خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارکنان فنی داروخانه‌های کرمانشاه:

تاثیرات کرونا بر زندگی و معیشت کارکنان فنی داروخانه‌ها/ امنیت شغلی نداریم!

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۵۱۳

چک برگشتی و کاهش شدید فروش داروخانه‌ها در هفته‌های گذشته مشکلاتی برای کارکنان فنی داروخانه‌ها به وجود آورد و همین امر باعث شد برخی از مدیران داروخانه‌ها برخی کارکنان خود را تعدیل و اخراج کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارکنان فنی داروخانه‌ها در ایام شیوع کرونا که درآمد داروخانه‌ها شاهد افت شدیدی شده بود، تعدیل و اخراج را تجربه کردند. آنها علاوه بر مشکل امنیت شغلی، در ایام شیوع کرونا نیاز مبرم به لوازم حفاظت و بهداشت کار نیز داشتند که با وجود کمبود در اواخر اسفند ماه کم کم شرایط بهتری پیدا کردند و مواد ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها تامین شد. اما فرصت‌طلبی برخی از داروخانه‌ها در کشور و اعلام خبر احتکار اقلام بهداشتی توسط آنها و پلمب برخی از داروخانه‌ها، در ادامه برخی از مردم را نسبت به کارکنان داروخانه‌ها بدبین کرد. با این‌حال بسیاری از آنها هنوز در شرایط خطرناک کار می‌کنند و برای کمک به مردم آماده هستند.

برهان آرش (رئیس انجمن صنفی کارکنان فنی داروخانه‌های کرمانشاه) به مشکلات کارکنان فنی داروخانه‌ها اشاره کرده و گفت: کارکنان فنی داروخانه‌ها با اینکه در شرایط شیوع کرونا در کشور، به علت مراجعات متعدد بیش از پیش در معرض شیوع کرونا قرار دارند. با این‌حال در این ایام ماسک و دستکش در خیلی از داروخانه‌ها یافت نمی‌شد و فروش دارو نیز به شدت کاهش یافته بود. درنتیجه چک برگشتی و کاهش شدید فروش داروخانه‌ها در هفته‌های گذشته مشکلاتی برای کارکنان فنی داروخانه‌ها به وجود آورد و همین امر باعث شد تا برخی از مدیران داروخانه‌ها، تعدادی از کارکنان خود را تعدیل و اخراج کنند.

او ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ کارگران فنی داروخانه‌ها نداشتن امنیت شغلی است. اگرچه آنها در سراسر  کشور با این مشکل مواجه هستند اما میزان جابه‌جایی که کارگران فنی داروخانه‌ها به بهانه‌های مختلف تحمل می‌کنند، خیلی زیاد است و هر زمان مدیر داروخانه بخواهد، فرد را اخراج می‌کند.

کاهش تا ۴۰ درصدی درآمد برخی داروخانه‌ها

در این رابطه آرمان حسینی (داروساز یکی از داروخانه‌های سنندج و عضو انجمن داروسازان استان) گفته است: در حال حاضر تمام مشاغل با شکست اقتصادی مواجه هستند و هیچ کدام وضعیت مناسبی ندارند و این شامل داروخانه ها هم شده است. میزان مراجعه مردم به مطب‌های پزشکان کاهش یافته که این اقدام روی درآمد داروخانه‌ها تاثیر منفی زیادی گذاشته است با این وجود همچون گذشته بدون کاهش زمان فعالیت در حال خدمت‌رسانی هستند. در این ایام حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد برخی داروخانه‌ها کاهش داشته و از آنجا که مکان تعدادی از آنها هم استیجاری است، آنها با مشکل مالی هم روبه‌رو شده‌اند. علاوه بر مشکل درآمدی که پیش آمده، هزینه‌هایی هم بر داروخانه‌ها تحمیل شده است.

برهان آرش با اشاره به اینکه حداقل دستمزد تعیین شده برای کارگران ناکافی است، گفت: حداقل دستمزد تعیین شوده از سوی شورایعالی کار با واقعیت‌های سبد معیشت خانورا هیچ نسبتی ندارد. کارکنان فنی داروخانه‌ها از این مسئله بسیار گلایه دارند. در عین‌حال در شرایط کرونا وضعیت آنها سخت‌تر هم شده است. از کانون انجمن‌های صنفی کارکنان داروخانه‌های ایران درخواست کردیم به علت مشکلات معیشتی که در بین برخی همکاران سراغ داریم، سبد کالا تهیه شود تا در این شرایط بتوانیم کمک حال آنان باشیم که متاسفانه هنوز این امر محقق نشده است.

چرا شغل کارکان داروخانه‌ها سخت و زیان‌آور نیست؟

وی با اشاره به بحث سخت و زیان‌آوری کارِ کارکنان فنی داروخانه‌ها گفت: ما از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کردیم شغل کارکنان فنی داروخانه‌ها را سخت و زیان‌آور به حساب بیاورند که با این مسئله مخالفت شد و کارگران ما باید تا ۳۰ سال کار کنند، درحالی‌که آنها در معرض آسیب جدی و انواع بیماری‌ها هستند.

محیط کار داروخانه‌ها به علت مراجعه زیاد مردم، در ایام شیوع کرونا بسیار خطرناک است. در همین رابطه بهار یوسف‌زمانی (ییس انجمن داروسازان کردستان) درباره تهیه لوازم حفاظتی در اواخر اسفند ماه گفته بود: تمام پرسنل داروخانه در معرض خطر ابتلای به کرونا قرار دارند. داروخانه‌ها هم برای تهیه اقلام بهداشتی حتی برای کارکنان خود با مشکل مواجه شدند. دستکش و ماسک که قبل از شیوع کرونا در داروخانه‌ها با کمترین قیمت عرضه می‌شد، چندان افزایش قیمت یافت که داروخانه‌ها برای کارکنان خود مجبور شدند ماسک ۱۵ هزار تومانی و دستکش بسته‌ای ۶۰ هزار تومانی خریداری کنند.

با این‌حال به گفته رئیس انجمن صنفی کارکنان فنی داروخانه‌های کرمانشاه؛ در فروردین ماه داروخانه‌ها بهتر توانستند برای پرسنل خود لوزام استرلیزه و بهداشتی تهیه کنند و خوشبخانه طبق شنیده‌های ما، ابتلا به کرونا در بین کارکنان داروخانه‌ها چندان زیاد نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز