خبرگزاری کار ایران

به بهانه روز ملی خلیج فارس مطرح شد؛

تفاوت نگاه غرب و شرق به خلیج‌فارس و بازتعریف رویکردها در منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۵۶۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: غرب به دنبال برقراری و نفوذ امنیتی و سیاسی خود است اما ایران با اقدامات خود به آنها نشان داد که اساساً ساختار نظامی و امنیتی خلیج فارس و خاورمیانه را نباید آنها تعیین کنند.

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فرا رسیدن روز ملی خلیج‌فارس در تشریح جایگاه این جغرافیا در ادبیات نظام بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، عنوان کرد: قبل از هرچیز باید دانست که غرب‌آسیا یا خاورمیانه نگین عالم و خلیج فارس نگین این منطقه به حساب می‌آید که دلایلی از قبیل مسائل ژئوانرژی و ژئواستراتژیک را در بطن خود دارد. توجه داشته باشید که در این منطقه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت برتر در خاورمیانه که هم نفت و هم گاز را درون خود دارد به اهمیت و ارزش منطقه غرب آسیا و به خصوص خلیج فارس افزوده است. باید متوجه بود که چالش‌های موجود در خلیج فارس و منطقه از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای طرح و اجرا شده و در همین راستا جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب اعلام کرده که امنیت خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه تامین شود.

وی ادامه داد: نباید فراموش شود که در چهار دهه گذشته تحولاتی مانند جنگ تحمیلی، حمله عراق به کویت و همچنین لشگرکشی آمریکا به عراق از بزرگترین تحولات خاورمیانه و خلیج فارس و حتی دنیا به حساب می‌آید که باز هم اهمیت این موقعیت استراتژیک را به رخ می‌کشد. در این میان اردوگاه غرب اعم از ایالات متحده و اروپا به این منطقه نگاه خاص خود را دارند و جناح شرق هم اعم از چین و روسیه طی سال‌های گذشته وارد این منطقه شدند که عموماً بحث اقتصادی را دنبال می‌کنند؛ اما در مورد اهداف غرب باید توجه داشت که ایالات متحده و دولت‌های عضو اتحادیه اروپا به دنبال برقراری و نفوذ امنیتی و سیاسی خود هستند که ایران با اقدامات خود به آنها نشان داد که اساساً ساختار نظامی و امنیتی خلیج فارس و خاورمیانه را نباید آنها تعیین کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این بین پرونده غزه به نوعی بر خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس سایه انداخته است و این دو با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. طبیعی است کشورهایی که بخواهند به صورت محتاطانه در قبال اسرائیل آن هم در شرایط فعلی منطقه عمل کنند، با مشکلات جدی روبرو خواهند شد و باید به هر ترتیب که شده این روند اصلاح شود. در این راستا در مورد اوکراین هم شاهد یک رفتار محتاطانه از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم؛ چراکه در این منطقه باز هم مسائلی مانند انرژی و حتی همکاری به جهت ساخت نیروگاه‌های اتمی مدنظر کشورهای عربی است و در این راستا آنها با مسکو و پکن همکاری و هماهنگی کامل دارند.

وی خاطرنشان کرد: این همکاری و هماهنگی را حتی در مورد قیمت نفت شاهد بودیم که عربستان سعودی با روس‌ها بیشتر از آمریکایی‌ها و در قالب اوپک پلاس هماهنگ بودند که این نشان می‌دهد آنها نمی‌خواهند تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد غرب بگذارند. لذا در خلیج فارس و منطقه رویکردها در حال بازتعریف و تغییر است و همین موضوع موجب شده تا این این منطقه و تحولات آن نسبت به گذشته بیش از هر زمان دیگر مورد توجه کشورهای غربی و دولت‌های شرقی قرار بگیرد که نشان از ظرفیت همه‌جانبه خلیج‌فارس و خاورمیانه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز