخ تمیم در صدد این امر است که جای مسقط را در این حوزه پر کند، گفت: قطر هیچ‌گاه جای عمان را نخواهد گرفت و هر کشوری جایگاه خود را در رابطه با ایران دارد. عمان کشوری است که در طول ۴۳ سال اخیر رابطه بسیار خوبی را با ایران دارد و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس از چنین جایگاهی برخوردار نیستند. بنابراین حضور قطر و فعال شدن این کشور در حوزه میانجیگری و نزدیکی با ایران جایگاه عمان را کم نخواهد کرد.

وی افزود: قطری‌ها بیشتر در تلاش هستند تا رابطه خوبی را که در سال‌های اخیر و به ویژه پس از تحریم این کشور از سوی عربستان و برخی دیگر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ایران ایجاد شده را حفظ کرده و با توجه به این مساله ظرفیت‌های خود ارتقا ببخشند. 

این دیپلمات پیشین همچنین در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر سفر رئیس جمهور به عمان و امارات در آینده نزدیک گفت: سفر به عمان قطعی شده و این سفر از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است چرا که رابطه ما با این کشور بسیار نزدیک است. همچنین ایران در چهارچوب موضوع امنیت منطقه در تلاش است تا با کشورهای حوزه خلیج فارس رایزنی داشته باشد. خواست تهران برای ایجاد یک سازوکار برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای منطقه البته موضوع جدیدی نیست و پیش تر هم شاهد بودیم که آقای روحانی طرح صلح هرمز را در همین راستا مطرح کردند که در آن مقطع مورد استقبال قرار نگرفت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز