خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا از یاسوج:

رئیسی، سدچمشیر گچساران را آبگیری می‌کند / نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از نرخ کشوری است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۳۸۰

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشریح مشخصات فنی و مزایای آبگیری سد چمشیر گچساران، از آبگیری این سد توسط رئیس جمهور دولت سیزدهم در تیرماه جاری خبرداد.

"سیدعلی احمدزاده" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با بیان اینکه سد چمشیر گچساران یکی از پنج سد بزرگ ایران و از پروژه‌های مهم کشور است که مخزن آن ۲.۳ میلیارد متر مکعب است، گفت: طول دریاچه این سد  ۴۵ کیلومتر و بزرگترین سد غلتکی ایران بوده که  آماده بهره برداری است و آبگیری آن با حضور رئیس جمهور رسما اعلام می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از ویژگی‌های این سد را مشارکت سرمایه گذاری خارجی برای احداث یک نیروگاه برق ذکر و یادآور شد: این نیروگاه، ۱۷۶ مگاوات برق تولید می‌کند و خط انتقال آن هم از سد چمشیر به شبکه اصلی کشور که حدود ۳۵ کیلومتر بوده در یک فرایند زمانی کمتر از سه ماه احداث شده است.

احمدزاده، میزان آب موجود در این سد را بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب عنوان و تصریح کرد: سه سال طول می‌کشد تا ظرفیت سد پُر شود و البته این سد به رونق کشاورزی، صنعت، تولید برق و غیره می‌انجامد.

وی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب سهمیه آب از سد چمشیر گچساران دارد و استان‌های خوزستان ، بوشهر و فارس هر کدام به نسبتی از این سد بهره‌مند می‌شوند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بهره‌برداری از سد چمشیر گچساران پایداری آب شیرین را برای مزارع کشاورزی در تابستان و فصلی که معمولا دُبی آب رودخانه کم است و آب شور می شد تامین می‌کند، یادآورشد: EC  آب سد خوشبختانه از یک هزار و ۲۵۰ تجاوز نکرده و یکی از بهترین شرایط کیفیت آب را دارد و این در حالیست که تنها یک چهارم سد آبگیری شده است.

احمدزاده گفت: برآورد دلاری برای ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب موجود سد چمشیر گچساران حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیارد دلار است که هرسال پشت این سد جمع می‌شود.

وی سد چمشیر را پشتوانه آب شیرین در جنوب کشور دانست و خاطرنشان کرد: این آب برای صنعت نفت، گاز ، منطقه ویژه اقتصادی گچساران و رونق کشاورزی منطقه بسیار مفید است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از کاهش نرخ بیکاری در دو سال گذشته این استان خبرداد و افزود: زمانی که دولت سیزدهم مستقر شد، نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ و ۲ دهم درصد بود و اکنون این نرخ بیکاری به هفت و سه دهم درصد رسیده است.

بگفته احمدزاده، نرخ بیکاری در این استان از نرخ بیکاری کشور که ۹ درصد می باشد کمتر شده است.

وی گفت: برای نخستین بار در تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد، نرخ بیکاری به زیر نرخ متوسط کشوری رسیده اما در عین حال در حوزه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پایدار در استان با مشکل جدی مواجه هستیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: استحقاق استان برای سرمایه‌گذاری‌های ملی در این استان بیشتر از وضع موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز