خبرگزاری کار ایران

شهردار رشت مطرح کرد :

رابطه بین سه عنصر سکونت، فراغت و فعالیت مبنای مدیریت شهری است

asdasd
کد خبر : ۴۴۰۴۲۴

شهردار رشت بیان کرد: امروزه آنچه که در مدیریت شهری مبنا قرار گرفته رابطه بین سه عنصر سکونت ، فراغت و فعالیت است .

به گزارش ایلنا از رشت، به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش جلسه رونمایی آثار مطالعاتی و پژوهشی شهرداری رشت به همت مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری و مشارکت گروه نوین فناوران در تالار گفتمان شهرداری برگزار شد

سید محمد علی ثابت‌قدم با تاکید بر عقب ماندگی ذاتی شهرداری در حوزه اجرا و عمل از حوزه تئوری در ادوار گذشته اظهار داشت : یک مدیریت شهری مناسب ، مدیریتی است که قاعدتاً از تئوری تا اجرا بتواند پکیج متفکرانه و تامل‌گرایانه‌ای را در روند توسعه خود داشته باشد.

شهردار رشت در تشریح خصوصیات یک پکیج خلاقانه گفت : این امر از استراتژی شروع و به تدوین ماموریت‌ ها و ارائه برنامه‌های ساختاری ختم می‌شود.

وی افزود : اگر این سلسله مراتب را در نظام برنامه ریزی ، تصمیم گیری و تصمیم سازی خود رعایت نکنیم در تمامی زمینه‌های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی در مدیریت شهری نمی‌توانیم هدف‌گذاری مناسبی در نظام برنامه‌ریزی و ساختار مدیریت استراتژیک شهر داشته باشیم.

ثابت‌قدم خاطرنشان کرد : بر اساس مطالعات شش گانه‌ای که توسط اساتید در دانشگاه شریف انجام شده بود شهرداری رشت با حفظ سلسله مراتب و تبدیل آن‌ها به راهکارهای عملیاتی در اجرای پروژه‌ها ، دارای یک برنامه و اجزای برنامه‌ای مشخص بر اساس فعالیت‌ها و پروژه ها حتی با قید مباحث زمانی ، ریالی ، مالی و مکانی شد.

وی افزود : برنامه مکانی بدین معنا است که مردم هر منطقه در هر ضلع مکانی در چه سطحی به چه نقطه‌ای می‌رسند . برنامه زمانی نیز به این معنی است که ما می‌دانیم در چه پروسه زمانی می‌توان این اعتماد محلی را که قید شده با چه درصدی به سمت افزایش سوق داد و میزان مشارکت مورد انتظار ما از مردم چیست و این مشارکت به چه میزان مشارکت فرهنگی است و بعد از آن به چه میزان مشارکت اجتماعی و اقتصادی است که مورد آخر قطعاً باید اصل همه موضوعات باشد.

شهردار رشت تصریح کرد : مشارکت یک واقعیت انکار ناپذیر است که اگر نباشد کیفیت زندگی از آنچه که مورد انتظار است پایین‌تر خواهد بود.

ثابت قدم با بیان اینکه شاید در سطح مدیریت شهری مشارکت سیاسی یک امر نامفهوم باشد ، گفت : وقتی ما حرف از برندسازی و اعتمادسازی می‌زنیم ، نمی‌توانیم درک کنیم که آنچه که امروزه به عنوان توسعه درون‌زا یا اقتصاد مقاومتی خوانده می‌شود با لحاظ مباحث فرهنگی‌اش نمی‌تواند به برند سازی تبدیل شود غیر از اینکه ما مرزهای خود را نبینیم و فکر کنیم یک جغرافیای مشخصی داریم و این مرزها فقط محدود کننده این جغرافیا هستند.

وی در ادامه گفت : امروزه استان‌ها ، شهرها و کشورهای منطقه در ذیل برندسازی باید دارای برنامه برای مدیریت واحد شهر باشند. ما باید رابطه خود را در یک برنامه استراتژیک و دیپلماسی شهری مناسب در این مسیر تعریف کرده و در آنجا هم بدانیم که در چه نقطه‌ای به چه هدفی می‌رسیم که مبتنی بر هویت ، داشته ها ، وضع موجود و اعتماد سازی محلی خودمان باشد.

 

ثابت قدم گفت : برای اینکه مشارکت معنا‌دار شود ، نمی‌توان گفت که شما شهروندان خوبی باشید چون ما می خواهیم مدیریت شهری خوبی داشته باشیم . چرا که این حس بی‌اعتمادی که به واسطه خدمات نامطلوب به وجود آمده ناشی از کوتاهی در طول زمان بوده و قطعاً باعث ایجاد مشکلاتی درکف خیابان و زندگی‌های شخصی آنها شده است.

وی افزود : امروزه آنچه که در مدیریت شهری مبنا قرار گرفته رابطه بین سه عنصر سکونت ، فراغت و فعالیت است . باتوجه به نبود مدیریت واحد شهری، نیاز است تعادل را بین این سه عنصر ایجاد کنیم.

شهردار ادامه داد : مشارکت در هیچ جامعه‌ای رخ نمی‌دهد در صورتی که فقط به واسطه زور ، اجبار یا عامرانه باشد . مشارکت زمانی معنادار است که شهروندان احساس کنند که به ازای هر حرکتی که انجام می‌دهند ، سودآوری یا ضرری به ازای عدم انجام آن مشمول حالشان می شود.

وی افزود: در ارکان شش‌گانه نحوه خصوصی‌سازی فعالیت‌ها اشاره شده است و  به واسطه نگاه تصدی‌گرایانه در بخش خصوصی برون‌سپاری به درستی در حال انجام است و  باید بخش‌های خصوصی را بپرورانیم که بتوانند به درستی این فعالیت را انجام دهند و  با حداقل کیفیت مورد انتظار به نقطه مطلوب برسانند.

 ثابت قدم با اشاره به اینکه مشارکت فقط آمرانه نیست ، گفت : در بحث مدیریت زیر مجموعه‌ها بحث مرکز خلاقیت و ایده پردازی مصداق بارز همین موضوع است که به دلیل همزمانی با هفته پژوهش یک رویکرد فارغ از اعتدال ، پژوهش علمی و حتی پژوهش کاربردی مد نظر ما است.

شهردار گفت : ما می‌توانیم ایده‌های خلاقانه مردم را که علاقه دارند به صورت اجرایی در موضوعات مختلف فعالیت داشته باشند با سیستم های ارتباطی اخذ کنیم و در بانک‌های اطلاعاتی مناطق و محلات شهری جمع کنیم ، که این موضوع هم جامعه را مشارکت‌ پذیر می‌کند و هم تصمیم‌ سازی و ایرادات مدیریت شهری را توسط خود مردم به کیفیت مطلوب می‌رساند. و خیلی واضح است که ایرادات را هم مشمول تفکر مردم می‌کند.

ثابت قدم در خصوص اقتصادی کردن پژوهش ها یادآور شد : شهرداری در گام اول سعی می‌کند در یک فرایند رقابتی این ایده‌ها را بین افردای که ارائه می‌دهند ، یک ما به ازای اقتصادی تعریف کند چراکه این کار می‌تواند برایشان دستآوردهای معقول اقتصادی به همراه داشته باشد.

شهردار رشت گفت : ما می‌توانیم با نگاه خلاقانه و نوآورانه یک سری مسیرهای عقب افتادگی را با میانبرهایی که ایجاد می‌کنیم ، سریعاً به نقطه مطلوب برسانیم . مشارکت مردم نباید تنها در لایه‌های ایده پردازی باشد بلکه باید تبدیل به مهارت‌ورزی شود و دست آورد اقتصادی و اشتغال پایدار ایجاد کند . و به واسطه اشتغال ، مشارکت واقعی اقتصادی در پرداخت عوارض شهروندی و اداره شهر توسط خود مردم را به همراه داشته باشد.

رضا رسولی با گرامیداشت هفته پژوهش گفت : امیدواریم با گفتمان سازنده و مکانیزم فعال بتوانیم به ارتباط سازنده با هفته پژوهش و صنعت برسیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت افزود : امروز خوشحالم که در شهری زندگی می‌کنم که در بخشی از سیستم مدیریت افرادی حضور دارند که دانشجوی دکتری و پژوهشگران برجسته این شهر محسوب می‌شوند و در هر نقطه‌ای از شهر حرف برای گفتن دارند ، کسانی که از پستو و دخمه‌های شهرداری بیرون کشیده می شود.

وی افزود : کارهای پژوهشی به پشتوانه قوی تری نیاز دارند هرچند که ما از هیچ به این نقطه رسیده‌ایم . با یک فاصله بسیار زیاد بین مطالعات و حوزه عملکردی شهرداری به نقطه ای رسیده‌ایم که امروز می‌توانیم به سمت کیفی کردن امور پیش برویم.

رسولی با بیان اینکه ریشه‌های ناکارآمدی بخشی از امور به صنعت وصل نمی‌شود بلکه به مباحث مختلف بحث آموزش ما مربوط است . به هرحال از لحاظ آموزش یک برهه زمانی را طی می‌کنیم که شاهد ضعف و کاهش محسوس در مباحث آموزشی کشور هستیم که صرفاً مختص به دانشگاه‌ها نیست و به آموزش و پرورش و سطوح پایین‌تر بر می‌گردد.

وی گفت : من به عنوان یک شهروند این دغدغه را به طور جدی اعلام می‌کنم که سیستم آموزشی ما رو به افول پیش می‌رود و من نگران جوانان آینده هستم که حق‌شان از حوزه آموزش خیلی بیشتر از این‌ها است.

رسولی با اشاره به اینکه درحوزه کارکردی مجموعه شهرداری اتفاقات خوبی مرتبط با پژوهش و مطالعات افتاده است ، افزود : شهرداری عملکرد قابل دفاعی در این حوزه دارد . امیدوارم بتوانیم این مسیر را با پیوست‌ها و پشتوانه‌ای که به عنوان اعضای شورای شهر در حوزه قانون‌گذاری ایجاد می‌کنیم.

رضا رسولی در پایان تصریح کرد : شورای اسلامی در سه سال گذشته باید به این نقطه می رسید تا امروز یک پیشنهاد مشخص داشته باشد . در واقع باید مکانیزم ارتباطی ما با متخصصین و نخبگان بومی در شهر و استان گیلان به طور مشخص ایجاد می‌شد که متاسفانه این یک ضعف است و من به عنوان عضو شورا و یک فرد دانشگاهی که به این رفتار علاقه مند است باید از دانشگاهیان عذرخواهی کنم که ما نتوانستیم به آن نقطه ای که مطلوب است برسیم و حوزه پژوهشی دانشگاه ما در شورا در حد یک میز باقی ماند . امیدوارم در فرصت باقی مانده بتوانیم یک حرکت روبه جلو نسبت به این موضوع داشته باشیم .

رییس پارک علم وفناوری نیز در این مراسم اظهار داشت : به عنوان یک شهروند رشتی از  ثابت قدم و همه همکاران آنها در مدیریت شهری بابت اقداماتی که در طول این مدت در مورد بازسازی شهر رشت در حال انجام است قدردانی می نمایم.

متقی طلب تصریح کرد : ممکن است ایرادات و اشکالاتی هم وجود داشته باشد که یک امر طبیعی است و نمی‌توان انتظار داشت که تمام کارها با این عمقی که وجود دارد ، یکباره حل شود . ولی اقدامات خوبی انجام شده است که این اقدامات را کسی نمی‌تواند زیر سوال ببرد . در همین بحث بازآفرینی میدان شهرداری چه قدر مقاومت شد و سعی کردند این پروژه را زیر سوال ببرند اما همه خروجی و استقبال شهروندان را دیدند.

وی افزود : ما وقتی به سایر کشورها می‌رفتیم ، چنین مکان‌هایی را در آنجا می دیدیم و وقتی به شهر خود باز می‌گشتیم ، افسوس می‌خوردیم که چرا ما نباید در شهر خود چنین جاذبه‌ای داشته باشیم. خوشبختانه بالاخره یک انسان با عزم پیدا شد که از این کارها برای شهر ما انجام دهد.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان یاداور شد : آنچه که از ارائه گزارش‌ها دیده می‌شود ، گویای این است که این کارها براساس مطالعه و پژوهش انجام می‌شود و این نکته بسیار مثبت است.

درعصر اطلاعات باید اطلاعات و دانش حاکم باشد . امیدوارم تمام اقدامات براساس دانش و مطالعه باشد که در این صورت موانع و سدها از سر راه برداشته می‌شود.

متقی‌طلب تصریح کرد : هرکار نوآورانه‌ای بخواهد انجام شود معمولاً یک عده موضع‌گیری و مقاومت می‌کنند ، به خاطر اینکه خصوصیت انسان‌ها این است که ترجیح می‌دهند با روال جاری حرکت کند و به محض مواجهه با اتفاق نوآروانه شروع به مقاومت می کنند که امیدوارم با اغنا کردن جامعه از بین برود.

 در پایان این جلسه از جلد اول کتاب مجموعه بازآفرینی شهری پایدار برندسازی شهری در مسیر بازآفرینی شهر رشت با عنوان ایده ها ، نظریه ها و مصادیق رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز