خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

پروازِ پرندگان شکاری تیمار شده در طالقان/ لاک پشت و کبک‌ها در طبیعت رها شدند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۷۹۷

تعدادی از گونه های ارزشمند حیات وحش پس از تیمار و بازپروری توسط سازمان مردمی حفاظت از حیوانات کشور در زیستگاه های طبیعی البرز به دامانِ طبیعت بازگشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز با حمایت مرکز تیمار و بازپروری حیوانات البرز که فرشاد اربابی، رئیس سازمان مردمی حفاظت از حیوانات ایران؛ مدیریت این مرکز را بر عهده دارد، ۶ فرد پرنده تیمار شده شامل ۲ عقاب طلایی،‌ ۲ پرنده شکاری سارگپه،‌ ۲ کبک و ۳ لاک پشت در منطقه حفاظت شده طالقان، رهاسازی شدند.

این برنامه که از ظهر تا عصر روز پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ با حضور جمعی از حامیان حیوانات،‌ دوستداران طبیعت و فعالان محیط زیست در منطقه ییلاقی طالقان برگزار شد، لحظه به لحظه این رویداد، توسط مستند سازان و عکاسان خبری ثبت و ضبط می شد.

رهاسازی یک فرد عقاب طلایی توسط استاندار

مجتبی عبداللهی استاندار البرز به همراه معاون و مدیران کل محیط زیست و منابع طبیعی،‌ فرمانده و نماینده مردم طالقان در این برنامه شرکت کرده و نسبت به آزادسازی یک پرنده شکاری عقاب طلایی و دو کبک اقدام کرد.

عبداللهی از تلاش فرشاد اربابی و حامیان حیوانات تقدیر کرد و بازگرداندن پرندگان به آغوش طبیعت را اقدامی شایسته عنوان کرد.

مجید درگی که روز گذشته  سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز شده  از حاضران که در رهاسازی حیوانات شرکت کرده بودند تقدیر کرد و به ایلنا گفت: زمانی که کمک جمعی، مطرح باشد، شاهد آمار خوبی هستیم و پیرو این امر، فعالیت مرکز نگهداری و تیمار حیوانات البرز در ۳ سال گذشته با بیش از ۶۰۰ گونه از پرندگان و حیوانات حیات وحش رقم خورد.

درگی اضافه کرد: این مرکز با هزینه شخصی و حمایت مردمی و بدون کمترین کمک دولتی، مدیریت شد و با این فعالیت، بیش از ۴۰۰ مورد از حیوانات آسیب دیده به طبیعت بازگشت که این مورد در تاریخ سازمان محیط زیست، تکرار نشدنی بود.

 او گفت اعداد و ارقام این مرکز برای تعدادی از مسئولان غیرقابل باور است و ما خوشحالیم که شاهد مشارکت مردمی هستیم و حامیان بدون توقع در راستای حفظ محیط زیست، فعالیت دارند.

علی مهدوی فرماندار طالقان نیز به حامیان محیط زیست اعلام آمادگی کرد که با تمام توان تلاش خواهد کرد که از محیط زیست و منابع طبیعی این شهرستان حمایت کند. 

پرندگان پس از قبولی در تست پرواز و شکار به طبیعت برمی گردند

فرشاد‌ اربابی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با رهاسازی پرندگان و حیوانات آسیب دیده که در مرکز تیمار و بازپروری حیوانات، مراقبت و درمان شدند، اظهار داشت: ۶ فرد از پرندگان شکاری که از منطقه حفاظت شده طالقان به مرکز تیمار و بازپروری البرز، منتقل شده بودند بعد از درمان و نگهداری در ارتفاعات طالقان، رهاسازی شدند.

ریاست سازمان مردمی حفاظت از حیوانات و محیط زیست، افزود: هر کدام از این پرندگان بین ۳ ماه تا یکسال تحت مراقبت بودند و بعد از تست های پرواز و شکار، قادر هستند به زندگی طبیعی خود برگردند.

مدیر مرکز تیمار و بازپروری حیوانات البرز، تصریح کرد: علاوه بر پرندگان شکاری با نژاد عقاب طلایی و سارگپه، چند گونه از جانوران مانند کبک و لاک پشت نیز در منطقه حفاظت شده طالقان رها می شوند.

او گفت: پرنده جغد نیز به‌ زندگی طبیعی خود برمی گردد اما باید در شب رهاسازی انجام شود.

اربابی از مردم خواست در مواجهه با حیوانات آسیب دیده، بی تفاوت نباشند و آنها را به نزدیکترین مراکز دامپزشکی و یا مراکز حمایتی سپرده و زندگی را به حیوانات برگردانند.

رهاسازی حیوانات لذت بخش و گواراست

سامان گلریر، عکاس و فعال محیط زیست که مردم او را بیشتر با برنامه آشیزی "بهونه" در شبکه سه می شناسند نیر در این برنامه حضور داشت.

او که با تیم مستندساز در تدارک مستندسازی رهاسازی در مرکز تیمار و بازپروری حیوانات بود در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از بازدید بهترین باغ وحش های دنیا یاد کرد و اظهار داشت: هیچ گاه از اسارت موجودات زیبایی که بشر آنها را اسیر خود می کند،‌ لذت نبرده ام.

گلریز در ارتباط با حس و حال آزاد کردن پرندگان شکاری در طبعیت، گفت: سالهاست این کار را انجام می دهم و این برنامه را شاید بالغ بر بیست بار تجربه کرده ام اما رهاسازی برای من مانند روز اول لذت بخش است و این رویداد مانند مزه غذا و نوشیدنیِ گوارا، دلچسب و لذیذ است.

 

انتهای پیام/
معصومه امین زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز