خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا درباره فوق‌العاده ویژه پرستاران؛

آیا پرستاران مشمول «فوق‌العاده ویژه» می‌شوند؟

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۴۸۲

برقراری فوق‌العاده ویژه که پیش از این برای پرسنل ستادی وزارت بهداشت اجرا شده بود، مطالبه‌ای است که پرستاران رسمی و پیمانی خواهان برقراری آن هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برقراری فوق‌العاده ویژه برای کارمندان دولت ازجمله پرستاران که یکی از مشاغل مشمول در قانون مدیریت خدمات کشوری به حساب می‌آید، یکی از مطالباتی است که این روزها مطرح شده است. این روزها افزایش دستمزد پرستاران رسمی و پیمانی که ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری کار می‌‌کنند، به میزان ۵۰ درصد مطرح شده است. با این‌حال این افزایش همان چیزی است که برای همه کارکنان دولت مطرح شده اما این روزها برقراری فوق‌العاده ویژه به عنوان یکی از مزایای مزدی مطرح شده و توسط آنها مطالبه می‌شود.

 فوق‌العاده ویژه از مزایایی است که می‌تواند توسط برخی دستگاه‌ها اجرا شود و الزام آور نیست. در موارد خاص دستگاه دولتی مجاز است با توجه به عواملی از قبیل مهارت، مسئولیت، ریسک‌پذیری، تاثیر اقتصادی فعالیت‌ها در درآمد موسسه، مخاطرات شغل، موقعیت شغل در بازار کار داخلی و بین‌المللی، میزان ارباب رجوع و حساسیت کار، برای حداکثر ۲۵ درصد از مشاغل موسسه حداکثر تا ۵۰ درصد سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق العاده‌های مستمر، فوق العاده ویژه برقرار کند. مشاغل مورد نظر و میزان فوق‌العاده مذکور، براساس دستورالعمل مصوب هیئت امنا تعیین می‌شود.

پرستاران خواهان برقراری فوق‌العاده ویژه هستند

محمود عمیدی (فعال صنفی پرستاری) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اضافه ۵۰ درصد مزایای مزدی از سال ۹۵ تا الان برای کارکنان دولت گفت: البته این افزایش در وزارت بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته نشده بود.

او ادامه داد: این افزایش برای وزارت بهداشت درمان در اواخر سال ۹۸ در نظر گرفته شده بود. این مسئله مربوط به همه کارکنان دولت است.

وی تصریح کرد: مزایای مزدی دیگری ازجمله فوق‌العاده ویژه نیز در قانون در نظر گرفته شده است که برای همه مشاغل اجباری نیست و به مشاغل خاصی تعلق می‌گیرد. بر اساس بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارکنان رسمی و پیمانی در شرایط خاصی می‌توانند مشمول موارد مذکور در قانون مدیریت خدمات بشوند. لیست مشخصی از مشاغل هستند که می‌توانند مشمول فوق‌العاده ویژه باشند که باید دانشگاه در مورد آن تصمیم بگیرد. به ۲۵ درصد از مشاغل آن لیست می‌تواند فوق‌العاده ویژه تعلق بگیرد.

وی افزود: فوق‌العاده ویژه‌ای که امروز خواسته پرستاران است و در صفحه اینستاگرامی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز آن را مطرح کردند، فوق‌العاده ویژه‌ای است که در بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است.

وی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت و درمان فوق‌العاده برای پرسنل ستادی و اداری دانشگاه‌ها و وزارتخانه اجرا شده است، گفت: پرستاران خواستار این هستند که فوق‌العاده ویژه‌ برای آنها نیز در نظر گرفته شود. در پی شیوع کرونا به جز حق‌الزحمه ساعتی ۲۵ هزار تومان که هنوز پرداخت نشده است، تاکنون افزایشی که مخصوص پرستاران باشد، در نظر گرفته نشده است.

او ادامه داد: پرسنل ستادی و اداری وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی نه تنها فوق‌العاده ویژه را دریافت می‌کنند، بلکه اضافه‌کاری تشویقی نیز می‌گیرند. البته این اضافه‌کاری برای پرستاران ممنوع است اما به هر حال این امکان وجود دارد که مزایای مزدی همچون بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا شود.

مطالبه فوق‌العاده ویژه طی چند روز گذشته از طریق پیام‌های اینستاگرامی پرستاران برای محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است. البته فوق‌العاده ویژه مشمول جمعیت بزرگی از نیروهای شرکتی نمی‌شود و این مسئله موجب اختلاف درآمدی در سطوح مختلف بین پرستاران نیز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز