خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف آمریکا از گسترش «عین‌الاسد» مدیریت منطقه و کنترل رقبا است/ آمریکا خروج از خاورمیانه را راهبرد «اعلامی» می‌داند نه راهبرد «اعمالی»/واشنگتن می‌تواند داعش را در الانبار احیاء کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۲۶۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکا از تحرک چین، روسیه و سپس انگلیس و فرانسه در منطقه خشنود نیست و حالا به دنبال آن است تا بتواند محیطی را برای رقابت و کنترل رقبا به نفع خود خلق کند.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد گسترش پایگاه هوایی عین‌الاسد توسط ارتش آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً اخباری در مورد گسترش پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق منتشر شده که به خوبی نشان می‌دهد ایالات متحده در حال توسعه این پایگاه هوایی است. توجه داشته باشید که پایگاه عین‌الاسد پس از پایگاه هوایی البَلَد دومین پایگاه بزرگ ارتش آمریکا در عراق محسوب می‌شود که در سال ۲۰۰۳ به اشغال آمریکا درآمد و همچنان در اختیار نیروهای نظامی این کشور قرار دارد. اینکه گفته می‌شود ایالات متحده به دنبال توسعه این پایگاه کلیدی است به نوعی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در حال قبض و بسط حضور خود در عراق هستند و این دقیقاً با سناریوی خروج آنها از منطقه که برخی‌ها بر آن تاکید می‌کنند، تضاد دارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که نگاه ایالات متحده و راهبرد آنها در مورد منطقه بر خلاف آن چیزی است که مقام‌های کشورهای منطقه و تحلیلگران در موردش فکر می‌کنند. آمریکا معتقد است زمانی از منطقه خاورمیانه خارج می‌شود که بحران‌ها در این جغرافیا کاهش پیدا کرده باشد و سپس آرام آرام از این منطقه خارج خواهند شد که به نظرم باز هم این موضوع چندان صحت ندارد. خروج آمریکا از منطقه یا کشورهایی مانند عراق و سوریه صرفاً یک راهبرد «اعلامی» است ولی نمی‌توان آن را یک راهبرد «اعمالی» دانست؛ به عبارت دیگر آمریکایی‌ها از طریق رسانه‌ها و همچنین اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی خود این پیام را مخابره می‌کنند که در حال تخلیه نیروهایشان از فلان کشور هستند و به گونه این دروغ را طبیعی جلوه می‌دهند که همه باور می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: حتی در این مسیر بخشی از نیروهای خود را از منطقه‌ای به منطقه دیگر یا از کشوری به کشور دیگر انتقال می‌دهند تا به همه اثبات کنند در حال خروج از منطقه هستند ولی معتقدم که ایالات متحده به هیچ وجه از منطقه خارج نخواهد شد و اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد مؤلفه‌های زیادی باید در منظر آنها عملیاتی شود تا بعداً از منطقه خارج شوند. ایالات متحده همانطور که در گذشته هم گفته بود به دنبال آن است تا از عراق به عنوان «پایگاه جنگ برای برقراری دموکراسی» استفاده کند و به همین دلیل معتقدم که در عراق سناریوی جدید را پیش خواهد برد که بخشی از آن را می‌توان گسترش پایگاه هوایی عین‌الاسد دانست. اینکه گفته می‌شود آمریکایی‌ها در حال خرید زمین‌های اطراف پایگاه عین‌الاسد از عشایر استان الانبار هستند و در حال گسترش آن به سمت غرب عراق گام برداشتند در معنا و منظر کلی یک اقدام طبیعی به حساب می آید اما این تحلیل صرفاً از منظر واشنگتن ارائه می‌شود.

وی افزود: آنچه در مورد گسترش پایگاه عین‌الاسد باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که با توجه به تحولات فعلی در منطقه، ایالات متحده از تحرک چین، روسیه و سپس انگلیس و فرانسه در خاورمیانه و حاشیه خلیج‌فارس چندان خشنود نیست و حالا به دنبال آن است تا بتواند محیطی را برای رقابت به نفع خود خلق کند. به وضوح دیده‌ایم که روسیه و چین وارد برخی از تحولات منطقه شدند و به موازات این روند ترکیه، ایران و عربستان سعودی هم در حال نزدیک شدن به یکدیگر و همچنین تامین منافع خود در سطح منطقه هستند که تمامی این مولفه‌ها برای واشنگتن چندان خوشایند نیست. به همین دلیل گسترش پایگاه عین‌الاسد به نوعی می‌تواند برای ایجاد یک مرکز کنترل در عراق و برای هدایت و رصد تحولات منطقه انجام شود؛ چراکه در شمال عراق جریان‌هایی حضور دارند که هم برای آمریکایی‌ها تهدید به حساب می‌آیند و هم به عنوان فرصت از آنها نام برده می‌شود.

لاسجردی در پایان خاطرنشان کرد: واشنگتن درصدد کنترل تهدید و پذیرش و مدیریت فرصت‌ها بر آمده است. فکر می‌کنم که گسترش پایگاه عین‌الاسد می‌تواند استفاده دوگانه برای آمریکا داشته باشد و در این میان به دنبال آن هستند تا بتوانند زمین بازی در عراق را به نفع خود مدیریت کنند، ولی برخی دیگر معتقدند که بحث داعش هم مطرح است. معتقدم که داعش به معنا و مفهوم گذشته از بین رفته است ولی اگر ایالات متحده بخواهد، می‌تواند عناصر این جریان تروریستی در استان الانبار را مجدداً به دور یکدیگر جمع کند و از آنها علیه امنیت منطقه سود ببرد. به هر ترتیب باید گفت گسترش این پایگاه نظامی به نوعی برای اشراف بیشتر بر منطقه به جهت کنترل رقبای آمریکا انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز