خبرگزاری کار ایران

گزارش عملکرد سه ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۰۷۰

گزارش عملکرد و دستاوردهای سه ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبتنی بر برنامه های ارائه شده "محمد شریعتمداری" به مجلس شورای اسلامی، از سوی مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گزارش عملکرد سه‌ساله این وزارتخانه مبتنی بر برنامه‌های مکتوب و سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست ۵ آبان ۱۳۹۷ (رای اعتماد مجلس شورای اسلامی) تنظیم شده و مهمترین دستاوردها و عمکرد سه‌ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در بر می‌گیرد. 

بر اساس عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰، این وزارتخانه توانسته است رتبه اول شفافیت بین ۱۴۰ دستگاه و سازمان در ارزیابی خرداد ۱۴۰۰ را از آن خود کند و همچنین حائز رتبه اول کیفیت خدمات دولت الکترونیک بین ۱۶۶ دستگاه و سازمان در ارزیابی تیرماه ۱۴۰۰ شود. (ارتقاءاز رتبه ۷۳ در سال ۹۷ به رتبه اول). 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین توانسته رتبه اول در شاخصهای عمومی و اختصاصی عملکرد سال ۹۹ جشنواره شهید رجایی را نیز به دست آورد. (ارتقاء رتبه یازدهم سال ۹۷ به رتبه اول سال۹۹) 

این برنامه‌ها بر مبنای سیاست‌های کلان کشور در ابعاد اشتغال، رفاه و تامین اجتماعی، توسعه بخش تعاون به منظور توسعه عدالت اجتماعی، ارتقاء سطح رفاه اقشار مختلف جامعه و توسعه اشتغال و تعاون در سطح جامعه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، تا با تکیه بر آرمان‌های متعالی اسلامی، ارزش‌های دینی، بهره گیری از توان و ظرفیت نیروهای متعهد و متخصص کشور و اصل شایسته سالاری با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری‌های نوین، امکان تحقق اهداف سند چشم انداز، اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه میسر شود. 

بر اساس این گزارش؛ از محور‌های اصلی و مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌های پیشنهادی آقای شریعتمداری به مجلس شورای اسلامی می‌توان به اجرای سیاست‌های فعال بازار کار، مشوق‌های بیمه ای، ارتقای مهارت و تمرکز بر قابلیت‌های منطقه‌ای در رسته‌های کسب و کار متناسب برای ایجاد اشتغال و اجرای برنامه‌های اشتغال عمومی، اصلاح وضعیت مالی صندوق‌های بازنشستگی در راستای تقویت خوداتکایی و کاهش اتکا به بودجه عمومی از طریق اعمال اصلاحات ساختاری، تغییر در نظام بنگاه‌داری و ترکیب سرمایه گذارها و اصلاحات در حکمرانی صندوق‌ها اشاره کرد. 

این گزارش می‌افزاید: ارتقای شفافیت درآمدها، هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و سایر فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی زیر مجموعه صندوق‌های بازنشستگی، 

توجه به معیشت کارگران و افزایش توانمندی آن‌ها، ساماندهی بخش تعاون با تاکید بر کاهش نا کارآمدی در بنگاه‌های تعاونی، ادغام تعاونی‌ها و ایجاد تعاونی‌های فراگیر منطقه‌ای و ملی با تکیه بر اقتصاد و صرفه مقیاس و بهره‌گیری از تجارب تعاونی‌های بزرگ و موفق بین المللی نیز از دیگر این اولویت هاست. 

بر اساس این گزارش، اجرای الگوی ارائه شده در برنامه و خط مشی دولت دوازدهم برای رفع فقر مطلق و کاهش آسیب‌های اجتماعی، اجرای نظام تامین اجتماعی چند لایه، حفظ و صیانت از حق الناس ودیعه‌های بیمه اجتماعی با پیگیری مطالبات سازمان‌های بیمه‌ای از دولت

توجه ویژه در ارائه خدمات به معلولین و کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی و بورسی شدن بخشی از شرکت‌های زیرمجموعه در راستای شفافیت مالی و نیز ارتقاء استقرار ضوابط حاکمیت شرکتی نیز از محورهای اصلی این برنامه هاست. 

ارتقای سلامت نظام اداری، شفافیت، بهبود دسترسی همگانی به اطلاعات، فراهم آوردن فرصت برابر، حفاظت از اموال دولتی و معیار قرار دادن قانون در همه امور، اعمال شایسته سالاری به عنوان تنها معیار انتخاب همکاران و مدیریت تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌ها، واگذاری‌ها و انتصابات ملاک قرار دادن منشور حقوق شهروندی در وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه، توجه به حفاظت از محیط زیست در برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و همچنین اولویت واگذاری فعالیت‌ها به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی نیز از مهمترین برنامه‌های پیشنهادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس بوده است. 

بر اساس گزارش ارائه شده، توجه به رفع انحصار‌ها و برقرار کردن فضای رقابتی در کنار تحت کنترل قرار دادن و قاعده‌مند کردن حوزه‌های انحصاری اعمال اولویت ویژه بر استقرار دولت الکترونیک، به کارگیری هر چه بیشتر جوانان، زنان و شهروندان از اقوام و مذاهب در سطوح مدیریتی و کارشناسی در سطوح مختلف اداری و افشا و انتشار اسامی هیئت مدیره و مدیران شرکت‌ها و صندوق‌ها در راستای ارتقای شفافیت از دیگر برنامه هاست.

برای دریافت گزارش کلیک کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز