خبرگزاری کار ایران

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

مصرف دگزامتازون منجر به کاهش توده عضلانی و ضعف عضلات می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۷۴

دگزامتازون نه تنها باعثافزایش حجم عضلات و توان ورزشکاران نمی‌شوند بلکه برعکس باعثافزایش تجزیه عضلات، کاهش توده عضلانی و ضعف آن می‌شود.

ایلنا: دگزامتازون نه تنهاباعثافزایش حجم عضلات و توان ورزشکاران نمی‌شوند بلکه برعکس باعثافزایش تجزیه عضلات، کاهش توده عضلانی و ضعف آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان کار‌شناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: با مصرف این دارو امکان پارگی و آسیب دیدن تاندون‌ها در ورزشکاران، هنگام انجام حرکات ورزشی به شدت افزایش می‌یابد.

سارا خوش سرور، با اشاره به اینکه دگزامتازون جزء قوی‌ترین کورتون‌ها و شایع‌ترین داروی تجویزی در کل نسخ دارویی کشوراست، گفت: مسئولین وزارت بهداشت معتقدند این میزان تجویزدگزامتازون باجمعیت کشورو وضعیت اپیدمولوژیک بیماری همخوانی ندارد و مصرف خودسرانه کورتون‌ها بدون تجویز پزشک متخصص، می‌تواندعوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: بیشترین مواردسوءمصرف کورتون‌ها به صورت موضعی مانندکلوبتازول، بتامتازون، فلوئوسینولونو… به عنوان ضدلکوروشنکننده و به شکل قرص جهت افزایش وزن بدن است.

کار‌شناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه، با بیان اینکه بدون تجویز پزشک نباید مقدار مصرف دگزامتازون را کم و زیاد و یا قطع کرد، تصریح کرد: قطع مصرف ناگهانی دارو می‌تواند باعثکاهش اشت‌ها، ناراحتی معده، استفراغ، گیجی و حواس پرتی، سردرد، تب و درد مفاصل و ماهیچه‌ها، پوسته ریزی و کاهش وزن در بیمار شود.

خوش سرور ادامه داد: در صورت مصرف دارو به صورت طولانی مدت، پزشک معالج حتماً مصرف آن را به تدریج برای شما کاهش خواهد داد تا زمانی که مقادیر مصرف(دوز دارو) کاملاً با بدن سازگار شود.

وی یادآور شد: بیمار باید قبل از مصرف دگزامتازون در صورت داشتن حساسیت به دگزامتازون، آسپرین یا هر داروی دیگر، مبتلا بودن به انواع بیماری‌ها، مصرف دارو‌های رقیق کننده خون، انجام اعمال جراحی و سابقه هر گونه زخم(زخم گوارشی، زخم‌های باز و…) پزشک خود را مطلع کند.

کار‌شناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه، با اشاره به محدودیت رژیم غذایی هنگام مصرف این دارو یادآور شد: بیمار در هنگام مصرف دارو بایستی یک رژیم کم سدیم، کم نمک، سرشار از پتاسیم و یا پروتئین داشته باشد و یا در صورت ابتلاء به ناراحتی معده دارو را با غذا یا شیر مصرف کند.

وی تاکید کرد: در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو به شرط آنکه فاصله زیادی تا زمان مصرف نوبت بعدی از دارو وجود داشته باشد آن نوبت به محض یاد آوری، مصرف شود و در غیر این صورت تنها نوبت دوم مصرف شود.

این کار‌شناس اظهار داشت: در هر حال ممکن است بر حسب صلاح دید پزشک متخصص، نیاز باشد درمان با کورتون‌ها به طور طولانی مدت یا با دوز بالا صورت پذیرد. در این صورت مصرف این دارو‌ها با کنترل وضعیت بیمار از لحاظ عوارض جانبی و در نظر گرفتن موارد احتیاط، بلامانع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز