خبرگزاری کار ایران

کشف قدیمی‌ترین قطع عضو در دوران ماقبل تاریخ

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۶۳۸

باستان‌شناسان موفق شدند قدیمی‌ترین قطع عضو پزشکی روی یک کودک عصر حجر در ۳۱ هزار سال پیش را در بورنئو کشف کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، حدود ۳۱ هزار سال پیش، یک جراح ماهر ماقبل تاریخ، ساق پای یک کودک شکارچی را در بورنئو قطع کرد. اکنون، باستان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این جراحی باستانی اولین قطع عضو پزشکی است که ثبت شده است. 

یک تیم بین المللی از باستان‌شناسان بقایای اسکلت یک جوان را در داخل غار آهکی به نام لیانگ تبو در بخش اندونزیایی بورنئو در حفاری باستان‌شناسی در سال ۲۰۲۰ کشف کردند. به گفته محققان، این غار دورافتاده است و تنها در زمان‌های خاصی در هر سال با قایق قابل دسترسی است. 

ساق پای پایینی اسکلت، از جمله پا، «از طریق قطع عمدی جراحی برداشته شد» و «رشدهای استخوانی مربوط به بهبود» حاکی از آن است که اندام با عمل جراحی قطع شده است و نتیجه حمله حیوان یا حادثه غم‌انگیز دیگری نیست. البته باستان‌شناسان دلیل و چرایی قطع عضو این کودک را اعلام نکرده‌اند. 

مهارت جراح عصر حجر قابل تحسین بود چراکه بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Nature منتشر شده است، بیمار شش تا نه سال پس از جراحی به زندگی خود ادامه داده است. ملاندری ولوک (یکی از نویسندگان این مطالعه) گفت: جای تعجب دارد که این شکارچی (شخصی که برای تهیه غذا می‌رود) که در آن زمان انجام عمل سن کمی داشت، در دوران باستان توانسته از یک عمل جراحی بسیار جدی که می‌توانست زندگی او را تهدید کند، جان سالم به در برد و تا سنین جوانی زنده بماند. 

کشف قدیمی‌ترین قطع عضو در دوران ماقبل تاریخ

تصویر یک هنرمند از شکارچی جوانی که پایش توسط جراح ماهر ماقبل تاریخ قطع شد

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله Nature Precedings منتشر شد، قبل از این کشف، اولین شواهد قطع عضو بر روی یک انسان مربوط به اسکلت ۷ هزارساله یک مرد کشاورز سالخورده عصر حجر بود که ساعد چپ او با عمل جراحی برداشته شده بود. 

قبل از آن زمان، دانشمندان فکر می‌کردند که انسان فاقد دانش و ابزار لازم برای انجام موفقیت‌آمیز جراحی‌های پیچیده است، که اغلب شامل هدایت شبکه‌ای از رگ‌های خونی، اعصاب و عضلات است. با این حال، این یافته نشان می‌دهد که انسان‌ها باید اطلاعات دقیقی از آناتومی اندام‌ها و سیستم‌های عضلانی و عروقی داشته باشند تا بتوانند سیاهرگ‌ها، عروق و اعصاب را در معرض دید و مذاکره قرار دهند و از از دست دادن خون و عفونت کشنده جلوگیری کنند. 

محققان عنوان کردند که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا عمل بورنئو نمونه‌ای مجزا از قطع عضو است یا اینکه جراحان اقدامات مشابه و معاصری را در این جزیره، سایر نقاط آسیا یا حتی در سراسر جهان انجام داده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز