خبرگزاری کار ایران

در واکنش به معدوم‌سازی هزاران جوجه یکروزه مطرح شد؛

باید زمینه پرورش جوجه‌ها و توزیع یارانه‌ای آن فراهم می‌شد/ دولت محصولات مرغداران را تضمینی بخرد

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۸۸۱

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از معدوم‌سازی هزاران جوجه یک روزه، عنوان کرد: با خرید تضمینی مرغ گوشتی از مرغداران و توزیع یارانه‌ای آن بین افراد نیازمند می‌توانستیم از این اتفاق جلوگیری کنیم.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای اخیر تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از معدوم‌سازی هزاران جوجه یک روزه در فضای مجازی منتشر شد. این اتفاق واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. در شرایطی که برخی از فعالان صنفی این حوزه عنوان می‌کنند معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اتفاقی عادی است، اما برخی نیز با اذعان اینکه این‌بار شمار این جوجه‌ها به مراتب بیشتر بوده، موضوع را به کسادی بازار مرغ گوشتی ربط داده و از زیان مرغداران حرف می‌زنند. سی‌ام فروردین امسال محمدرضا صدیق‌پور (دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه) با تشریح دلایل اتفاق پیش آمده عنوان کرد که افزایش تولید جوجه یک روزه، کاهش ۲۰ درصدی مصرف گوشت مرغ به دلیل شیوع کرونا و در نتیجه بهم خوردن بازار عرضه و تقاضای جوجه یک روزه باعث خسارت پروش‌دهندگان این جوجه‌ها شده، ضمن اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی نیز پروش مرغ را بدون توجیه اقتصادی کرده است.

آنچه انتقادات به ماجرای جوجه‌های یک روزه را افزایش داده، معدوم کردن آنها بعد از تولد بوده است، ضمن اینکه در شرایطی که درصدی از افراد جامعه در فقر مطلق به سر می‌برند و شیوع کرونا به معیشت خانوار‌ها به گونه‌ای آسیب زده که بسیاری در تامین مایحتاج اولیه خود ناتوان هستند، این نظر مطرح شده است که چرا ساز‌و‌کاری برای پرورش و توزیع مرغ گوشتی بین افراد نیازمند فراهم نشده است؟

نورمحمد تربتی‌نژاد (عضو کمیسون کشاورزی مجلس) درباره معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه به ایلنا می‌گوید: تصاویر منتشر شده درباره معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه بسیار ناراحت‌کننده است. از توضیحاتی که مسئولان مختلف و نمایندگان اصناف داده‌اند این مطلب برمی‌آید که در شرایط کنونی به دلیل تقاضای پایین گوشت مرغ، بازار بهم ریخته و پرورش‌دهندگان مرغ و جوجه یک‌روزه متحمل خسارت شده‌اند. به‌صورت کلی زمانی که تقاضا نیست، تولید توجیهی ندارد، اما باید توجه داشت که در شرایط کنونی می‌توانستیم با برخی برنامه‌ریزی‌ها این مشکلات را رفع کنیم.

او با تاکید بر اینکه کاهش تقاضا و قیمت مرغ دلیل این اتفاق بوده، عنوان می‌کند: اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم باید فکری به حال کاهش تقاضا و زیان مرغداران می‌کردیم. راه‌حل منطقی این است که ما زمینه‌های لازم برای صادرات محصولات مازاد را فراهم کنیم تا به این ترتیب تولیدکنندگان متضرر نشوند. از طرف دیگر و از آنجا که اتفاق مذکور به یکباره و ناشی از شرایط کشور متعاقب شیوع کرونا به وجود آمده، دولت باید اقدامات حمایتی صورت می‌داد.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: در بحث محصولات کشاورزی و دامی خرید تضمینی یکی از راه‌های رفع مشکل است. دولت با این کار هم از خسارت تولیدکنندگان جلوگیری می‌کند و هم می‌تواند به توزیع مناسب محصولات کمک کند.

او در جواب این سوال که در روزهای اخیر که تصاویر معدوم‌سازی جوجه‌ها منتشر شده برخی عنوان می‌کنند که چرا زمینه پروش و توزیع مناسب آنها فراهم نشد تا بخشی از فقر غذایی افراد نیازمند برطرف شود، می‌گوید: قطعا می‌شد راهکار‌هایی اندیشید و از شرایط پیش آمده بهره برد یا لااقل از زیان کاست. در بحث توزیع باید عنوان کرد که زمینه چنین کاری فراهم نیست، یعنی نمی‌شود جوجه یک روزه را بین افراد توزیع کرد، مگر اینکه برخی افراد شرایط نگهداری و پرورش آن را داشته باشند. اما اگر همان بحث خرید تضمینی را دنبال می‌کردیم و گوشت حاصل از پروش جوجه‌ها را به صورت یارانه‌ای در بازار یا بین نیازمندان توزیع می‌کردیم به مراتب کار بهتری بود و از زیان‌های به وجود آمده، می‌کاست.

تربتی‌نژاد تاکید می‌کند: به هر حال در شرایط کنونی صاحبان کسب‌و‌کار‌ها و تولیدکنندگان دچار خسارت‌هایی شده‌اند، همانطور که شیوع کرونا به معیشت شهروندان مختلف آسیب رسانده است. در این شرایط انتظار می‌رود دولت در بخش‌های مختلف اقدامات حمایت صورت بدهد. در بحث محصولات دامی و کشاورزی به دلیل اینکه اقلام تولیدی در آن ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد، این بحث از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز