خبرگزاری کار ایران

درمان سردرد با خوراکی های خوشمزه

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۰۴۳

برخی از غذاها و مکمل‌های غذایی تا حدود زیادی می توانند از سردرد جلوگیری کند و یا آن را بهبود ببخشند.

به گزارش ایلنا، بیشتر انسان‌ها برای مقابله و تسکین سردرد ترجیح می‌دهند تا حد امکان از مصرف مسکن‌های قوی و داروهای مختلف خودداری کنند. مصرف بیش از حد مسکن‌ها و داروهای شیمیایی می‌تواند عوارض زیاد و صدمات جدی در پی داشته باشند. خوشبختانه برخی غذاها و مکمل‌های تغذیه‌ای به دلیل خواصی که دارند می‌توانند تا حد زیادی قابلیت کنترل و بهبود سردرد بر اثر عوامل مختلف را داشته باشند.

آب

اولین قدم برای پیشگیری و تسکین سردرد مصرف آب کافی در طول شبانه‌روز است. شما با این کار به دفع سموم از بدن خود کمک فراوانی می‌کنید. نوشیدن آب کافی برای تمام سیستم‌ها و سلول‌های بدن مهم است و ممکن است با هیدراته نگه داشتن فرد به کاهش یا جلوگیری از سردرد کمک کند. حتی کم‌آبی خفیف ممکن است در برخی مواقع به تعدادی از علائم از جمله سردرد منجر شود.

میوه‌ها و سبزیجات

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که به کاهش استرس اکسیداتیو در سلول‌ها و مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

علاوه بر مصرف مکمل‌های حاوی آنتی اکسیدان، افراد می‌توانند از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه‌ها، سبزیجات و گل‌های خوراکی نیز استفاده کنند. چند نمونه از میوه‌ها و سبزیجات مغذی عبارتند از:

  • سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ، اسفناج و شاتوت

  • سبزیجات با رنگ روشن مانند هویج و فلفل دلمه‌ای

  • فلفل‌های تند مانند کاین

  • ادویه‌هایی مانند زنجبیل، زردچوبه و سیر

  • سبزیجات ریشه‌ای مانند سیب زمینی شیرین و چغندر

  • انواع توت‌ مانند زغال اخته، تمشک و توت فرنگی

  • قارچ‌هایی مانند صدف، شیتاکه و میتاکه

برخی ادویه‌ها

برخی ادویه‌ها از جمله دارچین خاصیت اعجاب‌انگیزی بر روی تسکین درد دارند. دارچین سرشار از آنتی اکسیدان و خواص ضد عفونی است. شما می‌توانید هم از چوب دارچین در دمنوش‌های خود و یا پودر آن استفاده کنید. پودر دارچین را با کمی آب مخلوط کرده و به پیشانی خود بمالید. پس از مدت کوتاهی سردرد شما بهتر خواهد شد.

زردچوبه بار دیگر با خواص فراوانش به کمک شما می‌آید! کمی زردچوبه به شیر یا چای خود اضافه کنید. زردچوبه علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی فراوان به تسکین درد نیز کمک می‌کند.

سیر

سیر نیز از دیگر عواملی است که خواص ضد باکتریایی فراوانی دارد و به کنترل فشار خون و کاهش درد کمک می‌کند. شما می‌توانید دو حبه سیر را جوشانده و به ترکیب آبلیمو و عسل اضافه و میل کنید.

زنجبیل

زنجبیل هم یک آنتی‌اکسیدان قوی است. برخی از مردم زنجبیل را داروی سردرد می‌دانند! کافی است کمی خود زنجبیل یا پودر آن را با آبلیمو مخلوط کرده و به دمنوش یا چای یا حتی کمی آب گرم جوشیده اضافه کنید. زنجبیل قدرت فراوانی برای کاهش التهابات و تسکین درد دارد.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۴ روی ۱۰۰ فرد مبتلا به میگرن حاد نشان داد که یک چای زنجبیل ساده شدت میگرن را در افرادی که آن را مصرف می‌کردند با عوارض جانبی کمتری در مقایسه با سوماتریپتان که یک داروی قوی برای میگرن است، کاهش می‌دهد.

فلفل

برخی از سردردها ناشی از گرفتگی بینی و تنفس سخت و غلط است. فلفل در این زمان به کمک شما می‌آید. فلفل می‌تواند گرفتگی بینی شما را از بین برده و راه تنفس شما را باز کند.

چای گیاهی

دمنوش‌های گیاهی ممکن است به کاهش علائم سردرد کمک کنند، زیرا آبرسان هستند و ممکن است حاوی ترکیبات تسکین‌دهنده درد باشند.

میخک و برگ ریحان و برگ نعناع نیز از دیگر گیاهان موثر برای کاهش و تسکین درد هستند. برخی از مردم معتقدند که چای نعناع فلفلی به کاهش احتقان و فشار سینوس کمک می‌کند.

گیاه اسطوخدوس نیز به آرام بخشی و قدرت فراوان در کاهش درد مشهور است! اسطوخدوس دارای خواصی است که علاوه بر کاهش التهاب و درد، به کیفیت خواب شما و عملکرد مغزتان کمک زیادی می‌کند. همچنین از بیماری‌هایی نظیر دیابت پیشگیری کرده و در التیام انواع زخم‌ها هم تاثیر فراوانی دارد.

چای بابونه را فراموش نکنید

گیاه بابونه دارای خاصیت ضد التهاب، آرام بخش و تسکین دهنده ست. اگر از سردردهای شدید و میگرن رنج می‌برید دمنوش بابونه بهترین پیشنهاد برای شماست. همچنین گیاه بابونه قدرت ضدعفونی دارد و به دفع سموم از بدن شما کمک می‌کند. بابونه ممکن است به مشکلاتی مانند بی‌خوابی و اضطراب نیز کمک کند.

درمان سردرد با خوراکی های خوشمزه

غذاهای کافئین‌دار

مقادیر کم کافئین نیز ممکن است به برخی از انواع سردرد کمک کند، زیرا رگ‌های خونی تمایل دارند قبل از سردرد بزرگ شوند.

کافئین دارای خاصیت منقبض کننده عروق طبیعی است، به این معنی که رگ‌های خونی را باریک می‌کند. این امر ممکن است اثرات سردرد را خنثی کند و علائم را کاهش دهد.

برخی از غذاهای حاوی کافئین طبیعی عبارتند از:

  • قهوه

  • چای سیاه

  • چای سبز

  • جوش شیرین

  • نوشیدنی‌های انرژی‌زا

  • نوشیدنی‌های ورزشی

  • شکلات

همچنین باید بدانید حذف این نوع نوشیدنی‌ها از برنامه روزانه نیز می‌تواند موجب بروز سردرد شود. حتماً توجه کرده‌اید افرادی که هرروز کافئین و قهوه زیادی مصرف می‌کنند در صورت قطع ناگهانی آن یا مصرف نکردن آن در یک روز باعث بروز سردرد و میگرن می‌شود. پس اگر می‌خواهید بدنتان به آن عادت نکند در میزان مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین دقت کنید. همچنین جالب است بدانید مصرف بیش از حد کافئین باعث کاهش آستانه تحمل درد شما می‌شود و باعث می‌شود با کوچک‌ترین فشاری دچار سردرد شوید.

برخی سردردها ناشی از حساسیت به بوهای تند نظیر عطر و ادکلن، رنگ یا مواد شوینده و شیمیایی است. تا جای ممکن از استشمام این بوها و کار با این مواد خودداری کنید. همچنین انجام تمرینات تنفسی و یوگا و مدیتیشن و استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کنترل و کاهش میگرن کمک فراوانی بکند.

در بعضی از افراد، برخی غذاها باعث سردرد یا تشدید آن می‌شوند.

غذاهای محرک در هر فرد متفاوت است. برخی از غذاهای محرک بالقوه عبارتند از:

  • محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست

  • تخم مرغ

  • میوه‌های خانواده مرکبات

  • گوجه‌فرنگی‌ها

  • الکل

  • محصولات گندم مانند ماکارونی، نان و محصولات پخته شده

  • شکلات

  • آجیل

  • پنیر کهنه

استفاده از بخور، دوش آب گرم، مصرف کمی مواد غذایی حاوی نمک نظیر نان، پنیر و گوشت می‌تواند در کاهش سردرد شما تاثیر داشته باشد. مصرف بیش از حد شکر، شکلات، شیرینی و بادام زمینی نیز می‌تواند باعث تشدید سردرد شود. در عوض منابع گیاهی مواد مغذی و پروتئینی نظیر نخودفرنگی، عدس، جو دو سر، کینوا یا تخمه آفتابگردان و همچنین سبزیجاتی، چون انواع کلم را در برنامه روزانه خود جایگزین کنید.

این موارد به دفع سموم از بدن شما کمک زیادی می‌کنند.

منبع: اقتصادنیوز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز