خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه:

شرط افزایش بهای نان برای تعیین مزد کارگران نانوا غیرقانونی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۲۳

چکیده: «افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها بر اساس رویه‌ای غیر قانونی به افزایش قیمت نان مشروط شده است، در حالی که قانون کار صراحت دارد تمام کارگران باید از مزد مصوب شورای عالی کار بهره‌مند شوند و صحبتی از افزایش مزد به شرط افزایش قیمت کالای یک کارگاه تولیدی به میان نیاورده است.»

دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه، شرط افزایش قیمت نان برای افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها را غیر قانونی خواند.

«یدالله صمدی» در این باره به ایلنا گفت: افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها بر اساس رویه‌ای غیر قانونی به افزایش قیمت نان مشروط شده است، در حالی که قانون کار صراحت دارد تمام کارگران باید از مزد مصوب شورای عالی کار بهره‌مند شوند و در قانون صحبتی از افزایش مزد به شرط افزایش قیمت کالای یک کارگاه تولیدی به میان نیامده است.

وی ادامه داد: اگر این روز‌ها افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها به شرط افزایش قیمت نان به صورت یک عرف در آمده، به دلیل سازش غیر قانونی نمایندگان کارگران خباز با کارفرمایان و دولت در گذشته است.

به گفته صمدی، وقتی قیمت نان افزایش پیدا کند متعاقبا قیمت کالاهای اساسی زندگی افزایش پیدا می‌کند بنابراین افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها در چنین شرایطی عملا تاثیر خاصی بر شرایط معیشتی شان نمی‌گذارد.

وی با اشاره به مشکلات قضایی که برای هیات مدیره انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه بدلیل پافشاری آن‌ها بر افزایش مزد سال جاری کارگران نانوایی‌ها پیش آمده است، افزود: در حالی که پیش از انتخابات، بیانیه‌ای به اسم جمعی از کارگران خباز در اعتراض به عدم افزایش مزد منتشر شد، عده‌ای تلاش می‌کنند این بیانیه را به ناحق به انجمن صنفی نسبت دهند و هم اکنون پروندهٔ اعضای هیات مدیره این تشکل کارگری در شعبه ۴ بازپرسی دادگاه انقلاب عمومی سنندج در جریان است.

وی در ادامه بیان کرد: جامعه کارگری به شعارهای دولت آقای روحانی مبنی بر حمایت از کارگران و اقشار مستضعف دل بسته است اما با گذشت بیش از ۳ ماه از آغاز به کار دولت، هنوز در خصوص افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

صمدی با بیان اینکه ۴ هزار کارگر خباز در سنندج فعالیت دارند، گفت: این کارگران که با محاسبه خانواده‌شان جمعیتی در حدود ۱۲ هزار نفر می‌شوند در شرایط نامناسب اقتصادی کنونی با مزد سال گذشته زندگیشان را می‌گذرانند و بسیاری از آن‌ها بدلیل هزینه‌های کمر شکن تحصیل نتوانسته‌اند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.

به گفته صمدی، دولت به جای نظارت بر عملکرد خلاف قانون کارفرمایان در عدم افزایش مزد کارگران، کارگران را تحت فشار قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: شاید دولت طی چند سال آینده برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان نداشته باشد؛ آیا مزد کارگران خباز نباید همسان با تورم افزایش پیدا کند؟

این فعال صنفی در تشریح جزییات محاسبه مزد کارگران خباز گفت: مزد کارگران نانوایی‌ها بر اساس یک تخت نان(حدودا ۱۲۰ چونه یا ۱۲۰ قرص نان) محاسبه می‌شود. بر همین اساس به ازای هر یک تخت، شاطر ۱۰۵۰ تومان، چونه گیر ۸۲۵ تومان، خمیرگیر ۸۱۰ تومان، وابر ۶۷۵ تومان و نان درآور ۶۲۵ تومان مزد می‌گیرند.

وی با اشاره به تاثیر منفی طرح هدفمندی یارانه‌ها در معیشت کارگران نانوایی‌ها افزود: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بدلیل افزایش قیمت نان و کاهش درآمد مردم، مصرف نان خانواده‌ها پایین آمده و به تبع، پخت نانوایی‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

این فعال صنفی ادامه داد: در حالی که پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، روزانه در حدود ۳۲ تخت معادل ۱۰ کیسه پخت می‌شد، بعد از اجرای طرح روزانه ۲۲ تخت معادل ۷ کیسه پخت می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه در پایان اظهار داشت: کاهش پخت نانوایی‌ها به کاهش درآمد کارگران خباز منجر شده و درآمد ماهانه این کارگران کمتر از مزد پایه سال جاری است بنابراین دولت باید هرچه سریع‌ تر نسبت به افزایش ۲۵ درصدی مزد آن‌ها و پرداخت مابه التفوت هفت ماهه گذشته اقدام کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز