خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

بیش از پنج هزار نفر از مبتلایان به دیابت در روستاهای استان زندگی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۶۸۷

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیش از پنج هزار نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استان کردستان در مناطق روستایی زندگی می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیش از پنج هزار نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استان کردستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

به گزارش ایلنا، فرزام بیدارپور افزود: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ۳/۳ درصد جمعیت ۳۰ سال و بالاتر مناطق روستایی استان مبتلا به بیماری دیابت هستند.

وی پرخوری و پر ادراری را از علایم ابتلا به این بیماری عنوان کرد و گفت: چاقی، بی‌تحرکی، استرس و خانواده‌های مثبت دیابت، زمینه ساز ابتلا به این عارضه است.

بیدارپور افزود: دیابت بیماری غدد داخلی است که با کاهش کارکرد غده پانکراس و کاهش یا توقف ترشح انسولین، موجب افزایش قند خون بدن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این عارضه بدن به اندازه کافی انسولین نمی‌سازد یا نمی‌تواند به صورت مناسب استفاده کند، افزود: بیشتر غذاهای مصرفی در راه تولید انرژی در بدن تبدیل به قند می‌شود و زمینه افزایش قند خون در بدن را فراهم می‌کند.

به گفته وی دیابت سه نوع است که دیابت نوع دو شایع ترین نوع آن است و بیشتر زمینه ارثی دارد و در افراد بالای ۳۰ سال، میانسال و سالمند بر اثر کاهش ترشح انسولین و یا مقاومت به اثر انسولین ایجاد می‌شود.

بیدارپور آزمایش سالانه قند خون به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت را ضروری دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عدم تحرک، چاقی، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا، سابقه تولد نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم، سابقه سقط های مکرر بدون علت را از فاکتورهای خطر برای ابتلا به دیابت عنوان کرد.

بیدارپور افزود: داشتن یک برنامه غذایی مناسب، مصرف روزانه میوه جات و سبزیجات تازه، کنترل چربی و فشار خون، عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، ورزش خطر ابتلاء به دیابت را کاهش می‌دهد.

به گفته وی رعایت چنین اقداماتی بروز دیابت را حداقل تا ۱۱ سال به تاخیر اندازد.

وی ادامه داد: برگزاری همایش روز جهانی دیابت، غربالگری رایگان دیابت و عوامل خطر آن، برگزاری مسابقه‌های مختلف ورزشی، حضور کارشناسان در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و ارایه راهکارهای کنترل و پیشگیری دیابت مهم ترین برنامه‌های هفته ملی دیابت در کردستان بود.

بیدارپور تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان کردستان در روستاها زندگی می‌کنند.

لازم به ذکر است: ۲۰ تا ۲۶ آبان امسال بنام هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز