خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته محیط زیست؛

دو پرنده شکاری و دو لاک‌پشت تیمار شده در ارتفاعات ساوجبلاغ رها شدند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۳۷۶

به مناسبت هفته محیط زیست، دو پرنده شکاری سارگپه و دو لاک‌پشت که در مرکز تیمار و بازپروری حیوانات وحشی استان البرز، نگهداری و درمان شدند با حضور جمعی از حامیان و دوستداران محیط زیست در زیستگاه طبیعی رها شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز به مناسبت هفته محیط زیست، رهاسازی دو پرنده شکاری سارگپه و دو لاک‌پشت در تنها مرکز تیمار و بازپروری حیوانات وحشی کشور، برگزار شد.

جمعی از حامیان حیوانات، دوستداران محیط زیست و عکاسان و خبرنگاران در حمایت از حیوانات آسیب دیده در مرکز تیمار و نگهداری حیوانات وحش که توسط فرشاد اربابی مدیریت می شود، جمع شدند و به قصد رهاسازی پرندگان شکاری که در این مرکز تحت مراقبت چند ماهه، تحت درمان قرار گرفتند به سمت ارتفاعات شهرستان طالقان حرکت کردند.

در این برنامه امیدرضا تونی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ، کارن فیروز، برادر زاده اسکندر فیروز که بنیانگذار سازمان محیط زیست ایران است نیز حضور داشتند.

 همچنین شکارچیانی نیز حضور داشتند که دست از شکار کشیده و در لباس سبزِ همیارانِ محیط زیستِ شهرستان ساوجبلاغ در رهاسازی حیوانات، شرکت کردند.

تخریب محیط زیست به زیستگاه حیوانات بومی آسیب می زند

امیدرضا تونی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ در گفت و گو با ایلنا گفت: به مناسبت هفته محیط زیست که از ۱۶ تا ۲۲ خرداد برگزار می شود برنامه های مختلف و متنوعی در ادارات حفاظت محیط زیست برگزار می شود و یکی از برنامه هایی که در شهرستان ساوجبلاغ، انجام می شود، رهاسازی پرندگان شکاری مختلف است که به دلایل طبیعی یا انسانی، دچار آسیب و بیماری می شوند.

او با عنوان اینکه جانوران آسیب دیده توسط مردم و دوستداران حیات وحش به مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش استان البرز،‌ منتقل و نگهداری می شود، تصریح کرد: بعد از درمان در اولین فرصت که قابلیت رهاسازی داشته باشند با همیاری دوستداران محیط زیست و اصحاب رسانه، نسبت به رهاسازی اقدام می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ در ارتباط با نابودی گونه های جانوری گفت: تعرض به زیستگاه طبیعی جانوران، آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند. حیوانات  به صورت ذاتی تمایل دارند که در جای امن و ایمن زندگی کنند و راه سازی و جاده هایی که با تردد و شلوغی خودرو همراه می شود باعث مهاجرت حیوانات بومی به مناطق دیگر می شود.

او در ارتباط با فعالیت شکارچیان در منطقه ساوجبلاغ گفت: اغلب شکارچی کبک هستند که چندین نفر توسط ماموران محیط زیست دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند و جرائم حبس نیز برای این افراد در نظر گرفته می شود.

تونی به دشت ساوجبلاع اشاره کرد و گفت: تخریب منابع طبیعی دشت و ساخت و سازهای مختلف به وضوح دیده می شود. این منطقه شامل باغ های میوه بود که امروز به لکه هایی صنعتی تبدیل شده است.

تونی با عنوان اینکه بیشترین ساخت و ساز توسط بخش خصوصی صورت می گیرد، گفت: بارگذاری واحدهای تولیدی و صنعتی، محیط زیست منطقه را تخریب می کند. توان اکولوژیک منطقه به حدی می رسد که اگر بارگذاری جمعیتی و صنعتی در این منطقه انجام شود شاید به نقطه ای برسیم که غیر قابل بازگشت خواهد بود.

رهاسازی دو پرنده شکاری و دو لاک‌پشت 

فرشاد اربابی رئیس مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش استان البرز در گفت و گو با ایلنا گفت که همزمان با هفته محیط زیست دو پرنده شکاری سارگپه و دو لاک‌پشت که طی چندین ماه در این مرکز تحت درمان قرار گرفته بودند در زیستگاه طبیعی خود رها شدند.

اربابی از مردم خواست در مواجهه با حیوانات آسیب دیده، بی تفاوت نباشند و آنها را به نزدیکترین مراکز دامپزشکی و یا مراکز حمایتی سپرده و زندگی را به حیوانات برگردانند.

او که با همراهی همسرش این مرکز را اداره می کند از کمک های مردمی و حضور داوطلبانه حامیان حیوانات در امر تیمار و نگهداری حیوانات اسیب دیده، قدردانی کرد.

حضور داوطلبانه برادرزاده "اسکندر فیروز پدر محیط زیست ایران"

یکی از عکاسان این برنامه که چندین رهاسازی قبل نیز حضور فعال داشت، کارن فیروز بود. عکاسی که پیش از این، فعالیت رسانه ای داشت و امروز به صورت آزاد و اغلب با موضوع حمایت از حیوانات و محیط زیست، عکاسی می کند.

او به خبرنگار ایلنا گفت که با توجه به فعالیت فرشاد اربابی، مدیر مرکز مردمی تیمار و بازپروری حیوانات وحشی و رفتار انسان دوستانه حامیانی که در این مجموعه همکاری می کنند، او نیز داوطلبانه در برنامه های رهاسازی جانوران تیمار شده،‌ شرکت کرده و عکاسی می کند.

کارن فیروز این علاقه به حیوانات را علاقه ذاتی و برگرفته از خانواده خود می داند که دوستدار محیط زیست بوده و هستند.

او فرزند مادری است که اسب خزر را به دنیا معرفی کرده و برادرزاده اسکندر فیروز، بنیانگذار و نخستین رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران است که نقش مهمی در آموزش، فرهنگ سازی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در حفاظت از زیست بوم داشت.

اسکندر فیروز، بنیانگذار و نخستین رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران است که نقش بسیار فراوانی در آموزش، فرهنگ سازی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در حفاظت از زیست بوم داشت. با تلاش پیگیر وی، مناطق چهارگانه تحت حفاظت ایران با نام‌های پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت‌شده تعیین شدند.

پدر محیط زیست ایران در ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ و در سن ۹۴ سالگی، چشم از جهان فروبست.

گزارش: معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز