خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مردمی حفاظت از حیوانات:

هیچ مرجع معتبری، حذف فیزیکی سگ و گربه را عامل کاهش جمعیت آنها معرفی نکرده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۷۷۶

رئیس سازمان مردمی حفاظت از حیوانات گفت: همانطور که راهکارهای ارائه شده توسط فعالان محیط زیست و گروه های حامیان حیوانات باید منطقی و با در نظر داشتن حقوق تمامی حیوانات باشد انتظار می رود فیلم و مستند های تهیه شده توسط دستگاه‌های دولتی هم به دور از غرض ورزی و با استناد به واقعیت های جاری در کشور باشد.

به گزارش ایلنا از البرز، فرشاد اربابی با عنوان اینکه سازمان مردمی حفاظت از حیوانات، مرجع رسمی در موضوع حمایت از حیوانات است در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اخیرا شاهد حواشی و اختلاف نظرهای زیادی در خصوص تعارض سگ های بلاصاحب با جوامع انسانی و گونه های حیات وحش هستیم که پررنگ کردن سهوی یا عمدی این موضوع موجب شده بسیاری از کاستی ها و معضلات اصلی محیط زیست کشور در سایه ای از بی توجهی قرار گیرد.

اربابی که در حال حاضر ریاست این سازمان مردمی را برعهده دارد ضمن نارضایتی از عملکرد دستگاههای نظارتی در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب خاطرنشان کرد : ناکارآمدی و بی‌توجهی دستگاه‌های مسئول  باعث شده در رابطه با موضوع حمایت از حیوانات از هر نوع و گونه، شاهد رفتارها و نظرات سلیقه ای باشیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه فعالان حوزه حمایت از حیوانات باید نسبت به حفظ و رعایت حقوق تمامی حیوانات از هر نوع و گونه،‌ دغدغه مند باشند گفت: درباره ساماندهی سگ‌های بلاصاحب انتظار می‌رود دستگاه های متولی توصیه‌ها و شیوه‌های ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی را الگو قرار داده و متحدا سعی در انجام اقدامات اصولی و یکپارچه داشته باشند.

رئیس سازمان مردمی حفاظت از حیوانات ضمن انتقاد از مستندهای پخش شده توسط صدا و سیما خاطرنشان کرد: همانطور که راهکارهای ارائه شده توسط فعالان محیط زیست و گروه های حامیان حیوانات باید منطقی و با در نظر داشتن حقوق تمامی حیوانات باشد انتظار میرود فیلم و مستند های تهیه شده توسط دستگاه‌های حاکمیتی هم بدور از غرض ورزی و با استناد به واقعیت های جاری در کشور باشد.

 این سازمان آسیب های احتمالی ناشی از حیوانات شهری را انکار نمیکند ولی تعارض سگ با جامعه انسانی را عبارتی نادرست می‌داند، چرا که سگ ها و گربه‌ها حیوانات دست آموز شده توسط انسانها هستند و جایگاه آنها هم متعاقبا نزد جوامع انسانی است و در این بین اگر ناهنجاری ها و تهدیداتی هم وجود دارد باید سعی در آموزش و فرهنگسازی جامعه انسانی شود ، همانطور که به دلیل خطرات ناشی از وقوع سیل ما مجاز به خشکاندن رودخانه ها نیستیم و به دلیل آسیب های احتمالی از وقوع تصادفات خط تولید کارخانجات خودروسازی را نباید متوقف کرد.

بعضا خبرهایی ضد و نقیض از آسیب سگ های بلاصاحب به جوامع انسانی شنیده می‌شود ، با فرض درست بودن این اخبار به وضوح عدم آگاهی و ضعف فرهنگسازی در رابطه با چگونگی رفتار با حیوانات شهری محسوس است که در این بین خبرگزاری های رسمی و صدا و سیما ملی می تواند نقش بسزایی ایفا کنند.

رئیس سازمان مردمی حفاظت از حیوانات در پاسخ به راهکارهای غیر انسانی ارائه شده توسط برخی حامیان حیات وحش و برخی فعالان محیط زیست و همچنین شهرداری ها مبنی بر حذف فیزیکی سگ، گفت: تا به امروز هیچ مرجع علمی و معتبری در دنیا حذف فیزیکی سگ و گربه ها را عامل کاهش جمعیت آنها و مقابله با بیماری های مشترک بین حیوان و انسان معرفی نکرده است.

اربابی ضمن ابراز تاسف از برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی و غیر اخلاقی توسط افرادی که خود را فعال محیط زیست و کارشناس معرفی می‌کنند عنوان داشت: متاسفانه اخیرا شاهد اظهارات خلاف واقع همراه غرض ورزی از جانب برخی افراد با عنوان کارشناس و فعال محیط زیست هستیم که طی بررسی های به عمل آمده مشخص شده این افراد اغلب از مدافعان شکار حیوانات، پیمانکاران و اصطلاحا پروژه بگیرهایی هستند که علاوه بر نداشتن سلامت فکری، اقدامات غیر اخلاقی  علیه حقوق حیوانات را در کارنامه عملکردی خود دارند و اقدامات کارگروه های تخصصی حفاظت از حیوانات را تهدیدی علیه منافع مالی خود می دانند. در مقابل برخی از گروه های حامیان حیوانات شهری، متاسفانه اقدام به انتقال و رهاسازی سگ ها به حاشیه شهر ها می کنند که این عامل خطری جدی برای امنیت و بقای گونه های وحشی بوده و جلوگیری از این اقدامات سلیقه ای باید در دستور کار دستگاه های نظارتی قرار گیرد.

وی در باره علت تعارض سگ‌ها با حیات وحش که منجر به ناامنی و متعاقبا تلفات متعدد گونه های وحشی می شود توضیح داد: متاسفانه این موضوع صحت دارد که با ورود دام های اهلی و سگ‌های گله به زیستگاه های طبیعی حیات وحش شاهد خسارات جبران ناپذیری هستیم که کاملا ناشی از قصور انسانی است ولی برخی افراد سودجو که مستقیم یا غیر مستقیم از منفعت مالی حاصل از حضور دام در زیستگاه های طبیعی بهره میبرند قصد دارند این تعارض را به سگ های بلاصاحب مرتبط کنند و نقش مخرب چرای دام و حضور سگ گله و تولیدات آنها که در طبیعت رها شدند را کمرنگ جلوه کنند.  

رئیس سازمان مردمی حفاظت از حیوانات ضمن خرسندی از راه اندازی کارگروه تخصصی حفاظت از حیوانات کشور که زیر مجموعه شبکه ملی سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور است، خاطرنشان کرد: اقدامات تخصصی در خصوص موضوعات مرتبط با حقوق حیوانات در این کارگروه در دست بررسی است و علاقه مندان به حوزه حمایت از حیوانات می توانند از این پس اقدامات و اخبار مرتبط را از طریق پایگاه رسمی اطلاع رسانی شبکه ملی دنبال کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز