خبرگزاری کار ایران

درمان افسردگی【3 راهکار بدون دارو !! 】دکتر دهقانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۲۳۱

اگر به دنبال درمان افسردگی بدون دارو هستید ما در این جا 3 راهکار کاملا جدید و عملی را به شما معرفی خواهیم کرد. این راهکارها همگی مورد تایید سازمان های جهانی قرار گرفته اند و افراد زیادی با استفاده از آن ها توانسته اند بر افسردگی غلبه کنند.

معمولا راهکارهای بدون دارو به دلیل نداشتن عوارض و خطرات جانبی، طرفداران زیادی دارند. ماندگاری این روش های درمانی نیز به نسبت روش های دارویی بیشتر است.

در ادامه میخواهیم شما را با بیماری افسردگی و علائم آن آشنا کرده راهکارهای درمان افسردگی بدون دارو را برای شما بیان کنیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی یا Depression از اختلالات رفتاری است که همراه با عصبانیت، غم و ناراحتی است. انسان افسرده در انجام فعالیت های روزانه ی خود دچار مشکل است. این اختلال می تواند میزان بازدهی و کارایی فرد را کاهش بدهد و رفتار های شما را عوض کند.

علائم بیماری افسردگی چیست؟

اگرچه بیماری افسردگی ممکن است برای هر کسی یک بار در طول زندگیش اتفاق بیوفتد. در طول این دوره ممکن است علائمی در فرد بیمار بروز پیدا کند. علائم افسردگی عبارتند از:

  • فقدان لذت
  • احساس خستگی دائمی
  • پریشانی و بی‌قراری
  • احساس درد
  • تغییر وزن
  • احساس نا امیدی
  • تغییرات در خلق و خو

نشانه های افسردگی در زنان چیست؟

زنان متاهل جزو آن دسته از افرادی هستند که بیشتر در معرض بیماری افسردگی قرار میگیرند. تغییرات هرمونی که در زنان به وجود می آید، باعث بروز این بیماری میشود. از مهم ترین آن ها میتوان به افسردگی پیش از قائدگی و پس از زایمان اشاره کرد.

درمان افسردگی【3 راهکار بدون دارو !! 】دکتر دهقانی

مهم ترین علائم افسردگی در زنان متاهل عبارند از:

  • حس ناراحتی و عصبانیت
  • بی تفاوتی
  • احساس گناه
  • خواب بی رویه
  • بی اشتهایی یا پراشتهایی
  • اقدام به خودکشی
  • بیماری های گوارشی و دردهای مزمن

درمان افسردگی بدون دارو

تا جایی که میتوانید در مورد راهکارهای درمان افسردگی و سریع ترین روش های درمان آن بیاموزید. این که بندانید دلیل افسردگی شما چیست و چه علائمی دارید میتوانید شما را در درمان این بیماری کمک کند. شدت افسردگی نیز یک عامل دیگر است که میتواند در روند درمان شما تاثیرگذار باشد. هر چقدر میزان افسردگی شما شدیدتر باشد، مراحل درمان آن نیز طولانی تر خواهد بود.

در ادامه با سه راهکار از سریع ترین درمان افسردگی آشنا خواهید شد.

1-روش لورتا نوروفیدبک

لورتا نوروفیدبک جدیدترین نسل از روش نوروفیدبک می‌باشد. در این روش، برخلاف نوروفیدبک سنتی که بازخورد تنها مبتنی بر فعالیت یک الکترود به شخص داده می‌شود، بازخورد مبتنی بر تعداد کانال‌های بیشتر (حداقل ۱۹ کانال) و مبتنی بر عملکرد عمقی قشر مغز می‌باشد. بنابراین درمان بسیار دقیق‌تر بوده و میزان اثرگذاری آن در مقایسه با نوروفیدبک معمولی بسیار بیشتر می‌باشد، همین عامل سبب می‌شود تا این روش در مقابل نوروفیدبک سنتی، اثر گذاری بسیار سریعتری داشته و معمولا تغییرات مورد نظر از همان جلسات ابتدایی در مراجع ایجاد می‌شود و که در نهایت سبب می‌شود تا درمان با جلسات کمتری در مقایسه با نوروفیدبک سنتی صورت پذیرد. در همین راستا محققین به بررسی اثر بخشی لورتا در اختلالات افسردگی، اضطراب و نقص شناختی پرداخته اند. در پژوهش حاضر ۲۳۵ بیمار مبتلا به این اختلالات تحت درمان لورتا قرار گرفته اند.

یافته های پژوهش پس از نقشه مغزی و ارزیابی شناختی بهبودی در این اختلالات را نشان می دهد. هم چنین لورتا نوروفیدبک قادر است علکردهای شناختی من جمله حافظه، پردازش اطلاعات و سایر اختلالات شناختی افراد مبتلا را بهبود بخشد. تجزیه و تحلیل داده ها حدود ۷۱٪ بهبودی هم در نقشه مغزی و هم در عملکردهای شناختی نشان می دهد. بنابراین این نتایج بسیار امیدوارکننده هستند و نشان دهنده اثر بخشی لورتا نوروفیدبک در درمان اختلال افسردگی و اضطرابی و تقویت شناختی می باشد.

2-روش RTMS

RTMS یک گزینه ی غیر دارویی است که برخلاف داروها که می توانند عوارض جانبی  بر اعضای دیگر بدن مانند کبد ، طحال ،کلیه داشته باشند فقط بر مغز تاثیر می گذارد . مزیتی  دیگری که RTMS در مقایسه با دارو درمانی دارد ، طول درمان است یعنی پس از یک دوره درمان  15 الی 20 جلسه ای که معمولاً هر روز انجام می شود ، بیمار بهبود می یابد.

در بیماران افسرده در برخی نواحی مغزی ، سلولها فعالیت طبیعی ندارندو معمولاً سلولهای موجود در ناحیه ی پیشانی طرفی در نیمکره ی چپ ، فعالیت کمتری از خودشان نشان می دهند . فعالیت کمتر این ناحیه  بیشترین عامل جهت بروز بیماری افسردگی است . اگر ما به وسیله ای بتوانیم فعالیت این ناحیه از مغز را به حالت طبیعی برگردانیم، علائم افسردگی از بین خواهد رفت. این کار باید حتما توسط روانپزشک خوب و در مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس انجام شود.

امواج مغناطیسی که دستگاه TMS تولید می کند از پوست و مو و استخوانهای جمجمه عبور می کند وارد مغز می شود و پس از برخورد با سطح قشری مغز به امواج الکتریکی تبدیل می شود این جریان های الکتریکی بر سلول های مغز اثر می گذارد و باعث انتشار انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، نور اپی نفرین و دوپامین می شوند.

3-روش گفتار درمانی

روان درمانی که به آن مشاوره روانشناختی یا گفتار درمانی نیز می گویند، یک اصطلاح کلی برای درمان افسردگی با صحبت در مورد افسردگی و مسائل مربوط به آن با یک متخصص بهداشت روان است. انواع مختلف روان درمانی می تواند برای افسردگی موثر باشد، مانند درمان شناختی رفتاری یا درمان بین فردی.

درمان افسردگی【3 راهکار بدون دارو !! 】دکتر دهقانی

روان درمانی ممکن است تک به تک، با اعضای خانواده یا به صورت گروهی انجام شود. از طریق جلسات منظم، نوجوان شما می تواند:

 

  • با علل افسردگی آشنا شوید
  • یاد بگیرید که چگونه رفتارها یا افکار ناسالم را شناسایی کرده و در آنها تغییرات ایجاد کنید
  • روابط و تجربیات را کاوش کنید
  • راه های بهتری برای مقابله و حل مشکلات پیدا کنید
  • اهداف واقع بینانه تعیین کنید
  • احساس شادی و کنترل را دوباره به دست آورید
  • به کاهش علائم افسردگی مانند ناامیدی و عصبانیت کمک کنید
  • خود را با یک بحران یا سایر مشکلات فعلی تنظیم کنید

جمع بندی و سخن پایانی

افسردگی بیماری شایع است و در دنیا سالانه میلیون ها نفر را درگیر خود میکند. هر کسی ممکن از در هر دوره ای از زندگی خود این بیماری را برای یک بار تجربه کند. ممکن است، بعد از مدتی خود به خود درمان شود و ممکن از شخص را رو به نابودی و پوچی بکشاند.

اگر شما هم درگیر این بیماری بی صدا اما خطرناک شدید، پیشنهاد ما این است که فورا از راهکارهایی که در بالا اشاره شد، استفاده کرده و بیماری خود را درمان کنید.

هر چقدر این بیماری سریع تر تشخیص داده شود، درمان آن نیز راحت تر است ولی اگر در درمان آن سستی کنید، آسیب های فراوانی به روان شما خواهد زد و نتایج بسیار بدی در زندگیتان خواهد داشت.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز