خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس:

بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های اجتماعی در حفاظت از میراث فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۱۷۷

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس، در رابطه با طرح و برنامه های هدفمند جهت بهره گیری از ظرفیت مشارکت های اجتماعی در راستای صیانت و حفاظت از آثار ارزشمند تاریخی فرهنگی خبر داد و در این باره مطرح کرد: استان فارس دارای 5 اثر ثبت جهانی، بیش از 3000 اثر ثبت ملی و هزاران اثر در دست بررسی و واجد ارزش می باشد که چنین قابلیتی باعث شده این استان در زمره مهم ترین استان های کشور در زمینه میراث فرهنگی و صنعت گردشگری قرار بگیرد.

به گزارش ایلنا سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد با اشاره به کثرت و پراکندگی این آثار در سطح استان فارس، بیان داشت: پهناوری استان فارس، موقعیت های مختلفی را در زمینه بهره برداری همه جانبه از این آثار فرهنگی به وجود آورده است که در مرحله اول لازم است از این ارزش های تاریخی و فرهنگی، حفاظت و به شکل مناسبی نگهداری و بهره برداری شود.

بهمنی نژاد با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی تنها به صورت فیزیکی امکان پذیر نیست، افزود: با توجه به تعداد زیاد آثار فرهنگی و کافی نبودن نیروی انسانی جهت حفظ و حراست موثر و هدفمند از آن ها، باید نوع نگاه حاکم به حفاظت از میراث فرهنگی تغییر کند  و در کنار حفاظت فیزیکی به مولفه های حفاظت فرهنگ مبنا و همچنین زیرساخت ها و نرم افزارهای لازم حفاظت الکترونیکی توجهی ویژه داشته باشیم.

وی در رابطه با رویکردها و اقداماتی که در سطح ملی در زمینه حفاظت الکترونیکی و حفاظت فرهنگی اجتماعی صورت گرفته است، بیان داشت: در زمینه بهره گیری از ظرفیت های جامعه نسبت به موضوع حفاظت از میراث فرهنگی، چندی قبل در ساختار تشکیلاتی یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره ای با عنوان مشارکت‌های اجتماعی تشکیل شده است که تلاش دارد تمام ظرفیت‌های مردمی اعم از انجمن ها و گروه ها، سازمان‌های مردم نهاد، نهادهای مدنی و دستگاه های دولتی و غیردولتی، شوراها و دهیاران، دوستداران میراث فرهنگی و کسانی که توانایی همکاری با ما در امر حفاظت را دارند مشارکت شان را جلب نماید.

وی افزود: برای دستیابی به نتایج بهتر، باید بتوانیم بین مسئولان و آحاد جامعه ارتباط هماهنگ تعریف شده ای ایجاد کنیم؛ چون ما معتقدیم حفاظت از میراث فرهنگی تا جایی که ممکن است باید مردمی و با مشارکت اجتماعی همراه شود.

بهمنی نژاد با تاکید بر اینکه میراث بانان افتخاری تاثیر قابل ملاحظه ای در حفاظت و حتی معرفی ارزش های میراث فرهنگی به آحاد جامعه داشته اند، افزود: وظیفه حفاظت از میراث‌فرهنگی بر عهده دولت‌ها است اما اگر دولت و دستگاه های متولی نسبت به آموزش شهروندان در مناطق شهری و روستایی سرمایه گذاری کنند و ارزش های اینگونه آثار را مشخص و معرفی نمایند؛ قطعا منجر به ارتقاء فرهنگ حفاظت ناشی از عوامل انسانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر، طرح میراث بانان افتخاری به صورت مستمر در حال اجرا است که تاکنون دستاوردها و نتایج بسیار مثبتی را در بر داشته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز