خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بعد از ماه رمضان زنجیره سفرهای داخلی تکمیل می‌شود/ درصدد جذب گردشگر از کشورهای همسایه هستیم/ جذب مسافران چینی و هنگ‌کنگی برنامه‌‌ی بعدی است/ بخش خصوصی برای اعتمادسازی خارجی‌ها ورود کند

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۹۵۹

معاون گردشگری کشور با اشاره به آنکه زنجیره سفرهای داخلی با پایان تعطیلات عید فطر تکمیل می‌شود، از دورخیز ایران برای جذب گردشگران کشورهای همسایه و در مراحل بعد چین و هنگ کنگ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی ماه‌های گذشته با شیوع کرونا سفرها و البته مسافرت‌های با رویکرد تفریح و گردشگری با محدودیت‌های اجباری از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) مواجه شد و عموم جامعه به ماندن در خانه‌های خود ترقیب شدند. تمام سفرها لغو و تورها کنسل شدند. در این میان فعالان حوزه گردشگری با چالش‌ها و البته خسارت‌های هنگفتی روبه روشدند. در این میان برخی از فعالان گردشگری معتقدند تغییر روند رکود کنونی به شرایط و اجرای قوانین فاصله گذاری‌ها و اصلاح قیمت‌ها نیز بستگی دارد و حداقل تا سال ۲۰۲۲ طول می کشد تا اوضاع این صنعت بهبود پیدا کند و از رکود و کسادی خارج شود. البته سازمان جهانی گردشگری نیز پیام‌های متعددی برای بازگشت رونق به گردشگری در دوران پساکرونا منتشر کرده است.

ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) با اشاره آنکه در حال حاضر آزادسازی سفر یکی از تصمیمات قطعی کشور نیست، یادآور شد: باتوجه به شرایط موجود سعی بر آن است تا با برنامه درصدد عملیاتی کردن زنجیره سفر باشیم. به این مهم واقف هستیم که با پایان ماه مبارک رمضان نمی‌توان به‌طور حتم عنوان کرد که سفر آزاد شده است و گردشگران می‌توانند با خیال آسوده به تمام نقاط کشور سفر کند. چراکه همچنان با قرمز ماندن برخی از شهرها و استان‌ها قطعاً محدودیت صفر نیز باقی خواهد ماند. با این وجود بر اساس مسئولیتی که داریم، کم کم تاسیسات گردشگری را آماده بازگشایی و ارائه خدمات می‌کنیم.

 او ادامه داد: هتل‌ها و مراکز پذیرایی بیش از سه ماه تعطیلی را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون برای ارائه خدمات به مسافران نیازمند زمان هستند تا بتوانند خدمات لازم را ارائه دهند. هنوز نگرانی‌ها و دغدغه‌های وجود دارد که ممکن است سبب شود تا مردم از بازگشایی هتل‌ها و رستوران‌ها استقبال نکنند. به دنبال آن هستیم تا تمامی این چالش‌ها را به مرور پشت سر بگذاریم و در مرحله نخست گردشگری داخلی و سپس گردشگری خارجی را توسعه دهیم.

 معاون گردشگری خاطرنشان کرد: با رونق و توسعه گردشگری داخلی و فعال شدن بخش خصوصی گردشگری این بخش باید در حوزه اعتمادسازی گردشگران خارجی ورود کند و از حضور گردشگران داخلی برای تبلیغ  و معرفی این مهم  بهره جوید.  مراکز هتلی و رستوران‌ها آنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نمایش آن در عرصه بین‌الملل می‌توانند گردشگران بین‌المللی را در خصوص ارائه خدمات مناسب متقاعد کنند. ما به دنبال گشایش‌هایی برای جذب گردشگران خارجی هستیم و برای تحقق این مهم نیازمند اعتمادسازی با کمک دولت و بخش خصوصی هستیم. انتظار آن است تا زودتر از آنچه که تصور می‌کنیم بتوانیم به حوزه جذب گردشگر خارجی بازگردیم و ایران به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح شود. نباید فراموش کرد که ایران در حوزه فوتی‌های بیماران کرونایی ۵۰ امین کشور در دنیا است، بنابراین می‌توان گفت به نوعی یکی از کشورهایی به حساب می‌آید که تعداد مرگ و میر از بیماری کرونا نسبت به جمعیت آن در مقایسه با سایر کشورهای دنیا کمتر بوده است.

او با اشاره به تغییراتی که در حوزه سفرهای پسا کرونا شاهد هستیم، گفت: سفرها در ابعاد نزدیک و از کشورهای همسایه شروع خواهد شد. این بدان معناست ماکه طی دو سال گذشته بازارهای هدف‌مان را بر روی جذب گردشگر از کشورهای همسایه متمرکز کرده بودیم طبیعتا زودتر می‌توانیم به هدف خود برای جذب گردشگران خارجی دست یابیم. نباید فراموش کرد که طی سال‌های گذشته عمده گردشگران ورودی ما از کشورهای همسایه بودند و اکنون نیز طی تغییر و تحولاتی که در حوزه سفرهای پسا کرونا اتفاق می‌افتد، حوزه گردشگری خارجی ایران آسیب چندانی نخواهد دید و می‌تواند به روند گذشته خود ادامه دهد.

تیموری خاطرنشان کرد: براساس الگوهایی که در سازمان جهانی گردشگری مطرح شده است، پیش‌بینی‌ها بر رونق و آغاز سفرهای داخلی در مرحله نخست و رونق گردشگری خارجی با حضور گردشگران از کشورهای همسایه در مرحله بعد است. به نظر می‌رسد که ایران گام نخست برای توسعه گردشگری داخلی را بعد از پایان ماه رمضان و تعطیلات عید فطر تکمیل خواهد کرد برای جذب گردشگران خارجی نیز رایزنی‌هایی با کشورهای ترکیه ارمنستان آذربایجان و حتی کمی دورتر مانند چین و هنگ کنگ انجام شده است پست و طی دو هفته گذشته ارتباطاتی با تور اپراتورهای آنها گرفته شده. تقاضاهایی از سوی بخش خصوصی این کشورها برای اجرای تور سفر به ایران نه برای زمان اکنون بلکه برای تابستان و ماه‌های تیر و مرداد وجود دارد. 

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی براینکه هرچند ایران می‌تواند در حوزه اعتمادسازی به لحاظ امن بودن در خصوص شیوع ویروس کرونا ورود کند اما چه تضمینی وجود دارد و چه پروتکلی تعریف شده است که گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند ناقل ویروس کرونا نباشند و آغازی دوباره برای شیوع اپیدمی دیگر در کشور به حساب نیایند، گفت: طبیعتاً برای تحقق این مهم معاونت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به تنهایی نمی‌تواند ورود کند بلکه باید تمهیداتی در سطح ستاد ملی کرونا اندیشیده شود. در حال حاضر برای ورود گردشگر خارجی به کشور محدودیت‌هایی وجود دارد. تقاضاهای موجود برای سفر به ایران را در قالب یک گزارش به دولت و ستاد کرونا اعلام کردیم تا آمادگی لازم برای حضور گردشگران خارجی ایجاد شود. در مرحله نخست نیاز است تا اجازه رسمی برای آغاز این فرآیند صادر شود. نیاز است تا پروتکل‌های کشوری درنظر گرفته و ابلاغ شود. می‌توان مانند روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا تمهیداتی برای چک کردن گردشگران خارجی در مبادی ورودی کشور اندیشید. البته برخی از کشورها موضوع دارا بودن کارت سلامت برای گردشگران خارجی را مطرح کرده‌اند که این مهم نیز می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. نیازمند ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه هستیم.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر  آنکه  آیا ایران در حال حاضر بر اساس فعالیت‌هایی که سال گذشته در بازار چین  داشته همچنان جذب گردشگران چینی را در اولویت بازارهای هدف خود قرار داده یا خیر و اینکه اگر پاسخ مثبت است با وجود حساسیت‌هایی که در خصوص حضور گردشگران چینی و هنگ کنگی به ایران وجود دارد چه تمهیداتی برای جلوگیری از به وجود نیامدن رفتارهای نامناسب و در جامعه میزبان و البته نگرانی‌هایی که در خصوص شیوع مجدد و ویروس کرونا با حضور گردشگران چینی در کشور وجود دارد، اندیشیده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد اینکه اکنون بگوییم گردشگر چینی نمی‌خواهیم خلاف اصول مقررات و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی است. ما نیز سعی می‌کنیم براساس الگوهای بین‌المللی حرکت می‌کنیم به این ترتیب که در مرحله نخست گردشگری داخلی سپس جذب گردشگر کشورهای همسایه و پس از آن با بهبود شرایط، جذب گردشگر از کشورهای دورتر مانند چین را در برنامه خود قرار دهیم.

تیموری تصریح کرد: در حال حاضر باید ببینیم وضعیت بیماری کرونا در کشور چگونه پیش می‌رود. قبول داریم ممکن است توسعه گردشگری در ابعاد داخلی و چه در ابعاد خارجی زمان‌بر باشد و نگرانی‌هایی در خصوص شیوع مجدد کرونا از فصل پاییز به بعد وجود دارد، اما می‌توانیم بر اساس الگوهای سازمان جهانی گردشگری پیش برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز