خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنای البرز به مناسبت روز جهانی حمایت از حقوق حیوانات؛

نجات دهیم تا زنده بمانیم/ کاهش تلفات با تلاش فعالان حیات وحش+ فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۹۷۳۸

در مرکز "تیمار و بازپروری حیوانات وحشی» جانور اهلی و وحشی فرقی ندارد، اینکه شناسنامه دار باشد یا بی صاحب، اصلا مهم نیست. آنچه برای حامیان حیوانات مهم‌ترین اولویت است، نجات جان موجوداتی است که بی گناه، محکوم به مرگ و یا نقص عضو می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز ۱۲ مهر مصادف با چهارم اکتبر و روز جهانی حمایت از حقوق حیوانات است. حقوقی که در قوانین کشورمان، خلاء قانونی دارد و منجربه رفتار غیرانسانی و صدمات جبران ناپذیر به موجوداتی می شود که گناهشان، زنده ماندن است.

«مرکز تیمار و بازپروری حیوانات» که فرشاد اربابی، رئیس سازمان مردمی حفاظت از حیوانات ایران؛ مدیریت این مرکز را نیز بر عهده دارد، مکان امنی برای التیام درد و پناهگاه حیوانات وحشی و اهلی است که یا در اثر شکار و خشونت انسانی، آسیب دیده اند و یا از گرسنگی به بیماری و ضعف مبتلا شده اند. 

به گفته اربابی، درمان بیماری‌های عفونی، واکسیناسیون، انگل زدایی، سرم تراپی، پانسمان و معاینه حیوانات و پرندگان از جمله اقدامات اورژانسی این مرکز است که در کنار تغذیه سالم انجام می شود. 

ریاست سازمان مردمی حفاظت از حیوانات و محیط زیست به ایلنا گفت: مرکز تیمار و بازپروری حیوانات وحشی تنها نهاد امین و رسمی کشور است که برای تحویل و نگهداری پرندگان و حیوانات آسیب دیده با مجوز سازمان محیط زیست در استان البرز به فعالیت خود ادامه می دهد. 

اربابی معتقد است با توجه به‌ نیاز استانهای کشور و تعدد حیوانات آسیب دیده، لازم است با همکاری سازمان های مردم نهاد، مراکزی با امکانات لازم و تحت حمایت دولت، اضافه شود.

بی تفاوت نباشیم

رئیس سازمان مردمی حفاظت از حیوانات ایران با اشاره به مراجعه ماهانه ۷۰ الی ۸۰ گونه آسیب دیدگی جانوری به ایلنا گفت: علاوه بر حیوانات شهری و جانوران وحشی، انواع پرندگان زینتی و شکاری که ممکن است رها شده باشند اغلب توسط مردم و یا سازمان حفاظت محیط زیست، آتش نشانی و راهداری به این مرکز منتقل می شوند.

اربابی از مردم خواست در مواجهه با حیوانات آسیب دیده، بی تفاوت نباشند و آنها را به نزدیکترین مراکز دامپزشکی و یا مراکز حمایتی سپرده و زندگی را به حیوانات برگردانند.

او از اینکه همکاری و مشارکت مردم با شناخت مرکز تیمار حیوانات در فضای مجازی افزایش پیدا کرده، ابراز خرسندی کرد و گفت: طی تماس های مردمی با سامانه مرکز به شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۴۸۰ و  ۰۲۱۲۸۴۲۹۴۸۱ شاهد اطلاع رسانی و دغدغه های محیط زیستی شهروندان هستیم.

به گفته اربابی، این مرکز با توجه به همکاری چند دامپزشک، تیمارگر و کارشناس به صورت مستقیم برای ۱۵ نفر و غیر مستقیم تا ۴۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

نجات دهیم تا زنده بمانیم

این فعال حیات وحش از حیواناتی که قادر نیستند به زندگی طبیعی برگردند به عنوان مهم‌ترین دغدغه دوستداران حیات وحش یاد کرد و ادامه داد: این حیوانات که دیگر شرایط زندگی طبیعی قبل را ندارند باید نگهداری شوند لذا درصدد هستیم در فاز دوم همین مرکز زیستگاه جدید طبیعی ایجاد کنیم تا حیواناتی که قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارند در این مکان زندگی کنند.

اربابی گفت: از این فضا می توان برای آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی رفتار با حیوانات بهره برد و در این راستا بسیاری از دانشجویان رشته حیات وحش که زمینه فعالیت در کشور را ندارند میتوانند با ما همکاری کنند. 

رئیس سازمان مردمی حفاظت از حیوانات ایران، ضمن قدردانی از حمایت و تعامل مردم و  مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان به مناسبت روز جهانی حمایت از حقوق حیوانات، تاکید کرد: چشم انداز حامیان حیات وحش، ایرانی است که در آن انسان ها و حیوانات در اکوسیستمی پایدار همزیستی داشته باشند. فراموش نکنیم باید «نجات دهیم تا زنده بمانیم»

کاهش میزان تلفات حیوانات با تلاش فعالان حیات وحش

فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز در ارتباط با فعالیت حامیان حیات وحش به ایلنا گفت: زنده گیری و نگهداری حیوانات وحشی در قفس، موجب نگرانی دوستداران حیات وحش شده چراکه بعد از مدتی به دلیل‌ عدم شرایط نگهداری و تغذیه مناسب، تلف شده یا با شرایط نامناسب، تحویل محیط زیست می گردد.

حکیمی گفت: فعالان مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش به عنوان نهاد مردمی با نظارت محیط زیست، تلاش می کنند میزان تلفات حیات وحش را به حداقل رسانده و گونه‌های آسیب دیده را که  قادرند بعد از مراحل درمان در طبیعت زندگی کنند، مجدداً به زیستگاه خود برگردانند و مواردی که دچار نقص عضو و شرایط خاص هستند، نگهداری کنند.

حکیمی با اشاره به تعامل و همکاری سازمان محیط زیست با مرکز تیمار و بازپروری حیوانات آسیب دیده گفت: در مواردی که برای نجات حیوان نیاز به جراحی یا ویزیت تخصصی با تجهیزات پزشکی باشد، سازمان محیط زیست این امکان را فراهم می کند و اقدامات اورژانس در این مراکز دنبال می شود.

این مسئول که در سه روز گذشته در رهاسازی دو فرد عقاب طلایی، دو‌فرد سارگپه، یک فرد کور کور، یک فرد دلیجه و یک فرد لیل در زیستگاه طبیعی واقع در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی، حضور داشت به ایلنا گفت: بیشترین میزان گونه‌های آسیب دیده و رهاسازی شده مربوط به پرندگان شکاری است که در سال جاری با تلاش مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش و دامپزشکان اداره کل  و محیط بانان البرز، بیش از ۴۰ فرد پرنده شکاری پس از تیمار و بازپروری در زیستگاه های طبیعی خود رها سازی شدند.

گزارش: معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز